De nieuwe motorolie die ExxonMobil bij de Grand Prix van Azerbeidzjan heeft geïntroduceerd gebruikt cosmeticachemicaliën om motorprestaties te verbeteren, meldt motorsport.com. De nieuwe formule biedt meerdere voordelen, waaronder sterkere interacties met metalen oppervlakken en een lagere wrijving. Hierdoor kan de Honda-krachtbron in een breder venster werken en voor een langere periode maximaal vermogen leveren.
De afgelopen tijd is de snelheid van de RB16B van Red Bull Racing in een rechte lijn een veelbesproken onderwerp geweest. Eén van de oorzaken die al snel werd aangewezen, was de lagere downforce-afstelling waarmee de auto reed. Kort daarop wees teambaas Christian Horner ook de nieuwe motorolie aan als een belangrijke factor. De tweede krachtbron van Honda was op zichzelf niet verbeterd op het gebied van prestaties, dat mag reglementair niet, maar zou profiteren van de nieuwe olie-formule.
ExxonMobil heeft namelijk een grote stap gezet bij het evalueren van chemicaliën die traditioneel gezien niet in motorproducten worden gebruikt. De nieuwe olie bevat componenten die normaal gesproken in de cosmetica-industrie worden gebruikt. Deze worden nu gebruikt om de beschermende laag van de olie op de metalen onderdelen te verbeteren. Het behoedt de motor voor schade die veroorzaakt wordt door extreme hitte en slijtage.
Het geheim van ExxonMobil
ExxonMobil zal niet onthullen welke specifieke chemicaliën zijn gebruikt voor de nieuwe motorolie, maar heeft wel uitgelegd wat het effect ervan is. 'De nieuwe componenten zijn gekozen omdat ze veel voordelen bleken te bieden, waaronder sterkere interacties met metalen oppervlakken en lagere wrijving', legt Global Motorsport Technology Manager Tomek Young uit. 'Het helpt om maximaal vermogen te leveren en tegelijkertijd bescherming en brandstofefficiëntie te bieden. Deze voordelen vertalen zich ook in het vermogen om de motor in een breder scala aan werkomstandigheden te laten draaien.'
Volgens Young ontstond het idee voor de experimentele formule acht jaar geleden en die is sindsdien uitgebreid getest in de laboratoria van ExxonMobil. 'Wat een paar jaar geleden nog een kans was, werd dit jaar werkelijkheid dankzij de inspanningen van ons hele team, in samenwerking met Honda en Red Bull. Het was een visie van een motorolie die biologische componenten bevat, een laag asgehalte heeft, werkt onder hoge temperaturen en lage wrijvingswaarden heeft.'
Red Bull ziet de voordelen
Voor Red Bull werden de voordelen van de motorolie al snel duidelijk. Zo legt Paul Monaghan, hoofdingenieur van Red Bull, uit hoe het betere prestaties heeft opgeleverd. 'Als het de betrouwbaarheid van de motor een beetje heeft verbeterd, wordt het voor ons makkelijker om de limiet van drie motoren per jaar na te leven. Daarnaast geeft het ons de mogelijkheid om meer kilometers te rijden in de sterkste krachtbron-modus.' Alles bij elkaar opgeteld geeft het een kleine boost in prestaties. Het is alleen nog niet bekend hoe groot de stap is die Red Bull ermee heeft gemaakt. 'Het zijn allemaal kleine stappen die gewoon bijdragen aan een algehele winst.'
Ondertussen zal de motorolie ontwikkeld blijven worden. ExxonMobil denkt namelijk dat er nog veel te winnen valt. 'We werken nog steeds samen met Red Bull en Honda om meer prestatiegegevens te verzamelen', vertelt Young. 'Het team verfijnt constant elk aspect dat kan resulteren in een voordeel. We hebben deze olie zo ongebruikelijk gemaakt dat de motor mogelijk nog harder kan draaien. Dus verdere optimalisaties zullen mogelijk zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties