Binotto legt uit waarom Verstappen de wereldtitel gaat pakken: 'Ook in mindere auto de sterkste' Formule 1
Formule 1

Binotto legt uit waarom Verstappen de wereldtitel gaat pakken: 'Ook in mindere auto de sterkste'

Binotto legt uit waarom Verstappen de wereldtitel gaat pakken: 'Ook in mindere auto de sterkste'

Voor Mattia Binotto, die enkele maanden geleden bij Audi aangesteld als chief operating en chief technical officer, bestaat er geen enkele twijfel over welke coureur aan het einde van het 2024-seizoen met de kampioenschapstrofee zal kunnen pronken. De Italiaan is er namelijk van overtuigd dat Max Verstappen een klasse apart is. Daarnaast gaat de constructeurstitel volgens Binotto naar McLaren, waaraan hij tevens aan voorbeeld hoopt te kunnen nemen.

De strijd om de wereldtitel is, in tegenstelling tot wat aan het begin van het seizoen werd verwacht, met nog zes raceweekends op het programma nog altijd verre van beslist. Na een sterke openingsfase van het jaar heeft McLaren het stokje inmiddels overgenomen van Red Bull Racing en lijkt de Oostenrijkse formatie prolongatie van de constructeurstitel al haast te kunnen vergeten. In het rijdersklassement staat het team er met Verstappen echter nog wel altijd goed voor, de Nederlander verdedigt immers nog een voorsprong van 52 punten op naaste belager Lando Norris.

Ondanks het feit dat laatstgenoemde in ieder Grand Prix-weekend sinds de zomerstop punten van de Nederlander heeft afgesnoept, maar in een interview met het Italiaanse Corriere della Sera laat de voormalig Ferrari-teambaas weten dat hij verwacht dat Verstappen aan het einde van de huidige jaargang zijn vierde wereldtitel in successie kan vieren. 'Verstappen wint de titel bij de coureurs en McLaren pakt de constructeurstitel', bestaat er bij Binotto geen enkele twijfel over hoe de prijzen aan het einde van 2024 verdeeld zullen worden.

Hoewel het momentum in de laatste races duidelijk bij Norris lag, verwacht Binotto dus niet dat de Brit zijn titelrivaal van de troon zal stoten. Hij legt kort uit waarom hij dit niet ziet gebeuren. 'Max is namelijk nog steeds de sterkste en hij demonstreert het zelfs in een bolide, die minder efficiënt is dan die van de andere coureurs', looft de oud-teambaas van Ferrari de rijcapaciteiten van de 27-jarige Nederlander.

McLaren als voorbeeld

Bij Audi wacht Binotto de zware taak om Audi naar de top van de F1 te brengen in de komende jaren. Het Stake F1-team, dat door het Duitse merk is overgenomen, staat namelijk stijf onderaan in het constructeurskampioenschap en is het enige team dat nog geen enkel punt wist te scoren in 2024. Binotto weet dan ook dat er nog een hoop moet gebeuren en samen met onder meer Red Bull Racing-aanwinst Jonathan Wheatley hoopt de Italiaan in 2030 te kunnen oogsten.

Er is dus nog een lange weg te gaan, maar de gigantische sprong, die McLaren in de afgelopen jaren heeft gezet, is een voorbeeld dat houvast biedt. 'McLaren heeft laten zien dat de verhoudingen kunnen veranderen, maar het laat ook zien dat de reglementen werken', stelt Binotto tot slot dat ook F1 een positieve bijdrage heeft geleverd aan het veranderde F1-landschap. 'Ze moesten voor meer spektakel zorgen door het mogelijk te maken dat meer teams tegen elkaar konden strijden en dat is gelukt. Er zitten nu minimaal vier teams op slechts een paar tienden van elkaar', aldus Binotto.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws