McLaren stak met kop en schouders boven de rest uit tijdens de eerste Grand Prix van het seizoen in Melbourne. Het team uit Woking had duidelijk de beste auto, maar toch was er enige onvrede bij Oscar Piastri. De Australiër kreeg te horen dat hij zijn positie moest behouden en dus niet de aanval op zijn teamgenoot Lando Norris mocht openen. Volgens de Britse journalist Andrew Benson hangt de interne situatie bij McLaren maar van één factor af.
Tijdens de kwalificatie werd duidelijk dat de MCL39 op dit moment de snelste auto van het veld is. Norris en Piastri klokten allebei een aanzienlijk snellere tijd dan de eerstvolgende coureur, Max Verstappen. De Nederlander passeerde Piastri direct bij de start, maar de Australiër veroverde de plek al relatief vroeg terug. Hierdoor ontstond er een tweestrijd tussen de teamgenoten van McLaren. Piastri kwam snel dichterbij, maar kreeg een duidelijke boodschap vanuit zijn team: positie behouden.

Volgens Benson was dit een logische keuze van McLaren, omdat beide coureurs te maken hadden met achterblijvers. 'Dat verklaart de opdracht aan het adres van beide coureurs tijdens de Grand Prix van Australië om even te wachten tot ze een gedeelte van het verkeer hadden gepasseerd. Ook had het team beter ingeschat dat er nog meer regenachtig weer aan zou komen', verklaart de Britse journalist op de site van BBC.
Piastri was niet echt te spreken over deze opdracht, aangezien hij zijn teamgenoot op de hielen zat. Ook Benson proefde enige frustratie bij de Australiër. 'Uit de toon van Piastri's antwoord bleek dat hij er niet blij mee was dat hem werd gevraagd om zijn positie te behouden', aldus Benson. 'Hij was op dat moment Norris tot op een seconde genaderd en probeerde de leiding te pakken, waarbij hij beweerde dat hij sneller was', zo stelt de Britse journalist over de situatie bij McLaren.
Piastri kon niet bijblijven
Benson zag echter al snel dat dit niet het geval was. Hij vertelt hoe Norris weer het heft in handen nam. 'Toen de coureurs weer mochten racen, vergrootte Norris het gat en maakte Piastri een fout in bocht zes toen hij alles probeerde om bij te blijven', stelt Benson. 'Dat suggereert dat Norris eerder zijn tempo onder controle hield om de slijtage van zijn intermediates te beperken. Piastri gaf toe dat zijn banden toen al flink versleten waren, te veel om Norris nog uit te kunnen dagen', aldus de Brit.
McLaren liet de coureurs vorig jaar vrij om te racen, maar daar kwam veel kritiek op, omdat Norris hierdoor belangrijke punten verloor met het oog op de wereldtitel. Benson verwacht dat het team uit Woking dezelfde filosofie behoudt. 'De filosofie van McLaren is dat de coureurs vrij zijn om te racen, met de kanttekening dat de belangen van het team altijd voorop staan', aldus de journalist. 'Dat betekent dat de coureurs regels hebben: Norris en Piastri mogen met elkaar vechten, maar ze mogen elkaars auto niet in gevaar brengen', zo concludeert Benson over de interne situatie bij de constructeurskampioen van 2024.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties