Als het aan Mercedes-teambaas Toto Wolf ligt, zouden Stoffel Vandoorne en Nyck de Vries in de Formule 1 moeten rijden. De twee mannen rijden momenteel voor Mercedes in de Formule E en doen het daar zeer goed. De Vries is zelfs de leider in het kampioenschap. Met het vooruitzicht dat er waarschijnlijk een stoel bij Williams vrijkomt, lijkt de Nederlander goede kans te maken op een overstap naar de Formule 1.
Alleen is hij niet de enige die in de rij staat voor die plek en dat maakt het lastig. Het is niet voor niets dat Wolff opmerkte dat er plaats tekort is in de koningsklasse. 'Vandoorne en De Vries hebben het talent, de arbeidsethos en de intelligentie om in de Formule 1 te rijden', zei de Oostenrijker recentelijk volgens motorsport.com. 'Ze verdienen het allebei om in de Formule 1 te zijn en ik hoop van harte dat ze de weg terug kunnen vinden.' Hier krijg je niet echt het idee van dat Wolff zelf aan de slag wil of kan gaan om de coureurs aan een stoeltje te helpen. Toch lijkt er enige hoop te zijn dat dit wel gebeurt.
Mercedes met beperkte opties
Alleen waarom zou Wolff nu willen dat er weer Mercedes-coureurs tot de F1 toetreden? Het simpele antwoord is dat de Mercedes-put langzamerhand begint uit te drogen, als die er ooit echt is geweest. George Russell is momenteel de enige F1-coureur die verwant is aan het topteam, maar er (nog) niet rijdt. Esteban Ocon heeft ook nog steeds banden met Mercedes, maar dat is beperkt tot managementzaken. De Fransman kan gezien worden als volwaardig Alpine-coureur.
Verder bevat de Formule 1 geen Mercedes-protegees en in de juniorklassen is het ook vrij schaars. Geen enkele Mercedes-coureur rijdt momenteel in de Formule 2 en alleen Frederik Vesti rijdt in de Formule 3. Daarbij komt dat zelfs als Mercedes meer talentvolle junioren ter beschikking had, het deze niet direct in een zusterteam kan zetten. Bij Williams kan daar plek voor zijn, maar daar heeft het geen verplichting toe. Het team wil naar eigen zeggen ook graag zo zelfstandig mogelijk blijven werken, Dat laatste geldt ook voor McLaren en Aston Martin, de andere teams die een band hebben met Mercedes (voornamelijk op motorisch vlak).
Wolff betrekt De Vries bij de Formule 1
Dus eigenlijk heeft Mercedes zich zeer beperkt als het gaat om het werven van talentvolle coureurs. De toestroom heeft een gapend gat en de plekken in de F1 zijn er ook niet. Als Russell dan naar Mercedes zou vertrekken om Bottas te vervangen, staat er niemand in de rij om Hamilton wellicht over twee jaar te vervangen. Het team zal dan een coureur op de markt moeten vinden en daar zal het op financieel gebied weinig problemen mee hebben. Echter, dan is het afhankelijk van de beschikbaarheid van andere coureurs.
Wellicht dat Wolff dus met zijn uitspraken De Vries weer meer bij de Formule 1 wil betrekken. We moeten niet vergeten dat toen de Nederlander het Formule 2-kampioenschap won, er geen plaats voor hem was in de koningsklasse. Daarom vertrok hij naar de Formule E, waar hij zich weer in de schijnwerpers heeft weten te rijden. Als het nu wel lukt om voor hem een plaats te vinden, geeft dat Mercedes net wat meer opties. De Vries heeft namelijk laten zien dat hij snel genoeg is om de aandacht van de regerend kampioen te verdienen.
De Vries kiest voor Formule E
Het stoeltjesprobleem blijft alleen bestaan. Williams is momenteel niet een team waar een F1-coureur zijn dromen waar kan maken. Een grote ommekeer in 2022 is ook te optimistisch gedacht. Het is niet voor niets dat De Vries zei tevreden te zijn bij wellicht het sterkste team in de Formule E. 'Ik heb de geruchten ook gelezen en het was waarschijnlijk net zo'n verrassing voor jou als voor mij', zei hij toen gevraagd werd naar een mogelijke overstap naar Williams. 'Ik ben erg blij met Mercedes en de Formule E, en dit is waar ik wil slagen. Wat er ook gebeurt op de lange of middellange termijn, ik weet het niet.'
Was er een betere optie beschikbaar, dan had De Vries waarschijnlijk wat meer getwijfeld. Waar het alleen op neer komt, is dat Wolff het bestaan van betere opties in de weg heeft gezeten. De teambaas is namelijk er deels voor verantwoordelijk dat teams die zich bij de Formule 1 willen aansluiten een entreesom van 200 miljoen dollar moeten betalen. 'Nyck hoort een kans te krijgen, maar Wolff was degene die ervoor was om het entreegeld voor teams te behouden', legde Kees van de Grint afgelopen maandag uit. 'Daardoor zijn er nu geen extra teams om coureurs zoals Nyck te plaatsen.'
Al met al zijn de uitspraken van Wolff dus best hypocriet. Hij klaagt dat er weinig plek is voor nieuwe coureurs in de Formule 1, maar is daar zelf ook deels verantwoordelijk voor. Als gevolg van de schaarste heeft Mercedes een leegte in zijn talentendoorstroom. Toch wil het team zijn talentvolle coureurs bij de Formule 1 betrokken houden, alleen lijkt het dan weer niet te lukken om ze daartoe te krijgen. De kans is dus groot dat Russell voorlopig het enige door Mercedes begeleide talent wordt dat het moederteam bereikt. De Vries zal nog even moeten wachten, maar dat lijkt hij zelf niet erg te vinden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties