De strijd om de snelste raceronde maakte nogal wat tongen los na de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Zo waren Max Verstappen en Sergio Pérez lange tijd aan het stuivertje wisselen, tot het moment dat beide coureurs het tempo iets moesten verlagen. De Nederlander was toch aan het jagen op zijn teamgenoot in de hoop de eerste plaats nog over te kunnen nemen, en besloot daarop, net als in Bahrein, de instructies over de te rijden rondetijd te negeren. Dit leidde tot frustratie bij Pérez, die zich hiermee gedwongen voelde ook harder te rijden dan nodig.
Beide Red Bull-coureurs dachten opnieuw last te hebben van de aandrijfas, het probleem dat Verstappen zijn kwalificatie op de zaterdag in Jeddah kostte. Aangezien de Red Bulls veel harder gingen dan de concurrentie en de voorsprong al behoorlijk was, besloot het team een richttijd te bepalen van 1.33,0, wat een tiende sneller was dan de tijden die de meest naaste achtervolger, Fernando Alonso, op dat moment liet noteren. Hugh Bird, de engineer van Pérez, gaf dit in ronde 39 dan ook voor het eerst aan. 'Oké, terug naar de richttijd. We reageren op Alonso. Hij rijdt 33.1.'
Het was op hetzelfde moment dat ook de engineer van Verstappen, Gianpiero Lambiase, voor het eerst de richttijd aan zijn coureur liet weten, nadat er een korte conversatie was over de problemen die de Nederlander dacht te voelen bij de aandrijfas. 'Oké, begrepen. Oké, richttijd 33.0, 33.0.' Toen bleef het stil. Verstappen leek het niet eens te zijn, met zijn engineer en een reactie bleef uit. Lambiase deed een ronde later nog een poging. 'De richttijd is 33.0.' Weer geen reactie. 'Max, bevestig alsjeblieft, 33.0.' Nog altijd bleef het stil.
Pérez niet gelukkig met Verstappen
Terwijl de engineer van Verstappen nog maar eens benadrukt dat de rondetijd '33.0, 33.0' moet zijn, laat ook Bird weer van zich horen. De engineer van Pérez ziet dat ook de Mexicaan zich niet helemaal aan de tijd houdt en vier tienden te hard rijdt. 'Doel 32.6 + 0.4', zo wordt de nummer elf toegedicht. 'Doet Max hetzelfde?', vraagt Pérez zeer achterdochtig, waarna zijn engineer vertelt dat ook Verstappen harder gaat dan gevraagd wordt. 'Max' laatste ronde is 32.6.' Een verontwaardigde Pérez vraagt dan ook direct: 'Waarom zeg je dan 33.0?' Bird ontwijkt de vraag. 'Gewoon doel plus vier, je doet het goed.' Toch is de coureur niet gelukkig met het antwoord. 'We pushen zonder reden jongens, dat is niet slim.'
Pérez voelt de bui van een dichterbij komende Verstappen al hangen en besluit dan ook zijn 32.6 aan te houden. 'Jouw ronde 32.6. Max's ronde 32.6.', vertelt Bird hem, waarna de Mexicaan opnieuw zijn ongenoegen laat blijken. 'Jongens dit is echt niet nodig.' Wederom kiest Bird ervoor om een antwoord op de opmerking te ontwijken. 'Nog acht ronden te gaan.' Pérez besluit dan maar zelf voor te stellen om de gevraagde rondetijd te gaan rijden, allebei. 'Laten we nou maar gewoon 33.0 doen.'
Vrij om te pushen
In ronde 43 probeert Lambiase nog maar eens bij Verstappen om het tempo omlaag te krijgen. 'Max, kun je mikken op 33.0?', maar opnieuw blijft het stil vanuit de RB19 met startnummer één. Ondertussen begint Pérez zich zorgen te maken om zijn voorsprong op de Nederlander. 'Wat is het gat?', vraagt hij aan zijn engineer. Bird antwoordt: 'Het gat is 4.3 seconden.' Dan lijkt de Mexicaan het zat. 'Gaan we nu pushen?', waarna ook zijn engineer de strijd om de gevraagde rondetijd opgeeft. 'Je bent vrij om te pushen. Vrij om te pushen.'
Ondertussen lijkt ook Verstappen serieus bezig te zijn met het dichtrijden van het gat, maar de Nederlander leek zich erbij neer te leggen dat dat niet meer ging lukken na een bericht van Lambiase in ronde 45. 'Je hebt nog 5 ronden te gaan. Het gat is 5 seconden.' De tweevoudig wereldkampioen verlegde zijn aandacht dus maar naar iets anders, waarmee hij nog een extra punt kon scoren. 'Wat is de snelste ronde?', vroeg hij zijn engineer, die wetende dat die in handen van Pérez was in eerste instantie geen antwoord leek te willen geven. 'Daar maken we ons momenteel geen zorgen over Max.' Daar was Verstappen het niet mee eens. 'Ja maar ik wel', zo liet hij weten, waarna Lambiase toegaf: 'De snelste ronde is 32.1, 32.1.'
Irritatie bij Pérez na verliezen snelste ronde
In ronde 45 liet Bird aan zijn coureur weten dat Verstappen inmiddels zich neer leek te hebben gelegd bij de tijd van 33.0. Toen ronde 48 was aangebroken, begon ook Pérez te denken aan een extra puntje. 'Wat is de snelste ronde op dit moment?', vroeg hij zijn engineer. 'Je hebt de snelste ronde. Dat is een 32.1.' Pérez besloot dan ook niet meer te versnellen en met het idee dat Verstappen ook de gevraagde rondetijden reed, waande de Mexicaan zich hoogstwaarschijnlijk ook de winnaar in die strijd. Niets bleek minder waar.
Nadat de Mexicaan gefinisht was, vroeg hij toch nog even aan zijn engineer of het gelukt was. 'Hebben we uiteindelijk de snelste ronde of?' Bird moest hem daarop vertellen dat deze niet meer in zijn bezit was. 'Die is in de laatste ronde van je afgepakt...', aldus de engineer, die daarbij niet vertelde dat het uitgerekend Verstappen was die het puntje van hem had overgenomen, en daarmee ook de leiding in het wereldkampioenschap behield ten koste van de Mexicaan. Laatstgenoemde leek bij zijn antwoord al wel een vermoeden te hebben dat het zijn teamgenoot was die de snelste ronde van hem had afgenomen. 'Ahh geweldig...', klonk het cynisch.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties