Na afloop van de Grand Prix van de Verenigde Staten was er veel te doen over het feit dat de dikte van de plank onder slechts vier auto's gecontroleerd werd, waarbij Charles Leclerc en Lewis Hamilton gediskwalificeerd werden. Uit een update van de FIA zelf blijkt dat oorspronkelijk slechts twee auto's gecontroleerd werden, en dat de auto van racewinnaar Max Verstappen daarna ook aan een verdere inspectie onderworpen werd.
Tim Goss, de technisch directeur van de FIA, gaf bij Sky Sports F1 zelf tekst en uitleg. 'We hadden twee auto's geselecteerd om na de race te checken', zegt de Brit. Dat waren de auto's van Leclerc en Hamilton. 'Zo'n check duurt even en we ontdekten dat ze niet aan de regels voldeden. Daardoor maakten we ons zorgen.'
Russell en Sainz ontsprongen de dans
Wellicht zou het in zo'n geval logischer zijn om eerst de auto's van George Russell en Carlos Sainz nader te bekijken, maar de teamgenoten van de gediskwalificeerde coureurs ontsprongen een controle en dus een mogelijk diskwalificatie. In plaats daarvan werden de auto's van podiumklanten Verstappen en Lando Norris bekeken. 'Na de check bleken hun auto's wel aan het reglement te voldoen, dus daarna was het onderzoek voor ons klaar', zegt Goss.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Niet alleen is de keuze om Verstappen en Norris te controleren bijzonder, maar Motorsport.com weet ook te melden dat het selecteren van de auto's van Hamilton en Leclerc helemaal niet zo random zou zijn geweest als de FIA doet voorkomen. Er zouden al sterke vermoedens geweest zijn van overmatige slijtage bij Leclerc en Hamilton op basis van data, en op basis van de beelden werd duidelijk dat de Mercedes en de Ferrari last van bottoming hadden. Toch werd besloten om de auto's van Russell en Sainz niet te bestuderen.
Veel sleutelfiguren, inclusief de teambazen zelf, denken dat ongeveer de helft van de auto's niet aan het reglement zou hebben voldaan, maar toch legt Goss uit dat het geen verstandige oplossing zou zijn om de legaliteit van alle auto's te controleren. 'Het gaat veel verder dan even een meetlat gebruiken om te meten hoeveel slijtage er is.'
Goss vindt controleren van alle auto's onwenselijk
Volgens Goss neemt zo'n procedure redelijk wat tijd in beslag. 'We moeten zelfs een onderdeel van de auto halen, en dat duurt bij elkaar zo'n half uur voordat de check is afgerond. Zelfs met twee crews duurt het dus zo'n vijf uur voordat alle auto's gecontroleerd zouden zijn. Daarna moeten de bevindingen nog naar de racestewards. Het hele proces kan dan wel zes, zeven, of acht uur duren. Dat is niet wenselijk voor de sport,' oordeelt Goss zelf.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties