Nadat Max Verstappen en Sergio Pérez aan het begin van het 2023-seizoen aan elkaar gewaagd waren, sloeg het seizoen om na de Grand Prix van Miami. De Nederlander startte zijn reeks aan achtereenvolgende zeges, terwijl Pérez zijn reeks aan ongelukkige weekenden startte. Heel het 2023-seizoen werd geroepen dat het verschil tussen de twee Red Bull Racing-coureurs pijnlijk bloot werd gelegd. Hoe groot was dat verschil echt? F1Maximaal duikt de statistieken in.
Het was na de openingsfase van het jaar duidelijk dat Red Bull een zeer goede auto had gebouwd. Op circuits als Jeddah Corniche Circuit en Baku City Circuit kon Pérez net wat beter met de RB19 omgaan dan Verstappen. De 26-jarige had nog wat tijd nodig en moest nog even wat meer met de afstellingen bezig om de auto zo te krijgen als hij wilde. Alles kwam opeens samen tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, waarna Verstappen in Miami de concurrentie en zijn teamgenoot verpletterde door vanaf het middenveld stormenderhand P1 op te eisen.
Na Miami verdween Verstappen aan de horizon en leek de RB19 een verlengstuk van zijn lichaam te zijn. Vanaf Miami tot aan Singapore won de Limburger non-stop, terwijl hij bij Pérez in zijn hoofd begon te zitten, die de weekenden niet meer aan elkaar kon knopen. Foutjes, miscalculaties, en slordigheid zorgden ervoor dat hij een paar keren achter elkaar niet in Q3 terecht kon komen, waardoor hij regelmatig op zondag een inhaalrace moest rijden. Na Bakoe had Pérez geen race meer gewonnen, en na Monza volgden slechts nog twee podiums.
Tekst gaat verder onder de foto.
Het lijkt een beetje alsof het seizoen van Pérez in drie delen kan worden opgesplitst. In de eerste fase, vanaf Bahrein tot en met Miami ging het wel goed, al werd hij in Miami wel op zijn plaats gezet door Verstappen. Vanaf Monaco tot de zomerstop had Pérez het zwaar, wat een tweede fase was in zijn seizoen. Na de zomerstop had hij definitief die titel uit zijn hoofd gezet, al duurde het even voordat het indaalde. De derde fase van Pérez zijn seizoen zou dan vanaf Zandvoort tot en met Abu Dhabi kunnen zijn, waarin hij veel ups en downs kende. Laten we die drie fases nemen en kijken welke data we kunnen verzamelen.
Fase 1: Pérez kon nog competitief meekomen
De Oostenrijkse renstal opende het seizoen ontzettend sterk met een één-twee in de kwalificatie. De Nederlander was slechts een tiende sneller dan Pérez. Terwijl de eerste race van het seizoen nog lang geen goed beeld kon geven van de prestaties over een heel jaar, was het in ieder geval wel veelbelovend dat Pérez direct zo aan Verstappen gewaagd was. Op zondag veranderde het resultaat niet, in diezelfde volgorde als waarin de Red Bull-coureurs gestart waren, eindigden ze ook. Verstappen had de concurrentie op 38 seconden gezet, en zijn teamgenoot op elf seconden.
In Jeddah was het aan Pérez om de kwalificatie van Red Bull te redden. Verstappen kampte met een probleem en bleef daardoor steken op P15. De Mexicaan deed wat hij moest doen en pakte de poleposition. Op zondag verwachtte hij niet dat zijn teamgenoot bij hem op de deur kwam kloppen, maar Verstappen had het mes tussen de tanden en kwam in de slotfase wel heel dichtbij. Omdat het team niets wilde riskeren en beide coureurs de opdracht gaf om een bepaalde rondetijd te rijden, won Pérez en kwam Verstappen als tweede over de streep. Wederom een fantastisch resultaat voor de Oostenrijkse renstal.
In Australië was het de beurt aan Verstappen om de kwalificatie en de race te winnen. Pérez zette zijn auto in de grindbak en moest als laatste starten. De 33-jarige coureur uit Guadalajara kon profiteren van de chaotische race en eindigde op P5. In Bakoe boekte Pérez zijn tweede en laatste zege van het seizoen. Daar voelde hij zich iets meer één met de auto dan Verstappen, en dus won hij de sprintrace en de hoofdrace. De poleposition ging echter naar Ferrari-coureur Charles Leclerc. Op basis van deze vier races zijn de verschillen in de eerste fase van Pérez' seizoen te berekenen. Dit wordt gedaan op basis van het verschil in de kwalificatietijd en het verschil in de race. Hierbij worden de sprintraces niet meegenomen.
Grand Prix | Kwalificatietijd Max Verstappen | Kwalificatietijd Sergio Pérez | Verschil kwalificatie | Verschil race |
---|---|---|---|---|
Grand Prix van Bahrein 2023 | 1:29.708 | 1:29.846 | +0.138 | +11.987s |
Grand Prix van Saoedi-Arabië 2023 | n.v.t | 1:28.265 | n.v.t | -5.355s |
Grand Prix van Australië 2023 | 1:16.732 | n.v.t** | n.v.t | +3.320 |
Grand Prix van Azerbeidzjan 2023 | 1:40.391 | 1:40.495 | +0.104 | -2.137s |
Grand Prix van Miami 2023 | n.v.t*** | 1:26.841 | n.v.t | +5.384s |
Gemiddeld verschil | +0.121 | +2.639 |
* Vanwege problemen heeft Verstappen geen tijd gezet.
** Vanwege de crash van Pérez heeft hij geen tijd gezet.
*** Verstappen had geen banker lap neergezet voordat een rode vlag de kwalificatie vroegtijdig beëindigde.
Goed, als we dus gaan kijken naar de bovenstaande tabel dan is er niet heel veel bijzondere informatie uit af te lezen. Als de één sneller was dan de ander in de kwalificatie kwam dat in drie van de vijf gevallen door een probleem of een crash. In de andere twee gevallen was Verstappen een tiende sneller. Het gemiddelde dat Verstappen sneller was in de kwalificatie is dan ook iets meer dan een tiende. In de race is dat verschil wat groter. In de eerste vijf races eindigde Pérez gemiddeld 2,6 seconden achter Verstappen.
Fase 2: Pérez raakte de draad kwijt na Miami
Na Miami was Verstappen niet meer te houden. Pérez kende een aantal weekenden met zeer teleurstellende kwalificaties, waardoor hij Q2 of Q3 niet haalde en op zondag inhaalraces moest rijden. Daarvan is Monaco een dieptepunt te noemen, waar de Mexicaan de auto in de muur zette en vervolgens de geheimen van de vloer van de RB19 aan iedereen toonde toen de auto in de takels hing boven het circuit. Het contrast was in een keer heel groot: één Red Bull-coureur naderde perfectie, de andere Red Bull-coureur kreeg het niet voor elkaar. Voor de races vanaf Monaco tot en met België gaan we dezelfde tabel maken als de vorige, wederom met de focus op de Grands Prix zonder de sprintraces.
Grand Prix | Kwalificatietijd Max Verstappen | Kwalificatietijd Sergio Pérez | Verschil kwalificatie | Verschil race |
---|---|---|---|---|
Grand Prix van Monaco 2023 | 1:11.365 | 1:13:850 | +2.485 | +2 ronden (meer dan 60 seconden) |
Grand Prix van Spanje 2023 | 1:12.272 | 1:13:334 | +1.062 | +35.812s |
Grand Prix van Canada 2023 | 1:19.347* | 1:20.959 | +1.612 | +51.028 |
Grand Prix van Oostenrijk 2023 | 1:04.391 | 2:06.688** | +1:02.297 | +17.188s |
Grand Prix van Groot-Brittannië 2023 | 1:26.720 | 1:29.968 | +3.248 | +12.882s |
Grand Prix van Hongarije 2023 | 1:16.612 | 1:17.045 | +0.433 | +37.603 |
Grand Prix van België 2023 | 1:46.168 | 1:47.045 | +0.877 | +22.305 |
Gemiddeld verschil | +1.619 | +33.831 |
* Vanwege wisselende baancondities tijdens de kwalificatie in Canada is Verstappens Q2-tijd genomen om de coureurs onder gelijke omstandigheden te vergelijken.
** Vanwege track limits werd Pérez zijn tijd een aantal keren verwijderd, deze ronde is niet meegenomen in de berekening van het gemiddelde.
Het verschil was na de eerste vijf races slechts twee tienden, en was inmiddels opgelopen tot meer dan een seconde. Pérez kwam in Hongarije het dichtst bij Verstappen door op vier tienden van hem te kwalificeren. De laatste twee kwalificatietijden in de tabel zijn overigens ook van weekenden waarin de Mexicaan wel in Q3 wist te komen. Of Pérez nu wel of niet in Q3 terechtkwam maakte voor het verschil in de race niet zo heel veel uit. Zo liet Verstappen zijn teamgenoot 37 seconden achter zich in Hongarije, en 22 in België.
Fase 3: Pérez doet zijn best, maar komt niet meer in de buurt van Verstappen
De laatste fase, oftewel de tweede seizoenshelft, bestond uit veel ups and downs voor de 33-jarige coureur uit Guadalajara. In Zandvoort en in Monza ging het goed, met een P4 en een podium na een rommelige eerste seizoenshelft, maar daarna ging het opnieuw bergafwaarts. In Singapore had Red Bull het sowieso lastig, maar Pérez wist er in Japan en in Qatar ook niet veel van te maken. In Austin finishte hij wel. Pérez zag opnieuw de finishvlag niet in Mexico, en in Brazilië en Las Vegas werd hij in de laatste ronde van de race nog ingehaald, wat hem een P3 kostte op Interlagos. Hij sloot het seizoen af met een P4 in Abu Dhabi.
Grand Prix | Kwalificatietijd Max Verstappen | Kwalificatietijd Sergio Pérez | Verschil kwalificatie | Verschil race |
---|---|---|---|---|
Grand Prix van Nederland 2023 | 1:10.567 | 1:11.880 | +1.313 | +10.068 |
Grand Prix van Italië 2023 | 1:20.307 | 1:20.668 | +0.361 | +6.064 |
Grand Prix van Singapore 2023 | 1:32.173 | 1:32.310 | +0.137 | +33.093 |
Grand Prix van Japan 2023 | 1:28.877 | 1:29.650 | +0.773 | n.v.t* |
Grand Prix van Qatar 2023 | 1:23.778 | 1:25.462 | +1.684 | +80.181 |
Grand Prix van de Verenigde Staten 2023 | 1:35.081 | 1:35.173 | +0.092 | +18.460 |
Grand Prix van Mexico 2023 | 1:17.263 | 1:17.423 | +0.160 | n.v.t* |
Grand Prix van Brazilië 2023 | 1:10.727 | 1:12.321 | +1.594 | +34.208 |
Grand Prix van Las Vegas 2023 | 1:33.104 | 1:33.855 | +0.751 | +2.241 |
Grand Prix van Abu Dhabi 2023 | 1:23.445 | 1:24.171 | +0.726 | +21.453 |
Gemiddeld verschil | +0.759 | +25.721 |
* Pérez haalde de finishvlag niet in deze races en dus zijn deze niet meegenomen in de berekening van het gemiddelde.
Aan zowel de gemiddeldes in de race als in de kwalificatie is te zien dat het wat beter ging met Pérez. Waar het verschil op de zaterdagen voorafgaand aan de zomerstop nog meer dan 1.5 seconde was, was het aan het einde van het seizoen nog gemiddeld iets minder dan acht tienden. Daarbij moet ook rekening gehouden worden met de Grand Prix van Singapore, waar Red Bull het zwaar had en ook Verstappen niet overweg kon met de afstellingen, wat de Nederlander een matige kwalificatieronde opleverde.
In Austin werd de rondetijd van Verstappen verwijderd vanwege track limits, waardoor de tijden ook niet veel verschillen. Op vier races na kwalificeerde Pérez in het tweede seizoenshelft vrijwel altijd buiten de zeven tienden van Verstappen. Pérez wist het gemiddelde verschil in de race tussen hem en zijn teamgenoot na de zomerstop met zo'n acht seconden te verkleinen. Hij eindigde slechts twee keer binnen de tien seconden van Verstappen.
Eindberekening: gemiddeld twintig seconden achterstand
Als we het dan over het gehele seizoen gaan bekijken, finishte Pérez gemiddeld 20.7 seconden later dan Verstappen. In de kwalificaties kwam de Mexicaan gemiddeld zo'n acht tienden tekort op zijn teamgenoot, en dat terwijl de RB19 dus heel wat meer in zijn mars had. Aan de data te zien ging het na de zomerstop wel wat beter met de Red Bull-coureur, die hier en daar wat dichter bij Verstappen wist te finishen en te kwalificeren. Uiteindelijk maakte het voor het team en het klassement niet heel veel uit, want Pérez werd alsnog tweede in het kampioenschap en de Oostenrijkse renstal had de hulp van de Mexicaan ook niet heel hard nodig om het constructeurskampioenschap te bemachtigen.
Dan is de vraag: hoe erg zijn die acht tienden op zaterdag en die twintig seconden op zondag? Het verschil is natuurlijk wel erg groot, terwijl bij de andere teams duidelijk te zien was dat er nog wel een kwalificatieduel gaande was en dat een rijdersduo ook in de race aan elkaar gewaagd was, zoals bij Mercedes en bij Ferrari. Daar was bij Red Bull geen sprake van. Het is in ieder geval wel te stellen, en zoals al veel vaker is gezegd, dat Pérez veel meer had kunnen laten zien met het materiaal dat hij tot zijn beschikking had. De Mexicaan heeft na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi al aangegeven dat hij in 2024 echt voor de titel wil gaan, maar het lijkt erg lastig te worden zolang hij Verstappen als teamgenoot heeft.
Tekst gaat verder onder de foto.
Toen Verstappen de RB19 eenmaal goed onder de knie had na wat sleutelen aan de afstellingen in Bakoe, had de Nederlander een auto die hem perfect lag, terwijl die auto Pérez wat minder lag. Als Pérez in 2024 in de buurt wil komen bij de drievoudig wereldkampioen, moet hij dus het geluk hebben dat Verstappen langer worstelt met de auto dan in 2023. Aangezien Red Bull een nieuwe, geüpgradede versie van de RB19 gaat bouwen voor het 2024-seizoen, lijkt die kans erg klein te zijn. Het is dan aan Pérez om consistente resultaten te boeken en in ieder geval de verschillen te verkleinen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties