Christijan Albers verwacht dat het seizoen alleen maar spannender zal worden na de controverse in Mexico. Beide titelkandidaten staan nu dichter bij elkaar in de buurt, en daarnaast is het inmiddels duidelijk dat Max Verstappen en Lando Norris niet al te lief meer voor elkaar zullen zijn op het circuit. Albers sluit ook niet uit dat er een vergeldingsactie van Norris of een andere coureur komt in de komende weekenden.
Verstappen ging het duel in Mexico bepaald niet uit de weg, en maakte in een tijdsbestek van zo'n halve minuut twee overtredingen, die hem tweemaal tien seconden straf zouden opleveren. Albers vindt dat Verstappen met zijn controversiële acties aan andere grote kampioenen doet denken. 'Ayrton Senna was wel een ander geval, want hij deed dit omdat Alain Prost hem een paar keer gepiepeld had. Bij Michael Schumacher ging het om de laatste punten (in 1994 en 1997, red.), maar hier is het verschil nog zo'n vijftig punten', zo wijst Albers aan in de Formule 1-podcast van De Telegraaf.
Verstappen pakt slim voordeel
Journalist Erik van Haren wijst Albers erop dat er nu veel minder over te doen is dan bij een soortgelijk incident in de laatste race, waarbij de coureurs misschien veel dichter bij elkaar staan. 'Die tweede actie was voor mij over het randje, en was niet nodig', vindt Albers. 'Aan de andere kant heeft het goed voor hem uitgepakt, dus wie weet dit nog over één of twee jaar? Niemand. Dat is de realiteit. Je moet het echter niet goedkeuren, puur omdat het Max Verstappen is. Niemand durft zijn vingers daaraan te branden, maar ik wel', vertelt de analist, die wel snapt wat Verstappen ermee bereikt heeft.
'Norris is gewoon niet meer aan Verstappen voorbijgekomen, omdat hij gewoon bang is dat hij van de baan af wordt gereden', vervolgt Albers. Het leek erop dat Verstappen Norris zo bij de Ferrari's weg kon houden, maar de Brit was in de slotfase van de race toch te snel voor Charles Leclerc. Wat Albers betreft is het slechts een kwestie van tijd voordat Verstappen de prijs betaalt voor zijn agressieve gedrag. 'Dan is er maar één oplossing: knal hem er een keer in', zo roept hij nogmaals op dat de concurrenten van Verstappen op het circuit wraak moeten nemen. 'Dat mogen we allemaal niet zeggen, maar dat is wel de realiteit in deze wereld. Dat hoor je eigenlijk al, maar niemand spreekt het uit. Dit is de enige manier waardoor alle coureurs weer op hetzelfde level komen te staan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris in lastige uitgangspositie
Met nog vier weekenden te gaan, moet Norris ook twaalf punten per weekend goedmaken op Verstappen, om nog wereldkampioen te kunnen worden. 'Dit is ook de situatie waar Lando Norris zich in heeft gemanoeuvreerd. Het is heel simpel, want hij heeft met zijn team zes, zeven, of acht races geslapen. Als Max in die auto had gezeten, of een andere coureur van dat kaliber, zoals Lewis Hamilton of Charles Leclerc, hadden ze veel meer punten gepakt. Norris heeft heel veel laten liggen.' Daarbij speelde ook het team een dubieuze rol, door bijvoorbeeld Norris in Hongarije de instructie te geven om zeven punten aan Oscar Piastri te schenken.
Bij McLaren eist CEO Zak Brown ook steeds vaker een hoofdrol op. De Amerikaan haalde vooral in Austin meerdere malen uit naar Red Bull-werknemers. 'Ik ben het niet altijd eens met Zak Brown, want die loopt altijd een beetje te narren bij Red Bull, en hij wordt ook opgestookt door Toto Wolff. Red Bull zegt ook wel eens wat, en Helmut Marko begint ook weer serieuze uitspraken te doen', smult Albers, die het seizoen steeds meer met 2021 kan vergelijken. 'Waar Zak Brown wel een punt heeft, is dat Max de race van Norris de nek om heeft gedraaid. Norris heeft er zo'n dertig ronden achter gereden.' Zonder de actie van Verstappen in bocht 8 had Norris vermoedelijk kans gemaakt op de zege.
McLaren laat kans na kans liggen
Toch is Albers vooral ook kritisch op McLaren, dat dit seizoen te vaak niet wist te maximaliseren, waardoor Verstappen nog altijd in een redelijke uitgangspositie zit. 'Oscar Piastri was ook ontzettend slecht. Iedereen kan wel zeggen dat hij het zo goed doet, maar hij is niet constant, net als Lando Norris. Ik vind Norris wel echt de betere, en je ziet ook in de eindfase van de race dat die McLaren tot leven komt als hij alleen rijdt. Daaraan zie je ook hoeveel last die auto van het verkeer heeft.'
Albers meent dat McLaren in Mexico dan ook de snelste auto had. 'Ik denk niet dat Ferrari in Mexico de bovenhand had. Ze hebben wel gewonnen in Mexico, maar dat komt ook door de slechte prestaties van Norris in de kwalificatie, waardoor hij zichzelf al in de voet schiet. Daarna zat hij achter Verstappen vast. Je auto krijgt in die vuile lucht ook veel meer te verduren, met hogere bandentemperaturen. In de eindfase vond ik wel dat McLaren en Norris de race naar hun hand hadden kunnen zetten, maar je bent afhankelijk van het verloop van de rest van de race.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voor de constructeurstitel neigt Albers toch om voor Ferrari te kiezen. 'McLaren maakt gewoon echt veel fouten met de strategie. De coureurs hebben ups and downs, hoewel Norris wel de betere is.' Ferrari is de afgelopen twee weekenden heel hard ingelopen, en staat nu nog maar 29 punten achter McLaren, terwijl het verschil voor Austin nog meer dan zeventig punten was.
Red Bull op één punt sterker dan McLaren?
'Het kan nog een serieus spannend seizoen worden', beseft Albers. 'Ik denk dat Norris het nog wel naar zijn hand kan zetten, maar dan moet hij vanaf nu volle bak gaan.' Hoewel het materiaal Norris de kansen biedt, verwacht Albers dat de coureur er zelf niet klaar voor is. 'Hij is gewoon niet constant genoeg, daar ben ik bang voor. Ik denk dat Brazilië een goed circuit is voor de McLaren, en ik denk dat Las Vegas dat ook is. Er zijn veel circuits met middelsnelle bochten, en daar is McLaren sterk. In de snelle bochten is Red Bull wel beter', zegt Albers, verwijzend naar Qatar.
Al met al denkt Albers dat Verstappen voor zijn kampioenschap geen slechte zaken gedaan heeft in Mexico. 'Als je het hele weekend bekijkt, heeft Max een geweldige kwalificatie gereden. Hij had ook een goede race, ondanks die straffen, maar dit was het beste scenario met die straffen, omdat het hele veld uit elkaar getrokken werd. De rondetijden vlogen alle kanten op. Alleen de Ferrari's en Norris konden constant zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties