In Onderweg naar F1 volgen redacteuren Christian Moerman, Gino Haverkamp, Maurits Kappetijn en Marnik Kok de verrichtingen van de kampioenen van morgen. Na iedere Formule 2- en Formule 3-race vertellen zij wie indruk maakten en op welke talenten je moet letten. Na de Grand Prix van Italië kijken Maurits, Marnik en Christian over diverse heren, waaronder enkele Nederlanders, die het F2-weekend een waar genot maakte om naar te kijken.
Christian: 'Théo Pourchaire liet in zijn rookie-seizoen met een knappe overwinning in Monaco al eens zien uit welk hout hij gesneden is, en deed dit in Monza eens te meer. Om het weekend van de Fransman toe te lichten, richten we ons op de succesvolste race die hij ervoer in Italië, en dat was de eerste van het weekend. Traditiegetrouw werd de startopstelling van de top tien van de kwalificatie omgedraaid, waardoor Pourchaire de wedstrijd startte vanaf de vierde plek. Deze plek wist hij prima te behouden in de openingsfase.'
'De zwart-witte bolide met Intermarché op de achtervleugel had op een gelijke bandencompound een monsterlijke pace te pakken en in ronde 2 moest Dan Ticktum, ook zeer aardig in vorm afgelopen weekend, er al aan geloven. Waar het fout ging voor Max Verstappen en Lewis Hamilton in de F1, deed dit het ook voor Pourchaire en Ticktum. Terwijl Pourchaire over de kerbs stuiterde en zijn weg kon vervolgen, werd zijn Britse rivaal van achteren aangetikt door Felipe Drugovich. De plek hoefde hij dus niet terug te geven. Met een beetje geluk lag hij na de eerste twee ronden op koers voor een podiumplek.'
Superslotfase van Pourchaire
'Juri Vips en David Beckmann waren de enige twee heren die een tweede overwinning van de achttienjarige in 2021 nog in de weg stonden. Na de safety car, ten gevolge van het incident tussen Ticktum en Drugovich, kwam Pourchaire onder hevige druk te staan van Red Bull-junior Liam Lawson, maar de diverse aanvallen van de Nieuw-Zeelander wist hij uitstekend te pareren. Het hielp Lawson niet mee dat hij eerder zijn voorvleugel stuk reed. Eenmaal een gat getrokken naar Guanyu Zhou voerde Pourchaire vervolgens de druk op bij Beckmann. Tot aan ronde tien wist die deze druk te weerstaan, maar in bocht 1 verremde hij zich. P2 was voor Pourchaire, die alleen de ervaren Vips nog voorbij moest.'
'We zijn aanbeland in ronde 15 en Vips en Pourchaire zitten binnen enkele tienden van elkaar. Heel de tijd is hij al aan het kijken bij de Est of er ergens een mogelijkheid is om hem te passeren. Deze vindt hij in bocht 1, waar eerder die dag een inhaalpoging op Ticktum maar nét goed afliep. Eenmaal in schone lucht bleek de ART Grand Prix-rijder ontketend. Terwijl Vips ook enkele andere achterliggers niet achter zich kon houden, reed Pourchaire een enorme zes seconden los van Zhou, die inmiddels op P2 lag. Met een enorme hoeveelheid klasse en een beetje geluk was de bovenste trede van het ereschavot nabij Milaan dus ook voor het supertalent.'
Bewijst Zhou zich voldoende voor het stoeltje bij Alfa Romeo?
Marnik: 'In de wandelgangen wordt Formule 2-coureur Guanyu Zhou genoemd gelinkt aan het vrije stoeltje naast Valterri Bottas bij Alfa Romeo. Niet zo gek ook, gezien de Chinees coureur naar verluidt zo'n 30 miljoen euro aan sponsorgeld meeneemt. Naast gevulde zakken staat de deur voor Zhou natuurlijk ook op een kiertje doordat hij tweede staat in het F2-kampioenschap. Teamgenoot Felipe Drugovich stat negende, al heeft Zhou al iets meer ervaring: de Alpine-junior is namelijk al bezig aan zijn derde seizoen in de raceklasse, zijn teamgenoot is bezig met nummer twee. Na drie seizoenen F2 is het maken of kraken, dus P2 in het kampioenschap is belangrijk om hem in the picture te houden voor de koningsklasse van de autosport.'
'En dat lukt hem aardig. Met 134 punten staat hij slechts 15 stuks achter de leider in het F2-kampioenschap, Oscar Piastri. Zhou valt niet altijd even goed op, maar de Chinees is aardig consistent, en rijdt in tien van de vijftien races die we tot nu toe gezien hebben in de punten. Zo ook in Italië, waar hij alle drie de races scoort, een P2-finish in sprintrace één, achtste in sprintrace twee en en wederom P2 in de hoofdrace op Monza. De rijder van Uni-Virtuosi doet het prima, al zijn er natuurlijk genoeg coureurs in de Formule 2 die wat meer uitblinken. Toch blijft geld de belangrijkste drijfveer van de Formule 1, met 30 miljoen euro en zijn prima resultaten in de F2 is het fair om te zeggen dat Zhou een geschikte kandidaat is voor een stoeltje in de Formule 1.'
Viscaal viert feest na verdiende tweede plek
Maurits: 'Het was natuurlijk ook het weekend van onze eigen Bent Viscaal. De Nederlander kende een intensieve voorbereiding op de Italiaanse Grand Prix, want in de lange F2-break voorafgaand aan het raceweekend reisde de Albergenaar enkele keren af naar de Trident-fabriek in Italië om te werken aan de pace van de auto. Met succes, want in de vrije training werd een achtste tijd neer gezet. Helaas werkte de bekende Monza-chaos in de kwalificatie niet mee voor de Trident-coureur, want door alle drukte lukte het niet om een goede ronde neer te zetten en dus zou Viscaal de eerste en tweede race vanaf P18 starten.'
'De ervaring leert dat er een hoop kan gebeuren op Monza en gelukkig voor Viscaal was dat ook afgelopen weekend het geval. In de eerste sprintrace viel de Overijsselaar terug naar P19, maar door enkele goede inhaalacties en een prachtige inhaalactie op Jüri Vips lukte het hem om zich helemaal terug te knokken naar P7. Dubbel feest, want voor Viscaal zou dit zijn tweede puntenfinish zijn en bovendien mocht hij race twee starten vanaf P4. Die tweede race zou een nog groter feest worden, want uiteindelijk werd het P2 voor Viscaal. De coureur reed een ijzersterke tweede race, waarbij hij direct de derde plaats overnam en lang achter Robert Shwartzman kon blijven rijden. In de voorlaatste ronde bezweek die laatstgenoemde onder de druk van Viscaal, waardoor P2 én Viscaals eerste F2-podiumplek een feit was.'
Viscaal laat weten dat hij dolblij is met het zilver in Italië en dat het voelt als gerechtigheid. 'Ik heb al een paar keer geroepen dat het een kwestie van tijd zou zijn', zei hij na afloop van het raceweekend. 'Het tempo dat wij reden in Bahrein en Monaco was zeer hoopgevend, het geluk stond toen niet aan onze zijde. In Azerbeidzjan reden we vooraan mee en zaterdagmiddag op Monza kregen we weer een kans. Deze hebben we met beide handen aangegrepen. Het is zo ongelooflijk fijn om eens een prachtresultaat te scoren in dit zeer competitieve Formule 2-veld. Ik draag deze podiumplaats op aan alle teamleden van Trident, die dit jaar achter de schermen zo onnoemelijk hard werken. We hebben samen wat pech gehad, maar nu hebben we eindelijk samen kunnen feesten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties