Sinds 2021 mogen de Formule 1-teams niet meer ongelimiteerd geld uitgeven aan de ontwikkeling van de auto's en het personeel. Het budgetplafond heeft dat aan banden gelegd, en het zorgde bij veel teams voor een brain drain. Adrian Newey weet nog goed dat ze daar bij Red Bull Racing ook last van hadden. Andere bedrijven buiten de F1 betaalden simpelweg beter.
Newey heeft al vaker aangegeven dat hij niet echt gecharmeerd was van de budget cap-regels. Deze limiet geldt vooral voor ontwikkelingskosten, autoproductie en personeelsuitgaven, maar bepaalde uitgaven zoals marketing, coureursalarissen en het salaris van de drie best betaalde medewerkers vallen er niet onder. De regels gaven Newey minder vrijheid op het technische vlak, en als hij ergens van houdt, is het op dat gebied alle vrijheid hebben.
Hij vindt het daarom ook jammer dat er meer technische richtlijnen erbij zijn gekomen. In combinatie met de budget cap wordt een team steeds verder beperkt. Het werd vooral ingezet om het gat tussen de topteams en de achterhoede te verkleinen. Welke regels vond Newey eigenlijk het prettigst? 'Dat is makkelijk, degene met de meeste vrijheid', lacht de Brit in gesprek met Auto, Motor und Sport.
'Toen ik net in de Formule 1 kwam, had ik op mij bureau een kopie van de technische regels van 1973. Dat waren toen maar drie of vier pagina's. Nu is het een hele Bijbel', zegt Newey. 'En dat is nog voordat je alle technische richtlijnen erbij optelt. Het is nu zo voorgeschreven, dat vind ik jammer', legt hij uit. De Britse ingenieur begint op 1 maart bij Aston Martin en zal met de renstal uit Silverstone in 2026 het nieuwe tijdperk van de Formule 1 ingaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
![adrian newey 2024 1](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/watermark:Red+Bull+Content+Pool+Getty+Images/width:1488/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fwww.f1maximaal.nl%2Fimages%2F2024-02%2Fadrian-newey-2024-1-65d64a743faa0.jpg)
Kostenlimiet heeft veel verborgen nadelen
Newey snapt waarom de budget cap heeft ingezet, maar denk dat er over een aantal dingen niet goed zijn nagedacht. 'Er moet een manier zijn om de kosten te beheren, of in ieder geval om te zorgen dat meer geld uitgeven niet automatisch meer voordeel oplevert', stelt de 66-jarige. 'Formule 1 zou simpelweg een wapenwedloop worden waarin het team met het grootste budget wint. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar de budget cap heeft veel verborgen nadelen, waarvan er één is dat de Formule 1 niet meer de best betalende industrie is.'
De lonen van het personeel in de Formule 1 zijn niet meer zo hoog als ze zijn geweest. Aangezien sommige functies intensief zijn en betekenen dat je de helft van het jaar van huis bent, wil men wel goed betaald worden. 'Bij Red Bull verloren we vroeger vrijwel altijd mensen aan een ander Formule 1-team. Nu verliezen we mensen aan techbedrijven, omdat die beter betalen. We verliezen mensen aan WEC-teams, omdat die beter betalen. We hebben moeite om afgestudeerden aan te trekken, omdat de Formule 1 niet meer de best betalende industrie is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
![Newey stipt verborgen nadelen van budgetcap aan: 'Bij Red Bull verloren we personeel'](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/watermark:Red+Bull+Content+Pool+Getty+Images/width:1488/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fwww.f1maximaal.nl%2Fimages%2F2024-12%2Fmonteurs-red-bull-racing-abu-dhabi-2024-912831-6756147d03865.jpg)
Newey snapt niet waarom reglementen niet soepeler zijn geworden
Aan de andere kant betekent de budget cap ook dat er een vast engineering-budget is. 'Waardoor de angst dat meer uitgeven betekent dat je verdwijnt theoretisch is verdwenen', kaart Newey aan. 'Op dat punt zou je toch verwachten dat de reglementen meer worden vrijgegeven in plaats van steeds strenger te worden? Maar helaas is dat niet wat er gebeurt', sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties