Engineer waarschuwt de FIA: 'Entertainment mag niet de overhand krijgen' Formule 1
Formule 1

Engineer waarschuwt de FIA: 'Entertainment mag niet de overhand krijgen'

Engineer waarschuwt de FIA: 'Entertainment mag niet de overhand krijgen'

Voorafgaand aan het Formule 1-seizoen, is aangekondigd dat er verplicht twee pitstops gemaakt zullen moeten worden in Monaco. David Coulthard en Rob Smedley zien maar weinig in de regelwijziging en verwachten niet dat het veel zal uitmaken voor de resultaten van de Grand Prix aldaar. Het duo benadrukt bovendien dat het entertainment nooit prioriteit moet krijgen in een race.

Smedley denkt dat de topteams, die een auto hebben die goed presteert tijdens zowel de kwalificatie als de race, weinig verschil gaan merken wat betreft de resultaten in de Zuid-Europese staat. De engineer benadrukt dat management op meerdere gebieden, ook met twee pitstops boven alles zal gaan. ‘Jij weet beter dan ik dat niemand 10 uit 10 geeft voor 78 rondes op een zondagmiddag’, zegt de Brit tegen Coulthard op de Formula for Success-podcast. ‘Het gaat om het managen van de banden en van het verkeer’, stelt hij.

Smedley betwijfelt of twee pitstops veel zullen veranderen aan de uitslag van de Grand Prix in Monaco, waar in 2024 vooral in een lange rij achter elkaar werd gereden. ‘Ik denk dat er misschien een andere manier is om dit te doen, afhankelijk van waar je kwalificeert en hoe vaak je moet stoppen’, meent de Brit. ‘Als iedereen even vaak moet stoppen, zul je een optimale manier vinden om dat te doen’, voorspelt hij alvast. ‘Met de middelen en de hersenen die de teams hebben op het gebied van strategie, is het voor je aan de race begint meestal al voorgeschreven’, voegt Smedley eraan toe.

Mogelijke extra spanning is nihil

De engineer vervolgt zijn sceptische betoog. ‘Met die middelen help je jezelf uit de shit te komen wanneer je in de shit zit tijdens de race. Ze helpen je de juiste beslissingen maken’, zegt hij. Smedley is niet enkel negatief over de verplichte dubbele pitstop. ‘Het voegt wat variatie toe. Misschien voegt het ook wat spanning toe rondom de pitstops’, noemt hij twee zaken die de Grand Prix nog wat interessanter kunnen maken. Toch twijfelt hij ook hieraan. ‘Ik denk niet dat het veel verschil gaat maken, maar we zullen zien’, stelt hij zich open op tegenover de wijzigingen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

20 sunday montecarlo 2024 ferrari monaco
Leclerc startte in 2024 vanaf poleposition en behield die positie tot het einde, mede dankzij een zeer vroege gratis pitstop.

Coulthard sluit zich bij de Brit aan. ‘We zijn optimistisch dat het alles een beetje spannender zal maken’, probeert ook de Schot het van een positieve kant te bekijken. ‘Ik ben het met je eens dat de beste teams met de beste hersenen ook de beste beslissingen zullen maken. Poleposition is per definitie een reflectie van wie de snelste auto heeft’, benadrukt de voormalig coureur bovendien. Poleposition betekent in Monaco immers regelmatig ook de overwinning.

Entertainment mag niet de overhand krijgen

Coulthard ziet de koningsklasse van het formuleracen als een voorbeeld en wil dat het dat ook blijft. ‘De Formule 1 is het beste van het beste. Ik wil niets afdoen aan andere raceseries en de coureurs daar, maar we weten dat als ze de kans krijgen in de Formule 1 aan de slag te gaan, ze die meteen zouden grijpen’, aldus de Schot. Mogelijk geforceerd entertainment hoort daar volgens hem niet bij.

Smedley is het eens met de voormalig coureur. ‘Dat kan en mag nooit veranderen. Je mag nooit het DNA van de Formule 1 veranderen’, is hij van mening. ‘De reden dat het zo populair is, is het najagen van technische en menselijke excellentie. Je combineert die twee zaken en je hebt de Formule 1’, stelt de engineer. ‘Ik vertrouw erop dat de Formule 1 en de FIA geen domme beslissingen nemen. Entertainment mag niet de overhand krijgen’, sluit de Brit af met een waarschuwing.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws