De Grand Prix van Nederland zou voor het eerst sinds 1985 weer verreden worden. 35 lange jaren moest het Nederlandse publiek op een terugkeer van de race in de duinen wachten. Ter ere van het evenement dat dit weekend oorspronkelijk op de agenda stond biedt F1Maximaal een terugblik op de laatst verreden Grand Prix van Zandvoort, met Niki Lauda in de hoofdrol.
In 1985 werd de laatste Grand Prix van Nederland verreden op 25 augustus. Hartje zomer gloeide het asfalt van de zon die de hele dag op de baan stond. Als de toeschouwers boven het asfalt hingen konden ze de hitte er vanaf zien komen. Het snikhete circuit in de duinen was het strijdtoneel voor de elfde ronde van het wereldkampioenschap dat jaar.
Alain Prost was de man van het moment. Hij stond op een gedeelde eerste plek in het kampioenschap met vijftig punten en moest Michele Alboreto (ook vijftig punten) zien te verschalken. De toen pas 25-jarige Ayrton Senna was bezig aan zijn tweede seizoen in de Formule 1 en stond op een zesde plaats (15 punten) achter Keke Rosberg (18 punten) in het kampioenschap. Nelson Piquet ging als zevende (13 punten) het weekend in met Lauda op een magere twaalfde plek.
Test- en kwalificatiesessie in 1985
Hoewel er van de vrije trainingen weinig over is aan data, werden er uiteraard sessies gereden om de bolides uit te testen. Deze tests waren niet - zoals nu - te volgen van grote afstand en met honderden camera's op het circuit, maar met de microfoon en de camera pal naast de auto's. In de bloedhete zomerzon werden de Goodyear-banden op de proef gesteld.
Bandentests op Circuit Zandvoort in 1985
Na het testen werd het dan toch tijd om het circuit op te gaan voor de kwalificatiesessie. Bij de toptalenten van die tijd gingen de helmen op en de kwalificatie op Circuit Zandvoort ging van start. Het publiek keek verwachtingsvol vanaf de zijlijn naar hoe de Formule 1-bolides opgestart werden en hoe de helden van toen in de levensgevaarlijke bolides het asfalt op gestuurd werden.
De kwalificatiesessie werd gedomineerd door Piquet. De Braziliaan zette zijn Brabham-BMW feilloos op pole position. Hij was meer dan een halve seconde sneller dan de nummer twee, Rosberg. Prost wist de op twee na snelste tijd te rijden. De andere pijlsnelle Braziliaan (Senna) was de laatste coureur die binnen een seconde van de poletijd wist te komen.
Aan deze laatste Grand Prix deed één Nederlander mee. Huub Rothengatter, die later vooral naam maakte als manager van Jos Verstappen, mocht deelnemen aan zijn thuisrace in een Osella-Alfa Romeo. De Bussumer kwalificeerde zich als 26ste en bleek 8,336 seconden van de snelste tijd af te zitten. Alleen Kenny Acheson hield hem van de laatste plek - de Brit kwalificeerde zich überhaupt niet.
Huub Rothengatter tijdens de Grand Prix van Zandvoort 1985
De Grand Prix van Nederland in 1985
Nog voordat de lichten op groen sprongen in 1985 ontpopte de race op Zandvoort zich al tot een memorabele wedstrijd. Tijdens de opwarmronden die de coureurs in het verleden maakten brak de vering van de auto van Patrick Tambay. De als zesde gekwalificeerde Fransman schoot met 322 kilometer per uur van het circuit op de start-finishlijn en kwam met de schrik vrij. De reserve-bolide kwam er aan te pas en hij kon gewoon deelnemen aan de race.
Toen de race eindelijk begon bleef Piquet, de man die van pole startte, aan de grond genageld staan terwijl de andere Formule 1-bolides langs hem schoten. Later werd de auto aangeduwd, maar in die eerste ronde zag Rosberg zijn kans schoon en nam hij meteen de leiding over van de onfortuinlijke Brabham-coureur.
De Fin hield het achttien ronden vol aan kop terwijl hij de McLaren van kampioenschapsleider Prost spoedig zag naderen. In ronde negentien legde hij het af tegen zijn Franse collega, niet veel later ging ook Lauda (die in de andere McLaren reed) onder toezien van honderden Nederlandse racefans de vader van Nico Rosberg voorbij.
Nederlandse Formule 1-fans konden van boven op de paddock naar de racende McLarens kijken
Nu was het de beurt aan Prost om in de achteruitkijkspiegels te kijken. Lauda, die vanaf de tiende stek begon, zat in een prima raceritme en wist zijn teamgenoot uitstekend bij te houden. In ronde 33 zwichtte Prost, de ervaren Oostenrijker liet zien waarom hij het jaar daarvoor voor de derde keer wereldkampioen geworden was en liet zijn racetalent voor zich spreken.
Maar daarmee was de kous niet af. Het werd stuivertje wisselen voor de twee McLaren-coureurs, die het tot aan het bittere einde van de race spannend hielden. Keer op keer zaten ze in elkaars versnellingsbak tijdens de laatste editie van de Formule 1-race op Zandvoort. Lauda won de Grand Prix van Nederland met slechts 0,232 seconde afstand tot Prost, Senna pakte het brons.
Lauda en Prost vechten voor de overwinning op Zandvoort
De laatste overwinning van Lauda
Hoe verging het de rest? Rothengatter miste zó veel pace, dat hij uiteindelijk niet geclassificeerd is in de eindstand. Op veertien ronden achterstand van racewinnaar Lauda kwam hij over de eindstreep. Wel wist hij de race uit te rijden, dat lukte maar elf van de 26 deelnemende coureurs. Nigel Mansell smokkelde een puntje mee voor Williams door op P6 te eindigen en Piquet, die zoveel ongeluk had bij de start, wist op één ronde achterstand van de kop als achtste over de finish te komen.
Senna, Prost en Lauda mochten uiteindelijk champagne proeven. Voor Lauda was het de laatste keer dat hij ooit een Formule 1-race zou winnen. Een mooiere laatste overwinning dan de laatste Grand Prix van Nederland (in die eeuw) kunnen Nederlandse Formule 1-fans zich niet voorstellen.
Wanneer de volgende editie van de Grand Prix van Nederland gehouden wordt, is voorlopig nog onduidelijk. Maar wanneer deze race plaatsvindt zal het ongetwijfeld doen denken aan de schitterende strijd die Lauda leverde op die mooie zomerdag in 1985. Laten we ons dan inbeelden dat Lauda stoïcijns, maar met gekrulde mondhoeken, toekijkt hoe de bovenste trede van het podium bestegen wordt door de nieuwste winnaar van de Grand Prix van Nederland. (Foto's: Wiki Commons)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties