Brundle zet vraagtekens bij handelswijze FIA: 'Hadden niet alle finishers gecontroleerd moeten worden? Formule 1
Formule 1

Brundle zet vraagtekens bij handelswijze FIA: 'Hadden niet alle finishers gecontroleerd moeten worden?

Brundle zet vraagtekens bij handelswijze FIA: 'Hadden niet alle finishers gecontroleerd moeten worden?

Martin Brundle heeft zo zijn vraagtekens gezet bij de handelswijze van de FIA na afloop van de Grand Prix van de Verenigde Staten. Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden gediskwalificeerd aangezien de plank onder hun auto's te veel slijtage toonden. Aangezien twee van de vier gecontroleerde auto's niet door de test kwamen, vraagt Brundle zich af of niet alle auto's even onder de loep genomen moesten worden.

De Grand Prix van de Verenigde Staten werd uiteindelijk gewonnen door Max Verstappen. De coureur van Red Bull Racing wist dit echter niet te doen op zijn bekende dominante wijze te doen. Verstappen kampte met een remprobleem en met een alternatieve strategie kwam Hamilton aan het einde van de race heel erg dichtbij. Zelfs al had de race nog een aantal ronden geduurd en had de Mercedes-rijder de eerste plek overgenomen, dan mocht dat niet baten voor Hamilton. De coureur werd na afloop namelijk gediskwalificeerd.

Toch zag Brundle dat Mercedes en de andere achtervolgers van Red Bull een stap hebben gezet. Verstappen moest dan ook vechten voor zijn overwinning. 'Op het eerste gezicht lijkt het erop dat Verstappen en Red Bull twee overwinningen konden toevoegen aan hun lange lijst van zeges dit seizoen', begint Brundle in zijn column voor Sky Sports. 'Maar, zoals we de laatste tijd hebben gezien, komen McLaren, Mercedes en Ferrari steeds dichterbij. Verstappens buitengewone vaardigheden en snelheid zijn volledig nodig.'

Had de FIA alle auto's moeten controleren?

De overwinning van Verstappen was echter niet het onderwerp van gesprek. Vlak na de race kwam immers naar buiten dat Hamilton en Leclerc zich moesten melden bij de wedstrijdleiding. De plank onder hun auto's waren namelijk te veel versleten en dat leverde beide heren een diskwalificatie op. 'De grote vraag is echter, als vijftig procent van de geteste auto's niet in orde was, of dan niet alle finishers gecontroleerd hadden moeten worden', geeft Brundle aan. De auto's van Verstappen en Lando Norris kwamen wel positief door de test.

'Het antwoord moet zeker ja zijn', beantwoordt Brundle zijn eigen vraag. Zowel Mercedes als Ferrari gaven aan dat het sprintraceformat voor problemen zorgden en dat er niet voldoende tijd was om de auto goed af te stellen. De kans bestaat dus dat de auto's van George Russell en Carlos Sainz ook niet in orde waren. Brundle springt wel in de bres voor de FIA. 'Het moet gezegd worden dat de controles van de FIA voor en na de race buitengewoon grondig zijn. De gepubliceerde lijst omvat meer dan vijftig afzonderlijke en gedetailleerde controles.'

Brundle snapt kritiek Verstappen

Ondanks dat het sprintraceformat in Austin voor wat chaos zorgde, is Verstappen absoluut nog geen fan van de uitvoering. Brundle snapt de Red Bull-rijder. 'Max heeft een punt als hij zegt dat de sprintrace je al de helft van het verhaal voor de racedag geeft en dat het wat anticipatie wegneemt.' De oud-coureur heeft de verkorte race liever dan een vrije training, maar hij heeft wel zo zijn vraagtekens. 'Willen we wat meer spanning en variabiliteit zien, of is dit verspilling van de vaardigheden van teams en coureurs op een manier die niet bij de F1 past?'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws