Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
Liepen de coureurs aan het aan het begin van het 2024-seizoen nog maar mondjesmaat schade op, het verloop van de Grand Prix van Australië zorgde ervoor dat het brokkenpilotenseizoen nu toch echt helemaal op stoom is gekomen. Max Verstappen zorgde dit weekend voor de eerste rekening van het seizoen voor zijn Red Bull-team, al was dat niet voor de kapotte remklauw waardoor de Nederlandse kampioen in ronde drie van de race uitviel.
Met nog maar drie races verreden in het 2024-seizoen zijn er nu al nog maar drie teams over die nog geen rekening op de deurmat hebben horen vallen: Alpine, McLaren en Red Bulls zusterteam RB. Alle andere renstallen hebben ondertussen al de portemonnee mogen trekken, en Williams is de grootste pechvogel tot nu toe. De Britse renstal mocht dit jaar al €1.160.750 betalen voor alle opgelopen schade aan de bolide van Alexander Albon.
Williams komt voor moeilijke keuze te staan na crash Albon
De eerste grote klapper van het weekend viel gelijk al in de eerste vrije training van de Grand Prix down under. Albon zorgde ervoor dat Williams voor de tweede keer dit seizoen mocht betalen voor schade aan zijn bolide. Was het echter in Jeddah nog enkel een voorvleugel die vervangen moest worden, de FW46 van de Brits-Thaise coureur kon in Melbourne helemaal worden afgeschreven.
Tijdens de eerste vrije training op Albert Park beleefden meerdere coureurs al bijna-crashes en spins, waaronder een moment van overstuur voor George Russell en een spin van Valtteri Bottas in bocht negen, maar het was Albon die de eerste rode vlag van het weekend veroorzaakte. De Williams-coureur raakt de kerbstones in bocht 6 te hard, waardoor hij de controle over het stuur verloor en vervolgens eerst aan de rechterkant van de baan de muur raakte en daarna tegen de muur links klapte. Albon kwam daarna tot stilstand, en de schade aan zijn bolide na de twee ontmoetingen met de barrières was behoorlijk groot.
Daarbij had Williams ook nog eens de pech dat ze geen reservechassis hadden. Het team uit Wantage stond voor de moeilijke keuze wie van hun coureurs de race op zondag vanaf de zijlijn zou moeten bekijken. Logan Sargeant moest uiteindelijk zijn auto afstaan aan Albon, en de Amerikaan bekeek het verloop van de kwalificatie en race vanuit de garage. Albon eindigde op P11 net buiten de punten op zondag, en met totaal €1.035.750 aan opgelopen schade in Melbourne. Het was daardoor een weekend om snel te vergeten voor Williams.
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
De eerste uitvalbeurt van Verstappen sinds 2022
Niet alleen voor Williams was het weekend in Melbourne eentje om niet over naar huis te schrijven, ook Verstappen zal niet al te vaak aan zijn race op Albert Park willen worden herinnerd. Net als twee jaar geleden viel de Nederlander uit tijdens de Grand Prix van Australië, wat tevens ook de laatste keer tot afgelopen weekend was dat de Limburger een race niet kon afmaken.
Al gelijk aan het begin van de race begonnen de problemen voor Verstappen, doordat een remklauw bleef vastzitten aan de remschijf van zijn RB20. De achterremmen wilde vervolgens niet afkoelen, en na drie rondes moest Verstappen zijn race vroegtijdig beëindigen. Bij het inrijden van de pitstraat vond er een kleine ontploffing plaats aan de achterkant van Verstappens bolide, en reed de Nederlander met een vlammetje boven zijn achterwiel naar de garage van Red Bull.
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Hoewel de schade aanzienlijk was bij Verstappen, was dit niet de schuld van de coureur zelf, en wordt het daarom niet meegenomen in het brokkenpilotenkampioenschap. De schade die Verstappen op vrijdag aan zijn vloer reed tijdens VT1, toen hij in bocht 10 over de kerbstones schoot, wordt wel in het kampioenschap meegenomen. Verstappen was niet de enige die bij deze bocht tijdens de eerste vrije training schade opliep, want ook Fernando Alonso vloog daar door de grindbak. Zowel Red Bull Racing als Aston Martin mogen daarom €225.000 neerleggen voor de vloeren van beide heren.
Russell zorgt in allerlaatste ronde voor de klapper van het Australische weekend
Hoewel Zhou Guanyu in Saoedi-Arabië nog de meeste schade opliep, gaat in Australië deze eer naar Russell. Het had niet veel gescheeld of de Britse Mercedes-coureur had de race zonder schade kunnen uitrijden, maar in de allerlaatste ronde van de Grand Prix in Melbourne ging het toch mis. Russell was in gevecht met Alonso om de zesde plaats, totdat de Spanjaard onverwacht eerder remde dan gebruikelijk, en de Brit daardoor ineens veel downforce verloor. De Mercedes-coureur verloor vervolgens ook de controle over zijn auto, en schoot door het grind. Uiteindelijk kwam de W15 van Russell gevaarlijk overdwars op de baan terecht. Alonso kreeg na de race een tijdstraf van twintig seconden voor het voorval, maar Mercedes kreeg een rekening van €832.000 thuis gestuurd. De Duitse renstal is daarmee de grootste pechvogel van het Grand Prix-weekend in Australië.
Benieuwd hoe het brokkenpiloten-kampioenschap precies werkt? Lees het op deze pagina.
Coureursstand F1-brokkenpiloten
Coureur | Totaal opgelopen schade | Gesneuvelde onderdelen |
1. Alexander Albon | €1.160.750 | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 0.3x monocoque, 1x voorwielophanging, 3x wielen, 2x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 3x remmen |
2. Zhou Guanyu | €957.000 | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wielen, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 2x remmen |
3. George Russell | €832.000 | 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wielen, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 2x remmen |
4. Lance Stroll | €775.000 | 1x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 2x wielen, 1x sidepod, 1x vloer, 2x remmen |
5. Kevin Magnussen | €225.000 | 1x vloer |
5. Charles Leclerc | €225.000 | 1x vloer |
5. Fernando Alonso | €225.000 | 1x vloer |
5. Max Verstappen | €225.000 | 1x vloer |
9. Nico Hülkenberg | €125.000 | 1x voorvleugel |
9. Valtteri Bottas | €125.000 | 1x voorvleugel |
11. Logan Sargeant | €0 | - |
11. Carlos Sainz | €0 | - |
11. Sergio Pérez | €0 | - |
11. Esteban Ocon | €0 | - |
11. Pierre Gasly | €0 | - |
11. Oscar Piastri | €0 | - |
11. Daniel Ricciardo | €0 | - |
11. Lando Norris | €0 | - |
11. Yuki Tsunoda | €0 | - |
11. Lewis Hamilton | €0 | - |
Constructeursstand F1-brokkenpiloten
1. Williams | €1.160.750 |
2. Stake F1 Team | €1.082.000 |
3. Aston Martin | €1.000.000 |
4. Mercedes | €832.000 |
5. Haas | €350.000 |
6. Ferrari | €225.000 |
6. Red Bull Racing | €225.000 |
8. Alpine | €0 |
8. McLaren | €0 |
8. RB | €0 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties