De zaterdag van het Grand Prix-weekend van Qatar pakte voor sommigen fantastisch uit, terwijl anderen het een stuk lastiger hadden op de baan. Track limits speelden tijdens de Sprint Shootout een grote rol en zorgden voor de nodige frustratie onder de coureurs, terwijl de zaterdag aan de andere kant van de pitstraat juist goed verliep. F1Maximaal zet de leukste boordradio's van de sprint-zaterdag in Qatar op een rijtje.
Er wordt relatief weinig waarde gehecht aan een sprintrace omdat de echte punten pas op de zondag verdeeld worden, maar toch leek er veel druk te liggen op de schouders van de teams en coureurs. Mercedes was op de zaterdag het eerste team dat de zaakjes niet volledig op orde leek te hebben, en dat werd al snel duidelijk toen George Russell uit zichzelf naar de strategie moest vragen. 'Ben ik nou bezig met een opwarmronde of wat is dit?' Van zijn ingenieur kreeg hij een duidelijk antwoord: 'Dat zijn we nog aan het bespreken.' Het gebrek aan communicatie beviel de Brit echter niet, en dat liet hij duidelijk merken. 'Denk er nou niet te lang over na en maak gewoon een beslissing! Nu rijd ik al op de baan!'
Track Limits zorgden voor frustratie onder coureurs
Toch waren de strategische missers niet de enige oorzaak voor frustratie, want ook de track limits maakten het de coureurs knap lastig. Vlak voor de Sprint Shootout van start ging besloot de FIA bochten twaalf en dertien aan te passen om de track limits te verminderen, maar als resultaat kwamen ze in bocht vijf weer terug aan het licht. Onder andere de AlphaTauri-coureurs werden de dupe van de track limits, en dat lieten ze horen ook. Tsunoda staat al langere tijd bekend om zijn temperament, en er viel dan ook geen touw vast te knopen aan zijn gevloek over de boordradio. Ook Liam Lawson bood keurig zijn excuses aan nadat hij SQ3 misliep door een track limit. 'Sorry jongens, ik heb het verkloot! Dat was mijn schuld!'
Ook Max Verstappen, die tot op dat moment nog geen last had gehad van de track limits en de mogelijke gevolgen, kreeg toch te maken met de onvermijdelijke verwijdering van tijden. De Nederlander reageerde vol ongeloof toen race-ingenieur Gianpiero Lambiase hem meldde dat ook zijn tijd verwijderd was. 'Weet je het echt heel zeker?' Lambiase, die de berichtgeving van de FIA inmiddels gezien had, moest het slechte nieuws toch echt bevestigen voor Verstappen. 'Ja, Max, ik weet het echt heel zeker.'
Er was echter ook een coureur die profiteerde van de track limits die anderen aan de broek kregen, en dat was Oscar Piastri. De rookie pakte tijdens de Sprint Shootout namelijk de eerste poleposition van zijn Formule 1-carrière, en dat beviel hem stiekem toch wel heel erg. De jonge Australiër klinkt altijd heel rustig over de boordradio, maar nu kwam er toch wat enthousiasme in zijn stem naar voren. 'Wow! Top, echt heel erg leuk. Dat was onverwacht, man!' Piastri zou Piastri ook niet zijn als hij geen ruimte zou maken voor een droog grapje: 'Ik vind dat bord met nummer één erop wel leuk!' grapte de rookie bij het inrijden van de pitstraat.
Zenuwen lopen ook hoog op tijdens de sprintrace
De zorgen die Pirelli eerder tijdens het weekend uitsprak over de bandenslijtage bleken tijdens de sprintrace al snel waarheid te worden. Russell kreeg door de bandenslijtage al snel een akkefietje met zijn ingenieur, en ook deze keer had het een strategische ondertoon. De Brit was namelijk niet tevreden met zijn zachte banden, die als een speer aan het slijten waren, en wilde maar al te graag voor een pitstop gaan tijdens de Safety Car. Zijn ingenieur was het er echter niet mee eens, en dat zorgde voor een hoop onbegrip bij Russell. 'Ik denk echt dat we een pitstop moeten maken. De banden zijn gewoon echt op! Alle jongens op de medium-banden komen ons zo voorbij, we moeten echt een pitstop maken! Maar het blijft jullie keuze.' Zijn ingenieur wilde er echter niets van horen en reageerde stellig: 'We blijven rijden. Als we dat niet doen scoren we geen punten.'
Ook Verstappen stond voor het eerst sinds tijden weer onder druk. De Nederlander wil maar al te graag alles winnen wat er te winnen valt, en reed dan ook getergd rond tijdens de sprintrace. Toch lag Piastri nog altijd voor hem, en dat wilde hij eigenlijk niet zomaar laten gebeuren. Toen Lambiase hem dus vroeg op zijn banden te letten vanwege de slijtage kreeg de ingenieur een wel heel gespannen antwoord: 'Ik weet het, ik weet het man! Ik probeer het maar Piastri rijdt van me weg!' Verstappen en Lambiase hebben het hier echter vaak genoeg over gehad, en er is maar één ding wat telt als er een wereldtitel op het spel staat: de eindstreep halen. Lambiase drukte het commentaar Verstappen dan ook snel de kop in: 'Vergeet Piastri, we moeten het einde halen Max.'
Piastri zelf had het tijdens de sprintrace echter prima naar zijn zin. Hij ging er met zijn eerste overwinning in een Formule 1-evenement vandoor, tot grote vreugde van het team van McLaren. Toch kreeg ook de rookie het even benauwd toen hij de concurrentie om hem heen ineens met de snelheid van het licht zag vertrekken. 'Ik kreeg wel echt een hartverzakking toen alle jongens op de zachte banden me voorbij vlogen bij de start,' klonk het na afloop van de race over de boordradio. Gelukkig voor Piastri hadden de medium-banden enkel wat tijd nodig om op gang te komen, en viel de sprintrace niet veel later weer zijn kant op.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties