In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Aston Martin, Stake F1, Haas, Williams, Visa Cash App RB en Alpine. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de race in Saoedi-Arabië.
Aston Martin (Stroll DNF)
Voor Lance Stroll duurde de Grand Prix op het Jeddah Corniche Circuit niet al te lang. De Canadese coureur veroorzaakte in ronde zeven van de race al een safety car, door de muur in te rijden. 'Een teleurstellende manier om een goed weekend af te sluiten', vat Stroll zijn weekend dan ook samen. 'Ik had echt hard gepusht in die openingsronden. De auto's om ons heen waren duidelijk sneller en de banden hadden het al moeilijk. Ik probeerde een gat te slaan en raakte de muur.' Toch zag de coureur nog wel wat positieve kanten aan het weekend in Jeddah. 'Er zijn positieve dingen om mee te nemen, het team heeft in beide races punten gescoord en we hebben het gevoel dat er meer snelheid in de auto zit. Ik kijk nu al vooruit naar Australië.'
Stake F1 (Bottas P17, Zhou P18)
Bij het Sauber-team was het een weekend van teleurstellingen en slechte strategische besluiten. Zo zorgde de gok om Valtteri Bottas op de zachte band te laten starten niet voor de gehoopte resultaten. 'Het was ongetwijfeld een zware race en een zwaar weekend in het algemeen, waarin we niet de snelheid uit onze auto konden halen die we wilden halen', vertelt Bottas. 'We gingen voor een agressieve strategie met van softs naar hards, maar we merkten al snel dat we veel moeite hadden met de harde band. Tegen het einde schakelden we weer over op softs, in de hoop dat het een verschil zou maken, en dat deed het ook, maar helaas hadden we te veel tijd verloren ten opzichte van onze concurrenten en konden we niet veel verbeteren.'
Ook bij Zhou Guanyu ging Sauber voor een onconventionele aanpak door de Chinese coureur tijdens de safety car niet naar binnen te roepen voor nieuwe banden. Toen Zhou wel naar binnen werd geroepen, ging het helemaal mis door een langzame pitstop. 'Dit was absoluut niet mijn weekend. De race was moeilijk in het begin, maar we konden vrij lang doorrijden op de mediumbanden voordat we moesten pitten voor nieuwe softs', legt Zhou uit. 'We zouden makkelijk op P11 geëindigd zijn, maar helaas bracht de pitstop mijn race in gevaar. We hadden nog een ander probleem met een moer met schroefdraad, iets wat we als team aan het onderzoeken zijn.'
Haas (Hülkenberg P10, Magnussen P12)
Bij Haas werd de race vooral bemoeilijkt door de twee tijdstraffen die Kevin Magnussen kreeg. De Deense coureur verloor daardoor in totaal twintig seconden, maar wist alsnog als P12 te eindigen. Teamgenoot Nico Hüllkenberg wist wel een puntje voor het Amerikaanse team te pakken. 'Eén punt is tegenwoordig veel waard. Het voelde als een hele nette race en een hele goede race van het team qua strategie', aldus de Duitse coureur. 'We splitsten de auto's tijdens de safety car, zoals voor de race was besproken, en dat pakte goed uit. Bij de herstart, toen de snellere auto's verdwenen, slaagde ik erin om vrij baan te krijgen, en een goed tempo en goed ritme. Ik denk dat dat de sleutel was, maar ook het teamwerk met Kevin vandaag om de anderen te vertragen zodat ik een pit window kon maken. Het was perfect teamwork en ik zal hem later in het seizoen een wederdienst bewijzen.'
Magnussen had een minder goede race dan zijn Duitse teamgenoot, maar was blij dat hij zijn teamgenoot wel kon helpen door andere coureurs op te houden. 'Ik liet een goed tempo zien, maar helaas kreeg ik twee straffen, dus dat is natuurlijk geen geweldige dag voor mij, maar ik denk dat ik het goed heb gemaakt door iedereen achter me te houden en zo een gat te creëren voor Nico om te pitten', aldus Magnussen. 'Hij scoorde een punt, dus dat is superbelangrijk en op dit moment vecht ik niet voor een kampioenschap, dus het echte gevecht vindt plaats in het constructeurskampioenschap en ik ben blij dat we vandaag een punt hebben gescoord.'
Williams (Albon P11, Sargeant P14)
Alexander Albon was één van de coureurs die last had van Magnussen, en de Britse Thai eindigde daarom net buiten de punten. 'Het is frustrerend om vandaag niet voor de punten te vechten en net buiten P11 te eindigen', aldus Albon, die wel complimenteus was over de strategie bij Haas. 'Haas heeft goed werk geleverd met de strategie door Kevin te gebruiken om de groep op te houden, wat erg slim was. Helaas hadden we niet de snelheid en hadden we ook voorvleugelschade, waardoor we moeite hadden om door het veld te komen.'
Ook teamgenoot Logan Sargeant eindigde buiten de top tien. 'Het was een goede race over 35 ronden, maar we hadden niet het tempo dat we nodig hadden in de laatste vijftien ronden. Tegen het einde van de race begon ik het potentieel te ontdekken, maar het was een beetje te laat', aldus de Amerikaanse coureur. 'Als ik me de potentie eerder had gerealiseerd, hadden we er meer uit kunnen halen, maar ik zal er doorheen kijken en zien wat ik beter kan doen. Nu het tempo gedurende de race steeds beter wordt, heb ik er alle vertrouwen in dat we meer potentie kunnen vrijmaken voor Australië.'
RB (Ricciardo P16, Tsunoda P15)
'Het was een zware race en over het algemeen een zwaar weekend, wat erg frustrerend is', blikt Daniel Ricciardo terug op de race in Jeddah, waarin hij niet hoger eindigde dan P16. 'Tijdens de safety car, toen bijna iedereen moest pitten, hadden we een langzame pitstop en een paar ronden voor het einde maakte ik een fout en raakte ik te veel de kerb in bocht 1, waardoor ik spinde. Ik blijf echter optimistisch, want ik weet dat we een aantal positieve signalen hebben en we moeten gewoon ons pakket oppoetsen.'
Yuki Tsunoda deed het niet veel beter dan zijn Australische teamgenoot, en eindigde de race op het Jeddah Corniche Circuit als vijftiende. 'Het was een moeilijke race vandaag. Ik maakte wat fouten en liet wat auto's achter me passeren toen ik de auto voor me probeerde in te halen, en dat is mijn fout', steekt ook Tsunoda de hand in eigen boezem. 'We hadden vandaag moeite met onze snelheid en grip, dus het was moeilijk om te rijden. Positief is dat we een sterke kwalificatie hadden en we zullen ons racetempo onder de loep nemen om uit te zoeken waarom we het zo moeilijk hadden.'
Alpine (Ocon P13, Gasly DNF)
Ook bij het team van Alpine kon er maar met één coureur punten worden gescoord vandaag, Pierre Gasly had al problemen tijdens de formatieronde, wat uiteindelijk niet is gelukt voor het Franse team. Volgens coureur Esteban Ocon was P13 echter ook het enige haalbare. 'Realistisch gezien is dat alles wat we vandaag in de race konden bereiken', aldus Ocon. 'Voor ons was het weer een kans om meer te leren over de auto. Er was wat chaos bij de start, dus we deden er goed aan om clean te blijven en wat posities te pakken. Er waren een paar momenten van wiel-aan-wielraces, die soms goed waren. We zijn gewoon niet snel genoeg om punten te scoren en dat is waar we op dit moment staan.'
'Het is duidelijk een teleurstellende dag voor ons in Jeddah', valt Gasly gelijk met de deur in huis. 'We hadden een probleem met de versnellingsbak in de formatieronde, waarbij we de zesde versnelling verloren en vervolgens de synchronisatie van alle andere versnellingen verloren. We moeten onderzoeken waarom dit gebeurde, want het kostte ons kostbare tijd vandaag. Het is teleurstellend voor het hele team, want iedereen werkt heel hard en heeft het hele weekend goede energie gebracht, maar het gaat gewoon niet zoals wij willen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties