De tweede dag van het Grand Prix-weekend in Australië bevatte de nodige verrassingen, teleurstellingen en onfortuinlijke momenten met Liam Lawson en Oliver Bearman in de hoofdrol. Daarnaast waren veel coureurs, waaronder ook Max Verstappen, nog duidelijk zoekende naar de perfecte ronde en dat leverde natuurlijk weer de nodige leuke boordradio's op. We zetten de leukste op een rijtje.
Lawson kende vrijdag geen vlekkeloze dag en ook op de zaterdagochtend bleef de Nieuw-Zeelander weinig bespaard. Net op het moment dat de teamgenoot van Max Verstappen aan een eerste snelle ronde bezig was, voelde hij iets vreemds in de RB21. 'Wat is er qua power aan de hand?', vroeg Lawson aan zijn engineer. 'Recharge on en kom terug naar de pits', was het korte antwoord over de radio. De 23-jarige maakte zich duidelijk zorgen over zijn motor en hij wilde weten hoe de zaken ervoor stonden. 'Is het een groot probleem?', zo wilde hij weten, waarop zijn team hem vervolgens geen duidelijk antwoord gaf. De problemen bleken echter van dien aard dat de training er voor de Nieuw-Zeelander opzat.
Verstappen snel, maar niet probleemvrij
Waar Lawson al snel uit kon stappen, daar kon zijn teamgenoot Verstappen wel flink wat ronden rijden. De snelheid zat er in tegenstelling tot op vrijdag goed in, al lag de RB21 ook niet bepaald op rails. De 27-jarige Nederlander maakte een flink aantal momentjes mee. De viervoudig wereldkampioen klaagde over een gebrek aan grip in de linker voorband en hij merkte op dat de 'auto soms wat uitbrak'. Desondanks zat de Red Bull-coureur er met P3 prima bij.
Datzelfde gold ook voor Charles Leclerc, die één positie achter Verstappen eindigde. Toch was de Monegask niet blij met het gedrag van zijn Ferrari en in de slotfase wilde de achtvoudig Grand Prix-winnaar dat zijn team nog een aantal noodzakelijke aanpassingen deed aan zijn SF-25. 'De auto heeft veel last van overstuur. Daar moeten we echt naar kijken, want dit geeft me niet veel vertrouwen', aldus Leclerc, die na een kort bezoekje aan zijn team zonder succes nog een poging waagde om een nieuwe toptijd te zetten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dramaweekend Bearman compleet
Na een crash in de eerste vrije training en een vroege spin in de derde vrije training hoopte Oliver Bearman in de kwalificatie nog iets van zijn weekend te kunnen maken. Die hoop verdween echter al meteen als sneeuw voor de zon, want in Q1 liet de Brit zijn team meteen weten dat er iets mankeerde aan zijn VF-25. 'Ik heb een probleem met de versnellingsbak', legde de rookie uit wat er precies mis was met zijn bolide. Zijn team antwoordde hem meteen dat het euvel inmiddels verholpen was, maar daar was volgens Bearman geen sprake van. 'Nee, ik kan niet schakelen naar de vierde versnelling.'
Voor Bearman kwam er zodoende al heel vroeg een einde aan wat toch al een dramatische zaterdag was. De Haas-coureur was echter niet de enige met tegenslag. Ook Red Bull-rijder Lawson kon al na het eerste deel van de kwalificatie uitstappen. Teambaas Christian Horner zou de vroege uitschakeling van de teamgenoot van Verstappen toeschrijven aan een gebrek aan baankennis en pech. Lawson verkeerde echter in goed gezelschap, want ook Mercedes-talent Andrea Kimi Antonelli miste de boot. Uitgerekend een andere debutant, Gabriel Bortoleto drukte de Italiaan buiten de top vijftien en over de boordradio bleek Antonelli, die met een beschadigde bolide rondreed, al nattigheid te voelen. 'Zijn we door?', vroeg hij aan zijn engineer Peter 'Bono' Bonnington, die hem kort antwoordde met een 'negative, we zijn er net uitgeduwd.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vloerchecks en leergierige Hamilton
Vanaf het tweede kwalificatiedeel werd het tempo steeds verder opgevoerd en werden er meer risico's genomen. Dat leidde ertoe dat een flink aantal coureurs de grenzen opzochten en er soms zelfs overheen gingen. Onder meer Carlos Sainz en Isack Hadjar wilden weten of er geen schade was aan hun bolide na een kort uitstapje over de kerbstones. 'Kijk even naar de vloer, bij het uitkomen van bocht tien ging het mis', verzocht Sainz zijn team even naar de telemetrie te kijken.
Ondertussen had ook Verstappen het nog niet helemaal naar zijn zin. Over de boordradio meldde hij Gianpiero Lambiase dat het lastig was om een goede ronde te rijden. 'Mijn banden worden veel te warm richting bocht elf', aldus de viervoudig wereldkampioen. Zijn titelrivaal van 2021, Lewis Hamilton, was vooral bezig om te kijken waar hij nog kon verbeteren. De 40-jarige Brit wilde dan ook graag weten waar hij tijd liet liggen op zijn teamgenoot Leclerc. 'In bocht zes en elf ben je acht kilometer trager', kreeg de zevenvoudig wereldkampioen te horen, waarop hij probeerde wat sneller te gaan. Hamilton wilde echter te veel en spinde bij het uitkomen van bocht elf en hij zorgde voor een gele vlag.
Norris trok zich, ondanks het kwijtraken van zijn eerste tijd in Q3, weinig aan van de problemen van zijn concurrenten en de McLaren-coureur perste er in de slotseconden een 1:15,096 uit, een tijd die enkel teamgenoot Piastri kon matchen. Verstappen werd op bijna vier tienden gezet en de vreugde was bij Norris, die zo de eerste poleposition van 2025 op zijn naam schreef, dan ook groot. 'Wat een manier om het jaar te beginnen. Bedankt allemaal, laten we zo doorgaan!', sprak Norris een dankwoord richting zijn team.
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties