Boordradio's GP Abu Dhabi | Verstappen deelt speciale boordradio met zijn vader: 'Ik ben zo trots op jou, schat' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Abu Dhabi | Verstappen deelt speciale boordradio met zijn vader: 'Ik ben zo trots op jou, schat'

Boordradio's GP Abu Dhabi | Verstappen deelt speciale boordradio met zijn vader: 'Ik ben zo trots op jou, schat'

De laatste race van het jaar ging voor sommige coureurs van een leien dakje, voor andere coureurs niet. Zo waren er wat frustraties bij Ferrari en Mercedes vanwege de strijd om P2 in het kampioenschap, en had Pierre Gasly heel wat te melden over de strategie en zijn langzame auto. Aan het einde van de race werd de kijker getrakteerd op een prachtig radiobericht van Jos Verstappen aan zijn zoon, die de negentiende zege van het seizoen binnensleepte.

AlphaTauri reed niet alleen voor de strijd om P7 in het kampioenschap, maar ook voor haar teambaas, Franz Tost, die na de race afscheid van het team ging nemen. Yuki Tsunoda wilde de Oostenrijker onderweg naar de grid graag bedanken. 'Bedankt, Franz. Voor de laatste drie jaren en alles wat je voor me hebt gedaan en het advies dat je me hebt gegeven. Let's do this!' zei de Japanner. Tsunoda startte op P6 en hoopte die positie dan ook te behouden gedurende de race, al werd dat wel moeilijk. De AlphaTauri-coureur startte zelfs voor Sergio Pérez, die race mocht aanvangen vanaf P9 omdat zijn tijd in de kwalificatie was verwijderd vanwege track limits. Hij kreeg het aan de stop met Lewis Hamilton in de eerste ronde. 'Lewis ging buiten de baan in bocht 1!' merkte Pérez op.

Hamilton hoefde zijn positie echter niet terug te geven, dus loste Pérez dat zelf op, een paar ronden later wist hij de zevenvoudig wereldkampioen weer in te halen. Het was nog lang geen tijd voor een pitstop, dus was het verbazingwekkend om Daniel Ricciardo vroeg binnen zien te komen. Dat had een reden. 'Er zit waarschijnlijk een tear-off in één van de brake ducts aan de voorkant. We zijn het aan het checken en moeten misschien actie ondernemen. We houden je op de hoogte', zei AlphaTauri-ingenieur Pierre Hamelin, waarna Ricciardo binnenkwam voor een pitstop. Ondertussen zijn landgenoot bezig om zijn positie op de baan te verdedigen. Oscar Piastri startte als derde, maar zakte snel een paar plekken. Lando Norris was hem al voorbijgegaan, en George Russell deed ook een poging.

De eerste paar aanvallen wist hij echter af te weren. 'Dit is goed, Oscar. Je verdedigt goed, en je bandenmanagement ziet er goed uit', zei de McLaren-pitmuur. Langzamerhand werd het duidelijk dat de mediumbanden begonnen te slijten, en dat gold voor iedereen. De meeste coureurs doken tussen ronde twaalf en zestien wel naar binnen. 'De rechtervoorkant begint te lijden', liet Verstappen weten, al reed hij daarna nog wel even door. Hamilton was al eerder naar binnengegaan en moest weer in de top tien zien te komen. 'Je bent de tweede snelste auto in die laatste ronde. Je bent snel', probeerde Mercedes-teambaas Toto Wolff zijn coureur op te peppen. 'Oké, bedankt, Toto', antwoordde Hamilton, die daarna zijn endplate kapot reed op de auto van Gasly. 'Ik heb schade aan mijn voorvleugel, de endplate aan de linkerkant.' Gasly was niet zo blij met de touché: 'Hij duwde me en raakte me!'

Tekst gaat verder onder de foto.

lewis hamilton mercedes abudhabi
Hamilton kreeg aanmoedigende berichten van teambaas Wolff. (Foto: Mercedes AMG F1 Media)

Verstappen wil duizend ronden aan de leiding: 'Jullie mogen Checo wel eerder naar binnen halen'

Gasly was met meer dingen niet tevreden, zoals de strategie van zijn team waardoor hij achter zijn teamgenoot terechtkwam. 'Ik begrijp niet waarom je me hebt laten undercutten tegen de andere auto (Ocon, red.)', klaagde de Fransman. 'Esteban is 4,1 seconden voor je, focus op het managen van de banden zodat we het plan kunnen laten werken', antwoordde zijn ingenieur. 'Waar verliezen we dan? Waarom zijn we zo fucking langzaam?' het stoom kwam Gasly nog net niet uit de oren. 'We hebben wat schade overgehouden aan het incident met Hamilton', verklaarde de Franse renstal. Waar de Alpine-coureur het lastig had met de pace en de pitmuur hem gewoon vertelde dat hij door moest rijden, kreeg Hamilton opnieuw een peptalk van zijn teambaas. 'Lewis, je bent de snelste auto op de baan nu', zei Wolff.

Terwijl Hamilton werd aangemoedigd had teamgenoot Russell wat vragen over de strategie. 'Weet je zeker dat we dit kunnen laten werken? De banden voelen wat wankel aan', zei Russell. 'Er is nog een lange weg te gaan, 24 rondes tot het einde na deze ronde', antwoordde zijn ingenieur. Niet veel later kwam Russell naar binnen, en kreeg te horen dat zijn out lap cruciaal ging worden om zijn positie op de baan te behouden. Verstappen reed nog steeds op kop en maakte zich niet druk om een pitstop. 'Jullie mogen Checo eerder naar binnen halen als jullie willen', zei de Nederlander, die zijn pijlen had gericht op de duizend ronden aan de leiding.

Niet veel later leek het erop dat Hamilton even weer een aanmoediging nodig had van Wolff, want hij raakte in gevecht met Fernando Alonso en dat ging niet helemaal zoals hij had graag had gewild. 'Hij was me zojuist aan het brake testen!' zei de Brit. 'Hij was me aan het brake testen, en echt ver voor de remzone.' Alonso trok zich daar niet veel van aan, een ook de wedstrijdleiding vond het niet de moeite waard om een straf aan uit te delen. Alonso bekommerde zich om andere dingen, namelijk de pace van zijn bolide. 'We hebben echt de sloomste auto op de rechte stukken. By far!' klonk het ongefilterde commentaar van de tweevoudig wereldkampioen.

Tekst gaat verder onder de foto.

max verstappen redbullracing abudhabi
Verstappen wilde duizend ronden aan de leiding behalen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Russell eist duidelijkheid: 'Wat de fuck betekent dat?'

Voor Mercedes en Ferrari was het een belangrijke race, aangezien de twee teams nog steeds de strijd om P2 in het kampioenschap aan het voeren waren. Russell had zijn teamgenoot al even niet meer gezien, dus kwam hij verhaal halen. 'Hoe gaat het met Lewis?' vroeg Russell. 'Hij doet het goed, is bezig met een gevecht op dit moment', liet zijn ingenieur weten. 'Wat de fuck betekent dat? Hoe doen we het in het kampioenschap? Zijn we veilig?' vroeg Russell, geïrriteerd dat hij niet direct antwoord op die vragen kreeg. 'We kunnen op dit moment alleen maar onze beste race rijden. Op dit moment is het goed', kreeg hij te horen.

Pérez kon echter nog roet in het eten gooien voor de Zilverpijlen, maar eerst moest hij Norris voorbij. Daarbij kwamen de twee coureurs samen. 'Hij draaide gewoon in!' verkondigde Pérez, waar Norris het niet mee eens was. 'Hij reed tegen mee aan. Hij is echt gevaarlijk bezig, hij had genoeg ruimte', zei de McLaren-coureur. 'Pérez heeft een vijfsecondenstraf. Hij is 2,5 achter je, maar hij moet niet voor je finishen', luidde het nieuwe bericht aan Russell, die dus de opdracht kreeg om in de buurt te blijven zodat Pérez met die straf niet tussen Leclerc en Russell zou eindigen, dat zou namelijk betekenen dat de P2 in het kampioenschap naar Ferrari zou gaan.

Leclerc was ook op de hoogte van wat er gaande was en had daardoor een plannetje klaarliggen. 'Laat me weten dat het gat is tussen Russell en Pérez. Misschien kunnen we hen laten vechten richting het einde als we zien dat we niet tweede zijn in het kampioenschap', zei de Monegask. Hij liet Pérez dan ook makkelijk voorbij en hoopte dat de Mexicaan vijf seconden weg kon rijden van Russell, maar dat lukte helaas niet. Pérez was dan ook woest dat hij die tijdstraf kreeg. 'Waarom kregen we die straf? Ik zat ervoor!' verkondigde de Red Bull-coureur.

Jos Verstappen op de boordradio: 'Ik ben zo trots op jou'

Vooraan het veld lag Verstappen nog altijd aan de leiding en kwam hij als eerste over de streep, zoals hij ook in 2021 en 2022 deed. Het was zijn negentiende zege van het seizoen, een nieuw record, en de 54ste van zijn carrière. 'Alle missies zijn volbracht', zei ingenieur Gianpiero Lambiase. 'Wat een jaar, goed gedaan, vriend', zei de Brit. 'Wauw, nog een ongelooflijke race, jongens. We hebben het gedaan, GP', antwoordde Verstappen. Ook Christian Horner kwam nog even wat zeggen. 'Goed gedaan, Max. Je was echt fantastisch dit jaar. 19 overwinningen. Je hebt meer dan duizend rondes aan de leiding gelegen. Het was een privilege om dit mee te maken, in een auto gebouwd door supergetalenteerde mensen. We zijn supertrots op je. Geniet van je in-lap en de laatste momenten met de RB19', aldus de teambaas.

Tekst gaat verder onder de foto.

max verstappen redbullracing abudhabi
Verstappen won de seizoensfinale van een ongekend dominant seizoen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

'Wat een ongelooflijk jaar. Bedankt aan iedereen, voor de performance van de auto, het was echt top om hierin te rijden. Ik wil ook Franz Tost bedanken, hij had velen van ons begeleid, dus ik wil hem ook bedanken voor zijn toewijding en passie bij Red Bull. En ook bij AlphaTauri. Hij deed het erg goed, en bedankt daarvoor. Ik hoop hem nog eens in de paddock te zien', zei Verstappen, die de AlphaTauri-teambaas bedankte en een fijn pensioen wenste. Als laatste kwam er nog iemand op de boordradio wat zeggen. 'Max, ik ben ontzettend trots op jou, schat. Echt, ongelooflijk. Duizend ronden aan de kop gelegen, negentien overwinningen, helemaal top', zei vader Verstappen. 'Wie had dat ooit gedacht hé, toen we begonnen?' lacht Verstappen. 'Ik heb geen idee wat hij zei, maar het klonk fantastisch!' reageerde Horner. 'Je moet wat Nederlands leren, Christian.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws