In ‘De race van De Vries’ houdt F1Maximaal de bezigheden van Nyck de Vries tijdens een Grand Prix in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, bijzondere en minder bijzondere momenten in beeld die je tijdens de race wellicht volledig hebt gemist. De Vries wist in Miami voor de tweede keer Q2 te halen en versloeg daarbij zijn teamgenoot op pure pace. In de race had de Nederlander minder geluk, na een incident in de openingsronde kon hij er niet meer van maken dan P18.
Na het rampweekend in Bakoe was De Vries blij dat hij direct een week later weer in de auto kon springen. Nadat hij twee keer in één weekend was gecrasht, was de coureur uit Sneek uit op revanche in de sunshine state. De 28-jarige had immers weer een ‘normaal’ weekend voor de boeg, zonder aangepaste formats en een sprintrace. De Vries maakte in Miami kans op punten aangezien het middenveld zeer competitief was. Zijn zelfvertrouwen kreeg ongetwijfeld een boost nadat hij Yuki Tsunoda wist te verslaan in de kwalificatie van de Grand Prix van Miami.
Met een pirouette het weekend openen: 'Is de auto oké?'
De coureur uit Sneek begon zijn eerste meters op het nieuwe asfalt van Miami met de harde band en in stilte, zijn engineer, Pierre Hamelin, liet namelijk niks van zich horen. Hij liet zijn coureur rustig even de baan verkennen. ‘Ik laat het je wel weten als je een cool down nodig hebt (voor de banden, red.)’, zei Hamelin pas na een aantal rondes. Kort daarna moest De Vries inderdaad een ronde afkoelen, Lewis Hamilton zat achter hem en Lance Stroll was onderweg met een snelle ronde ‘Je positie is goed. Je kan het gat wat groter maken waar je bent’, vervolgde de engineer, waarna hij wat rondetijden liet weten van de Alpine-coureurs. Ook reed De Vries dezelfde sectortijden als zijn teamgenoot.
Tekst gaat verder onder de foto
De grip was in ieder geval ver te zoeken, want De Vries spinde in een langzame ronde. Hij wist de auto uit de muur te houden. ‘Is de auto oké?’, vroeg Hamelin. ‘Ja, ik weet alleen niet zeker hoe ik de auto nu om moet draaien’, zei De Vries, hij stond namelijk op een smal stukje en reed even tegen het verkeer in, hij had meer ruimte nodig om de auto te draaien. De Nederlander moest Hamilton nog even laten passeren, toen kon hij draaien en in de juiste rijrichting verder. Aangezien De Vries geen schade had gereden aan zijn AT04 en de banden ook niet vierkant had geremd, kon hij zijn training gewoon voortzetten. ‘Ik kom deze ronde binnen’, zei de Nederlander zo’n tien minuten later over de boordradio. ‘Ja, box, box’, bevestigde Hamelin.
De coureur uit Sneek maakte zijn ronde af en dook vervolgens de pitstraat in, hij kwam binnen om het één en het ander na te bespreken met zijn engineers. ‘Static pitstop en dan de auto uitschakelen. Houd de rem vast’, informeerde Hamelin. ‘We gaan de auto in de garage zetten en dan gaan we bezig met de feedback. Sorry voor het probleem met de rondetijden, we gaan kijken of we het kunnen oplossen voor de volgende sessie’, liet Hamelin nog weten. ‘Ja, helemaal goed’, zei De Vries. Met nog twintig minuten te gaan zorgde Haas-coureur Nico Hülkenberg voor een rode vlag. Uiteindelijk kwam De Vries niet meer in actie op de vrijdagochtend en sloot hij de eerste vrije training af als twintigste.
Lees ook
Tost springt in de bres voor De Vries: 'Vettel kwam in zijn eerste races meestal zonder neus terug'
'Ik heb nog steeds last van onderstuur'
Later op de vrijdag was het tijd voor de tweede vrije training. Het weer was zonnig, maar het waaide wel, dus daar moest rekening mee gehouden worden. Een paar minuten nadat de lampen op groen sprongen ging De Vries ook naar buiten, dit keer op de rode band. ‘Oké, Nyck. Bij het uitgaan van de pitstraat zitten we dichtbij Max (Verstappen, red). Alle auto’s bij je in de buurt zijn bezig met hun cool down lap’, informeerde de Fransman aan zijn coureur. Na een aantal rondes was het duidelijk dat er veel verkeer was, en daardoor zat De Vries even vast achter een Alpine. ‘De auto’s voor je zijn nog bezig met hun cool down. Je mag meer pace gebruiken om er voorbij te gaan’, liet Hamelin weten. ‘Yuki zit met de medium op 32.8’, vervolgde de engineer toen, om De Vries op de hoogte te houden van zijn teamgenoot.
‘Niemand pusht nu’, zei de engineer toen, en daarmee gaf hij aan dat De Vries kon aanzetten. Met die ronde van 1.32,612 schoot de Nederlander naar P15. ‘Nyck, laten we nu één langzame cool down ronde doen’, kreeg de 28-jarige toen te horen. ‘Doe het rustig aan met de achterkant. We hebben goed werk nodig met de remmen in bocht elf en in bocht zeventien’, vervolgde de AlphaTauri-engineer. ‘In bocht vijf moeten we de down shifts uitstellen tot na de lift’, adviseerde Hamelin daarna. ‘Ik denk dat we daar nog even naar moeten kijken.’ ‘Van bocht vijf naar bocht zes, vraagteken?’, vroeg De Vries. En dat bevestigde Hamelin. De Vries kende een productieve tweede training, want na een half uur was de Nederlander nog steeds op de baan.
Tekst gaat verder onder de foto
Echter was hij wel naar de twintigste plek gezakt, maar hij reed dan ook al een vrij lange tijd op zijn softbanden. Tussendoor kwam De Vries nog even binnen, Hamelin merkte namelijk op dat er wat graining optrad aan de voorbanden. De Vries had nog wat andere dingen op te merken: ‘In bochten met hoge snelheid heb ik nog steeds last van onderstuur’, liet de 28-jarige weten. In de laatste tien minuten van de training ging de AlphaTauri-coureur nog een poging doen om zijn tijd te verbeteren. Zijn tweede stint reed hij ook op de band met de rode wangen. De Nederlander sloot de tweede vrije training af als negentiende. Tsunoda stond voor hem, het verschil was zo’n drie tienden.
'Dat was een goede ronde!'
Op de zaterdagochtend duurde het even voordat de AlphaTauri-coureurs op de baan waren, na zo’n twaalf minuten kwam De Vries tevoorschijn uit de garage van zijn team. Net als op de vrijdagmiddag ging de Nederlander op pad met de rode band. Op zaterdag stond er ook een vrij harde wind. ‘We krijgen de wind in de rug mid-exit in de eerste bocht’, liet Hamelin daarom weten. ‘Leclerc en Ocon zitten in een langzame cool down, dus daar kan je gewoon voorbij’, vervolgde de Fransman. De Nederlander zijn eerste snelle ronde was een ronde van 1.31,194 en dat zette hem tijdelijk op de elfde stek in de tijdentabel. Met die ronde was hij twee tienden langzamer dan Guanyu Zhou.
In de eerste pogingen wist Tsunoda niet sneller te zijn dan De Vries. Het verschil was ongeveer drie tienden tussen beide AlphaTauri-coureurs. Echter duurde het niet lang voordat Tsunoda naar P13 schoot. Ook De Vries was bezig met een vliegende ronde en pakte met 1.29,447 weer de elfde tijd. ‘Goed, je kan naar modus zes gaan en dan binnenkomen. Dat was een goede ronde, de middensector was sterk’, complimenteerde Hamelin. Na die ronde ging de Nederlander even naar binnen. Met een nieuwe set rode banden ging De Vries opnieuw de baan op, en dat een paar minuten voor het einde van de training. ‘We moeten achter de auto’s voor ons blijven, Sargeant zit zeven seconden voor ons’, zei Hamelin. ‘Niemand inhalen, alsjeblieft.’ Daarna pakte De Vries de vlag en sloot hij de laatste vrije training af op P20.
Tweede keer Q2: 'Dat is Q2 vandaag, P15!'
Niet veel later op zaterdag was het tijd voor de kwalificatie, en die verliep goed voor De Vries. De Nederlander wist in Q1 een heel goede ronde te rijden die hem naar Q2 bracht. De eerste rondes van Q1 waren niet zo denderend, maar met nog drie minuten te gaan wist de 28-jarige de pace van Hülkenberg te evenaren. ‘Heel goede ronde, Nyck! Focus op de banden, en een goede cool down’, zei Hamelin. Om die positie te verdedigen ging De Vries nog een keer aanzetten, maar dat ging niet helemaal volgens plan. ‘Ik zat veel te dicht achter Hülkenberg daar, fuck!’, baalde De Vries. ‘Begrepen. Ik laat je weten waar we staan’, kreeg hij als antwoord. ‘Oké, Nyck. Dat is Q2 vandaag, P15!’, vertelde Hamelin. ‘Ik had het gevoel dat ik in de tweede run niet hetzelfde gripniveau had’, legde De Vries uit.
‘We gaan ernaar kijken, box, box. We kunnen een enkele pushronde gaan doen, maar ook twee, op je nieuwe band. Laat me weten wat je denkt. We denken zelf twee keer een enkele pushronde’, somde Hamelin op. ‘Ja, daar ben ik het mee eens’, zei De Vries. De Nederlander ging het in Q2 dus nog een keer proberen, dat was zijn tweede Q2-verschijning tot nu toe. Teamgenoot Tsunoda haakte af na Q1. Meer dan P15 kon De Vries er helaas niet van maken tijdens Q2. ‘Ik was te veel aan het pushen’, zei De Vries na afloop. ‘Het was een goede dag’, sloot Hamelin af. De pace die De Vries had gevonden op zaterdag was in ieder geval veelbelovend voor de racedag die volgde.
Stroll het doelwit: 'Hij begint te klagen over de voorbanden'
De Vries mocht de race dus aanvangen vanaf P15, maar had Lando Norris van McLaren achter zich. De Vries startte de Grand Prix op de mediumband, Norris op de zachte band. Tevens had de Brit een veel betere start en zag daarom de kans om zijn auto voor die van De Vries te zetten richting de eerste bocht. De AlphaTauri-coureur remde te laat en blokkeerde zijn banden, toen tikte hij de achterkant van Norris aan. Daarbij vloog er een stukje van zijn voorvleugel af. ‘Is de vleugel oké?’, vroeg De Vries direct. De Nederlander kwam als laatste uit de eerste bocht, ook Logan Sargeant was hem voorbij gegaan. ‘De voorvleugel is oké op de data’, liet Hamelin weten. ‘Je moet nu pushen.’
Twee rondes later ging Sargeant naar binnen voor nieuwe banden en een nieuwe voorvleugel. Ondertussen keek Hamelin nog naar de vibraties die De Vries voelde aan de voorvleugel, maar ook dat was helemaal in orde volgens de engineer. Ook de McLarens gingen vroeg naar binnen, dus won De Vries die plekjes weer terug. Op een zesde van de race lag de Nederlander zeventiende, zo’n vijf seconden achter Stroll en met twaalf seconden voorsprong op Oscar Piastri. ‘Stroll voor je begint te klagen over zijn voorbanden’, zei Hamelin nadat het radioverkeer een tijdje stillag. ‘Herinnering: we moeten de down shifts in bocht vijf een klein beetje later doen’, vervolgde de engineer. ‘Ja, begrepen.’
De Vries pakte Piastri: 'Nu terug in het ritme'
De 28-jarige kon niet echt dichterbij komen aan Stroll, maar behield wel zijn voorsprong op de McLaren-coureurs. In ronde vijftien was Kevin Magnussen de eerste die binnenkwam voor een reguliere pitstop, hij verwisselde zijn mediums voor de harde band. Ronde vijftien leek dus het beginpunt van het einde van de mediumband. Niet veel later ging De Vries dan ook naar binnen. ‘Box, box’, zei zijn engineer. Net als Magnussen kreeg De Vries de band met de witte wangen onder de auto. De pace van de harde band was bij veel andere rijders veelbelovend, dus hoopte AlphaTauri dat De Vries hier wat mee kon. De Nederlander kwam de baan weer op als negentiende, met zeven seconden achterstand op Piastri. Sargeant reed achter hem, maar de afstand was groot genoeg.
De Vries kwam langzaam dichter bij Piastri, hij wist in zo’n tien ronden zijn achterstand tot een seconde te verkleinen. De oranje bolide zag hij voor zich rijden. Een paar rondes later was de afstand nog minder dan een halve seconde, en zat De Vries al in de DRS van de Australiër. ‘Wij zijn sterker in de exit van bocht zes naar zeven, dus focus daarna op de exit van bocht zeven’, adviseerde Hamelin, net als De Vries op dat moment Piastri voorbijgaat. Hij nam de eerste bocht echter wat ruim, dus pakte Piastri hem weer terug. ‘Houd de druk erop!’, zei Hamelin toen De Vries de jacht op de Australiër opnieuw opende. Dit keer was de inhaalactie succesvol en kon hij vanaf dat punt verder werken. ‘Nu terug in het ritme’, zei Hamelin. ‘Yuki rijdt 32.8 op dit moment’, informeerde de engineer.
'We lagen iets te ver achter om in te halen'
De Vries had een gat van dertien seconden dicht te rijden richting Norris, maar AlphaTauri focuste op Zhou. Als Zhou binnen zou komen, dan zouden ze dicht bij elkaar zitten op het moment dat Zhou uit de pitstraat rijdt. ‘We racen tegen Zhou bij de pitexit’, zei Hamelin. De voorsprong van de Chinees was echter nog meer dan een seconde, maar aan De Vries was wel de taak om de Alfa Romeo-coureur achterna te jagen. De Nederlander zijn banden waren ondertussen wel bijna twintig ronden oud, en Zhou had versere banden. ‘Zhou op 1.6, je kan hem pakken als je binnen DRS zit’, zei Hamelin. Het lukte De Vries niet om direct aan te haken, het gat werd namelijk groter. ‘Zhou op twee seconden, Piastri op 3.8 achter je.’
Tekst gaat verder onder de foto
Met nog vijftien ronden te gaan was het zichtbaar dat er niet veel leven meer in de banden van De Vries zat. De achterstand op Zhou liep op tot zo’n zeven seconden. Met Piastri op twaalf seconden achter hem reed De Vries opnieuw in niemandsland. De Nederlander spaarde zijn banden en besloot het richting de slotfase nog een keer te proberen. Langzaamaan werd de afstand weer verkleind tot vijf seconden. Het was een zware race voor de Nederlander, want ook in de eindfase van de race kon De Vries Zhou niks meer maken. Hij kwam als achttiende over de finish. ‘Pech in de eerste bocht’, begon Hamelin nadat de race was afgelopen. ‘Daarna hadden we vibraties in de eerste stint’, ging de engineer verder. ‘We lagen iets te ver achter om in te halen. Max won de race, Yuki pakte P11.’
Daar had De Vries geen antwoord op. De 28-jarige baalde na afloop ook enorm van zijn eigen fout in de eerste bocht. De zaterdag was ongetwijfeld een belangrijke dag voor de AlphaTauri-coureur. Tijdens de kwalificatie wist hij zijn eigen teamgenoot te verslaan. Ondanks de teleurstellende resultaten van de trainingen kon hij ook op de vrijdag zijn pace wel tussendoor laten zien. Wederom viel het niet zijn kant op. De Vries zal zich nu op gaan maken om te vertrekken naar Imola. Het volgende raceweekend is een thuisrace voor de Italiaanse renstal, en daar zal De Vries waarschijnlijk alles op alles zetten om een mooi resultaat te bemachtigen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties