Analyse Testdagen | Is er iemand die Verstappen kan bijhouden? Formule 1
Formule 1

Analyse Testdagen | Is er iemand die Verstappen kan bijhouden?

Analyse Testdagen | Is er iemand die Verstappen kan bijhouden?

Met slechts drie testdagen voordat het nieuwe Formule 1-seizoen begint, is het belangrijker dan ooit voor de teams om hun tijd optimaal te gebruiken. Met een grotendeels identiek technisch reglement als vorig jaar alsook de beperkingen van het budgetplafond kozen de meeste teams voor een doorontwikkeling van hun 2022-bolide, wat de meeste teams hielp om grote problemen te vermijden. In dit artikel worden de cijfers op een rijtje gezet over alle gemaakte testkilometers van de afgelopen drie dagen, met behulp van data van Formula1.com.

Hoewel de rondetijden tijdens de testdagen weinig zeggen over de pikorde tijdens de eerste races, zijn er vaak toch eerste indicaties over wie het goed of juist niet goed voor elkaar heeft, en blijft het een jaarlijks terugkomende traditie om te speculeren over de pikorde tijdens de eerste Grand Prix. Nu er slechts drie testdagen zijn en de eerste Grand Prix de week na de testdagen plaatsvindt, hebben de teams wellicht minder reden om iets achter te houden en meer noodzaak om de limiet op te zoeken om eventuele tekortkomingen snel bloot te leggen.

Tabel 1. De snelste rondetijd per coureur verspreid over de drie testdagen.
Tabel 1. De snelste rondetijd per coureur verspreid over de drie testdagen.

Enigszins tegen de traditie in valt al snel op dat de drie sterkste teams uit 2022 veelal bovenin de tabel te vinden zijn. Red Bull Racing heeft op alle drie de dagen indruk gemaakt en sluit de testdagen als snelste af. Mercedes viel minder op gedurende de eerste dagen, maar laat op de laatste testdag toch zien dat ze niet ver weg zijn. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas zijn wel de enige coureurs van de eerste zeven die hun tijd op de zachtste C5-band neerzetten, waar onder andere Sergio Pérez en beide Ferrari-coureurs hun snelste tijd klokten met de iets hardere C4-band. Ferrari doet zoals verwacht ook goed mee, maar heeft nog niet hetzelfde niveau als Red Bull laten zien. Hierbij dient wel gezegd te worden dat Charles Leclerc in de wintertests van 2022 een achterstand van zeven tienden had op Max Verstappen, maar vervolgens wel de eerste Grand Prix van het seizoen wist te winnen vanaf poleposition. Dit geeft nogmaals aan dat de tijden van de testdagen geen garanties bieden.

Tabel 2. De snelste rondetijd per team verspreid over de drie testdagen.
Tabel 2. De snelste rondetijd per team verspreid over de drie testdagen.

Als we kijken naar de snelste rondetijd per team, te vinden in Tabel 2, dan zien we dat de meeste teams hun snelste ronde op de C4-band gereden hebben. Hierbij is Pérez ruim zeven tienden sneller dan Leclerc, al reed Pérez zijn ronde wat later op de dag. Gezien het minieme verschil tussen Ferrari en traditionele middenveldteams AlphaTauri, Haas en Aston Martin mag je wel verwachten dat Ferrari nog wel wat extra's achter de hand heeft gehouden. Opvallend is dat Hamilton ruim drie tienden tekort komt op Pérez ondanks dat hij op de zachtere C5-band reed. Bottas springt met zijn Alfa Romeo ook boven het middenveld uit, maar doet dat ook met de zachtste band. Met zo'n halve seconde verschil naar Tsunoda, Magnussen en Alonso op de C4-banden, lijken deze teams dicht bij elkaar te zitten.

De enige twee teams die zelfs de C4-band niet gebruikt hebben zijn McLaren en Alpine. Waar McLaren openlijk haar zorgen heeft geuit over het missen van de aerodynamische doeleinden, leek Alpine vrij competitief in de langere stints, en mag je dus van met name Alpine verwachten dat ze volgende week een stuk hoger op de ranglijst staan dan nu het geval is. McLaren zal met dezelfde banden als de concurrentie waarschijnlijk ook in het middenveld terecht komen, en heeft haar hoop gevestigd op een grote upgrade die in de planning staat voor de vierde race van het seizoen, de Grand Prix van Azerbeidzjan.

Williams lijkt wel in negatieve zin uit de toon te vallen. De nummer tien van het constructeurskampioenschap in 2022 staat zelfs met de zachtste band onderin de tijdenlijst. Het valt te hopen dat de situatie tijdens de eerste Grand Prix in Bahrein er wat rooskleuriger uitziet voor het team uit Grove, anders dreigt wederom een moeizaam seizoen.

Alonso en De Vries maken veel meters

Hoewel de rondetijden altijd lastig te analyseren zijn tijdens de wintertests, is het maken van veel meters eigenlijk altijd goed. Dit jaar zagen we weinig teams met technische problemen, waardoor de meeste teams het grootste deel van hun testprogramma afgewerkt zullen hebben.

Tabel 3. Het aantal afgelegde ronden per coureur verspreid over de drie testdagen.
Tabel 3. Het aantal afgelegde ronden per coureur verspreid over de drie testdagen.

Waar Alonso in het verleden bij verschillende teams veel betrouwbaarheidsproblemen heeft gekend, zal hij nu tevreden terugkijken op de vele kilometers die hij gemaakt heeft. Let wel, Alonso heeft als enige coureur twee volledige testdagen gereden, waar Drugovich het met slechts één dag moest doen en alle andere achttien coureurs anderhalve dag kregen. Van de coureurs die een normaal schema draaiden zijn het dus debutanten Nyck de Vries en Logan Sargeant die veel tijd hebben gekregen om zich thuis te voelen in hun bolide. De derde debutant, Oscar Piastri, zal jaloers zijn op de vele meters die zijn collega-debutanten afgelegd hebben. Buiten Drugovich, die dus een korter schema had, bungelen beide McLaren-coureurs onderaan het lijstje.

Tabel 4. Het aantal afgelegde ronden per team verspreid over de drie testdagen.
Tabel 4. Het aantal afgelegde ronden per team verspreid over de drie testdagen.

Als we het aantal ronden als team bekijken zien we dan ook McLaren onderaan, niet bepaald een overtuigende testweek voor het team uit Woking dus. AlphaTauri mag daarentegen tevreden terugkijken op het aantal ronden dat ze hebben kunnen afleggen en zal waarschijnlijk haar testprogramma af hebben kunnen werken. Bij Mercedes werd het aantal ronden beperkt door een hydraulisch probleem waar George Russell op de tweede dag door getroffen werd, en werd er meerdere keren langdurig gesleuteld aan de afstelling. Aston Martin zag Felipe Drugovich al op de eerste ochtend stilvallen met een sensorprobleem, en miste daardoor belangrijke tijd om aan de auto gewend te geraken, met het oog op een mogelijk debuut volgende week.

Tabel 5. Het aantal afgelegde ronden per motorleverancier verspreid over de drie testdagen.
Tabel 5. Het aantal afgelegde ronden per motorleverancier verspreid over de drie testdagen.

In Tabel 5 is het aantal afgelegde ronden per motorleverancier te zien. Het totaal aantal ronden wordt vooral bepaald door het aantal teams dat door de motorleverancier van motoren voorzien wordt: vier teams rijden met Mercedes-motoren, drie met Ferrari-motoren, slechts twee teams met Honda-motoren, en enkel Alpine gebruikt de Renault-motor. Als we echter naar het gemiddelde aantal ronden kijken dat per team is afgelegd, is duidelijk dat de Honda-motoren flink aan het werk zijn gezet. Het gemiddelde van Mercedes wordt door McLaren verlaagd, terwijl Renault vergeleken met de andere teams wel heel weinig data binnenhaalt – niet alleen hebben ze met Alpine als enige team de minste motoren geleverd, ze hebben gemiddeld ook nog het laagst aantal ronden gereden.

Voorspellingen voor het seizoen

Nadat twintig coureurs samen 21.588 kilometers aflegden in drie dagen tijd op het Bahrain International Circuit is er de nodige data verzameld. Op basis van de verzamelde data en de historische prestaties van de teams in de eerste races vergeleken met de wintertests kan enkel Red Bull als favoriet gezien worden. Pérez reed veruit de meest indrukwekkende ronde van alle coureurs en op basis van de afgelopen twee jaren zou Verstappen in staat moeten zijn om nog een tiende of drie harder te gaan. Ferrari zit er goed bij, maar heeft nog minder overtuigd dan de huidige constructeurskampioen. Daarnaast gaf Leclerc aan dat Ferrari in de bochten iets heeft ingeleverd, hetgeen een gevaar kan opleveren voor de bandenslijtage in de races.

Mercedes was nog niet erg overtuigend in de testdagen, maar heeft in de afgelopen jaren zelden tot nooit het achterste van haar tong laten zien tijdens de wintertests, dus er moet rekening mee gehouden worden dat ze dichter bij de kop zitten dan de tijden doen vermoeden. Daarnaast was Mercedes in 2022 altijd erg sterk qua bandenmanagement, en zouden ze daarmee mogelijk in staat kunnen zijn om een sterker kwalificerend Ferrari in de races toch te verslaan. Aston Martin lijkt de stap richting de top te zetten en is overtuigend in de langere stints, maar het zal een uitdaging worden om één of meerdere van de topteams op waarde te verslaan.

Achter deze vier topteams lijkt Alpine het middenveld aan te voeren. Het Franse team heeft misschien wel het meest opzichtig snelheid achtergehouden, en lijkt wel vertrouwen uit te stralen. Haas, McLaren en Alfa Romeo lijken elkaar weinig te ontlopen. Haas presteert traditioneel sterk in Bahrein, maar zal het op andere circuits misschien iets lastiger hebben. McLaren daarentegen is nu nog niet waar het wil zijn, maar zal vermoedelijk terugslaan in de latere races, met een grote upgrade in de planning voor de vierde race. Alfa Romeo begon de afgelopen jaren sterker dan het eindigde. Dan blijven AlphaTauri en Williams over voor de laatste twee plekken, waarbij AlphaTauri wel duidelijk de sterkere lijkt te zijn en dicht bij de rest van het middenveld zal zitten.

Een voorspelling voor de Grand Prix van Bahrein:

1. Red Bull

2. Ferrari

3. Mercedes

4. Aston Martin

5. Alpine

6. Haas

7. McLaren

8. Alfa Romeo

9. AlphaTauri

10. Williams

Een voorspelling voor de uitslag in het constructeurskampioenschap in 2023:

1. Red Bull

2. Mercedes

3. Ferrari

4. Aston Martin

5. Alpine

6. McLaren

7. Haas

8. AlphaTauri

9. Alfa Romeo

10. Williams

Poll

Welke coureur verwacht jij als grootste concurrent van Verstappen in 2023?

Laatste kans op aanbiedingen voor het kijken van de F1 in 2023! Pak 34% korting op Viaplay. Klik hier voor de aanbieding of bekijk onze Formule 1-live-kijken-pagina.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws