Albers weet waar het verkeerd ging bij Verstappen: 'Dan gaat het vaker fout' Formule 1
Formule 1

Albers weet waar het verkeerd ging bij Verstappen: 'Dan gaat het vaker fout'

Albers weet waar het verkeerd ging bij Verstappen: 'Dan gaat het vaker fout'

Max Verstappen mag dan wel nagenoeg alle races gewonnen hebben in de Formule 1 sinds het begin van 2023, maar Christijan Albers vindt dat het weekend in Miami aantoont dat het machtsvertoon van de Nederlander veel fragieler is dan de uitslagen doen vermoeden.

Sinds het begin van 2023 won Verstappen 23 Grands Prix, terwijl Sergio Pérez en Carlos Sainz er ieder twee wisten te winnen. In Miami werd de naam van Lando Norris aan dat lijstje toegevoegd. 'Het was wel eens leuk voor de Formule 1, maar Verstappen was wel ijzersterk in de kwalificaties en in de sprintrace. In de Grand Prix was hij ook niet slecht, maar je merkte dat hij zich niet prettig voelde met de auto, en dat de afstelling niet naar zijn zin was. Daar had hij wel problemen mee in de race', zegt Albers in de Formule 1-podcast van De Telegraaf.

Verstappen verloor controle over de race

Verstappen rijdt vaak aan de kop van het veld weg, maar dat lukte in Miami niet helemaal. Daardoor maakte de Limburger eerder zijn pitstop dan een aantal uitdagers op de plekken daarachter. Die vroege pitstop kwam hem vervolgens duur te staan. 'Je ziet dan dat een race op bepaalde momenten, zoals bij een Safety Car, opeens kan worden omgedraaid, en dat je dan een andere winnaar hebt', zegt Albers bij De Telegraaf.

Norris was in Miami bloedsnel, maar wist voor beide races geen goede startpositie te pakken, waardoor hij een mazzeltje goed kon gebruiken. 'Als hij dat geluk van die Safety Car niet gehad had, moet je door het hele veld heen, en brand je je hele banden op. Je zag wel ook een auto die echt competitief was, en het laat ook zien hoe fragiel de Formule 1 is, en hoe belangrijk het is om die sweet spot te vinden. Dat hebben we hier meegemaakt met Verstappen', zo wijst de voormalige Formule 1-coureur op de klachten van Verstappen over zijn afstelling.

Sprintweekenden

Albers wijt de misser bij Red Bull vooral ook aan het sprintformat. Red Bull gebruikte de harde banden het hele weekend niet, tot de laatste stint van de Grand Prix, waarbij Verstappen opmerkte dat het gevoel in zijn auto niet best was. 'Je moet ergens beginnen met een programma, en je hebt niet genoeg aan die ene training', zegt Albers over de keuze van Red Bull om die harde banden niet eerder uit te proberen. 'Daarom vind ik zo'n sprintweekend zo leuk, omdat je de dominantie weg kan nemen bij een topteam. We hebben het eerder gezien, bijvoorbeeld in Brazilië. In een sprintweekend is iedereen een beetje van slag, en hebben ze hun normale programma niet. Dan moeten ze improviseren, en dan gaat het vaker fout.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen wint sprintrace miami 2024 1
Verstappen won de sprintrace op zaterdag wel nog.

Newey van onschatbare waarde

McLaren heeft sinds de aanstelling van teambaas Andrea Stella de stijgende lijn overduidelijk te pakken, en daarbij deed het Britse team ook inkopen bij Red Bull. 'Zak Brown heeft het ook fantastisch gedaan, ook met iemand als Rob Marshall, die erbij is gekomen (vanuit Red Bull Racing, red.), kaart Albers aan. Marshall leidt bij McLaren nu het technische team als hoofdontwerper, nadat hij jarenlang bij Red Bull actief was.

Albers stoort zich er ook aan dat de waarde van Newey in de media in twijfel getrokken wordt. 'Om een stapje naar Adrian Newey te maken: er kunnen nog zoveel geruchten zijn dat hij niet meer zoveel met die auto heeft gedaan, en dat ze hem niet zo gaan missen, maar hij was wel degene die echt kennis had over het grondeffect. Newey is capabel genoeg om die Red Bull van dit jaar, en het jaar ervoor, en het jaar daarvoor, gewoon uit te kunnen tekenen. Alleen dat al is zoveel geld waard, dat hij alles meeneemt naar Ferrari of Aston Martin.'

Newey gaf eerder al aan dat hij na zijn vertrek bij Williams uit zijn hoofd de hele auto kon natekenen toen hij naar McLaren ging, en dat zou nu in het nadeel van Red Bull kunnen werken.' 'Die man weet precies waar hij het over heeft. Hij weet precies tot op de millimeter hoe die vloer ontworpen is, en die vleugels. Die hele auto tekent hij uit zijn hoofd. Dat is natuurlijk giga-veel waard voor een ander Formule 1-team.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws