Allison legt uit waar het misging bij Mercedes: 'Dat werkte niet langer' Formule 1
Formule 1

Allison legt uit waar het misging bij Mercedes: 'Dat werkte niet langer'

Allison legt uit waar het misging bij Mercedes: 'Dat werkte niet langer'

Het was de keiharde strijd om het kampioenschap tussen zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton en regerend wereldkampioen Max Verstappen die in 2021 een einde maakte aan Mercedes' dominante tijdperk. De Duitse renstal had zich als geen ander weten aan te passen aan de reglementen die in 2014 hun intrede deden, maar bij de herziening van de reglementen in 2022 sloeg het team totaal de plank mis. De technisch directeur van Mercedes, James Allison, denkt te weten waar het misging.

In een recente aflevering van de Beyond the Grid-podcast deelt de technisch directeur zijn kijk op de moeilijkheden die het team van Mercedes vanaf 2021 bijna onafgebroken heeft ondervonden. Na de nederlaag tijdens de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi in 2021, won het Duitse team maar een keer in 2022 in São Paulo, Brazilië. In 2023 werden er helemaal geen overwinningen bijgeschreven. Pas tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 2024 won het team weer dankzij George Russell.

Geen nauwe samenwerking

Volgens Allison wist het team van Mercedes zich in 2014 zo goed voor te bereiden op de destijds nieuwe reglementen door een precieze verdeling van technische groepen binnen het team. 'De manier waarop wij werkten bleek enorm effectief te zijn tussen 2014 en het einde van 2021. Wij werkten met nauw geïntegreerde technische groepen', vertelt de technisch directeur.

De aanpak van Mercedes bleek echter te conservatief en de houding van het team te stoïcijns toen de 2022-reglementen aantraden. 'Toen kwam het nieuwe tijdperk. Wij hebben waarschijnlijk niet kritisch genoeg naar onszelf gekeken om te realiseren dat onze manier van werken niet langer werkte. Uiteindelijk hebben we daar een hoge prijs voor betaald', geeft Allison toe.

Een van de grote problemen waarover iedereen het hoofd brak in 2022 was het zogenaamde porpoising van de auto's. Hierdoor stuiterden de auto's over het circuit. 'Iedereen probeert om met deze auto's zo dicht mogelijk bij de grond te rijden. Maar om het probleem van het stuiteren onder controle te krijgen, moeten aerodynamici en suspensiespecialisten nauwer samenwerken dan ooit tevoren. Ten tijde van de vorige generatie auto's waren zij als neven en nichten van elkaar, bij wijze van spreken', vertelt Allison. Volgens de Brit schoot het team van Mercedes door die aanpak tekort. 'Nu moeten zij broers en zussen zijn en constant met elkaar in contact staan. Het werkt alleen op die manier.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws