Met heel veel trots werd Adrian Newey in september voorgesteld bij zijn volgend team. De verwachting is dat de topontwerper opnieuw in staat moet zijn om de waardeverhoudingen in de Formule 1 op zijn kop te zetten, zoals hij dat ook in het verleden al gedaan heeft. Als hij een snelle wagen kan ontwerpen, krijgen we mogelijk een vijfde team dat mee kan strijden voor overwinningen. Er is wel nog veel werk aan de winkel.
Aston Martin heeft de strijd om Adrian Newey gewonnen. Dat is het belangrijkste wat het team kon doen om de poging om uit te groeien tot één van de topteams te versnellen. Het valt tegelijkertijd niet te ontkennen dat er heel wat werk op de plank ligt voor Newey, want Aston Martin werd dit seizoen geconfronteerd met heel wat problemen. Daar laten enkele prominente personen uit het team zich over uit bij Motorsport.
Groot engagement bij Alonso
Een eerste zaak is dat de algemene snelheid van de wagen niet zo hoog ligt als gehoopt. Fernando Alonso demonstreerde in de kwalificatie van de Grand Prix van São Paulo in natte weersomstandigheden nochtans wel dat de rijders ver willen gaan om het beste uit de wagen te halen. 'We nemen enorme risico's. We zijn het tiende snelste team op het droge en we waren tweede in de kwalificatie.' Dat was toch zo tot een crash de hoop op een snelle tijd wegnam. 'Dat toont het niveau van ons engagement.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Aston Martin kon in het begin van het jaar nog min of meer gelijke tred houden met een team als Mercedes. Daar blijft nu niets meer van over, omdat het doorontwikkelen van de wagen niet verlopen is zoals gewenst. De vloer was bijvoorbeeld een belangrijk aandachtspunt. 'We hebben twee belangrijke filosofieën over de vloer. We hebben die beide filosofieën ontwikkeld op een manier waardoor ze toegepast kunnen worden op verschillende banen', verklaart performance director Tom McCullough.
Theorie is niet noodzakelijk de praktijk
Dat klinkt in theorie mooi, maar het gevaar is dan dat het team niet voluit durft kiezen voor één gerichte aanpak. Dat is min of meer wat zich bij Aston Martin heeft afgespeeld. 'De vloer die we gebruikten in Austin was een beetje het beste van beide werelden. Het was een beetje een experimentele vloer om het volgend jaar beter te kunnen begrijpen.'
De updates hebben in de loop van het seizoen dus ook niet voor het gewenste effect gezorgd. 'We hebben niet met onderdelen kunnen komen die een echt groot verschil gemaakt hebben. Het is duidelijk het doel om dat wel te kunnen doen bij de start van het volgende seizoen.' Dat is een boodschap die ook wel zal aankomen bij Adrian Newey, die dus weet waar hij werk van moet maken.
Krack wil fouten beter begrijpen
Teambaas Mike Krack hoopt evenzeer dat er met Newey een andere weg ingeslagen kan worden. 'Dit is ons meest lastige seizoen geweest, omdat we onze eigen verwachtingen niet konden inlossen. We moeten de fouten die we gemaakt hebben begrijpen en de beste manier vinden om het in de toekomst aan te pakken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties