Chief Technical Officer Mike Elliott weet nog niet zeker of Mercedes de juiste weg is ingeslagen voor het vinden van de juiste rijhoogte. Volgens Elliott is het moeilijk om alle verschillende rijhoogtes te testen, omdat er maar een beperkt aantal runs beschikbaar zijn. Wel zegt de Brit dat Mercedes nog niet klaar is met de W14 te ontwikkelen, en dat de doorontwikkeling dit jaar een goede basis vormt voor de auto van 2024.
Vorig jaar had Mercedes het probleem dat de auto maar binnen een hele kleine window genoeg downforce kon genereren. Het team probeerde dat dit seizoen op te lossen door de W14 op meerdere hoogtes genoeg downforce te laten krijgen, maar het leek erop dat de Duitse renstal nu te ver de andere kant op was geschoten. De auto staat nu veel hoger vanaf de grond dan de concurrentie, waardoor de snelheid soms wat ver te zoeken was. De laatste paar races lijkt het team wat meer van de partij te zijn, dus werd Elliott gevraagd of Mercedes nu wel de juiste window heeft gevonden. Aan Autosport vertelt Elliott: 'De echte moeilijkheid is, als je kijkt naar de aerotest-beperkingen, dat je zo'n beperkt aantal runs hebt, dat je een richting moet kiezen en ervoor gaan.' Volgens de Chief Technical Officer van Mercedes is het daardoor nog niet met zekerheid te zeggen dat Mercedes nu wel op het juiste spoor zit.
'Als je zegt: ik wil een auto ontwikkelen voor hoge of lage rijhoogte en ik wil alles kunnen afdekken, dan ben je ineens drie runs per week bezig met elke test en kom je nergens', geeft Elliott als reden aan waarom het kiezen van de juiste rijhoogte zo moeilijk is. 'Dus je moet een richting kiezen en die weg inslaan. Dan kun je, terwijl je leert, de richting aanpassen en een beetje verschuiven. Ik denk graag dat we onszelf op de juiste plaats hebben gezet voor de winter', is Elliott positief.
Mercedes blijft W14 doorontwikkelen, ondanks focus op volgend jaar
Hoewel de focus nu op de auto van 2024 ligt bij het Mercedes-kamp, is Elliott nog niet klaar met de W14: 'Ik denk dat we nog steeds kunnen leren (van dit seizoen, red.) en dat er nog steeds een P2 is om voor te vechten in het kampioenschap. We blijven ons ontwikkelen, maar onze belangrijkste focus is nu natuurlijk de auto voor volgend jaar.' Volgens Elliott is het doorontwikkelen van de W14 ook een goede opstap voor de auto van volgend jaar. 'Ik denk dat als je een gloednieuwe auto probeert te ontwikkelen, als je bouwkundige veranderingen doorvoert, het moeilijk is om dat tempo in de tunnel vast te houden. Dus in feite is een deel van het rijden dat we doen voor de auto van dit jaar gewoon nuttig om te leren en het is nuttig om te leren op het circuit, zonder echt een belemmering te vormen voor de auto van volgend jaar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties