Onderweg naar F1 | Alles wat je moet weten over het Formule 2-seizoen van 2021 F2 & F3
F2 & F3

Onderweg naar F1 | Alles wat je moet weten over het Formule 2-seizoen van 2021

Onderweg naar F1 | Alles wat je moet weten over het Formule 2-seizoen van 2021

Naast het Formule 1-seizoen is het aankomend weekend ook tijd voor de Formule 2-talenten van dit jaar om in actie te komen. Ook de potentievolle jongelingen binnen de racerij hebben er een lange winterstop op zitten en gaan aankomend seizoen pogen om zich op positieve wijze in de kijker te spelen, met als einddoel natuurlijk een felbegeerd zitje in de koningsklasse van de autosport. De strijd barst dit jaar los met onder meer Formule 3-kampioenen, racewinnaars van 2020 en talent van eigen bodem op het asfalt. In de voorbeschouwing van F1Maximaal alles wat u moet weten als raceliefhebber om ook thuis te zijn in de meest prominente opstapklasse, de Formule 2.

Wat eerst belangrijk om te vermelden is, is dat de opbouw van het Formule 2-seizoen totaal anders wordt dan we gewend zijn. Om gelijk met de deur in huis te vallen: er wordt in acht race weekenden gestreden om de wereldtitel. Dat waren er in 2019, het laatste coronaloze seizoen, nog twaalf. Daartegenover staat wel een compleet andere invulling van de weekenden zelf. In plaats van twee races, vinden er nu drie wedstrijden plaats. Dit is de kalender voor 2021:

Ronde Grand Prix Circuit Data
1 GP Bahrein Bahrain International Circuit 27 - 28 maart
2 GP Monaco Circuit de Monaco 22 - 23 mei
3 GP Azerbeidzjan Baku City Circuit 5 - 6 juni
4 GP Groot-Brittannië Silverstone 17 - 18 juli
5 GP Italië Monza 11 - 12 september
6 GP Rusland Sochi Autodrom 25 - 26 september
7 GP Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit 4 - 5 december
8 GP Abu Dhabi Yas Marina Circuit 11 - 12 december

Geen Spanje, België, Hongarije, Oostenrijk en Frankrijk dus. Die landen worden aangedaan door de Formule 3, die een kalender parallel aan die van de Formule 2 volgt. Beide raceklassen vormen namelijk wel het voorprogramma van de Formule 1. Het gevolg van de nieuwe kalender is dat het Formule 2-seizoen vrij uitgerekt wordt. Niet zozeer qua begin - en startdatum, maar wel alles daar tussenin. In april, augustus, oktober en november is er bijvoorbeeld geen race in de populaire juniorenklasse.

Opzet raceweekenden

Onderaan de streep maakt de nieuwe kalender geen verschil met die van bijvoorbeeld 2019. Toen stonden er 24 races op de planning, al werd het weekend in België afgelast wegens de dood van Anthoine Hubert, en in 2020 worden dat er net zo veel. Alle acht de weekenden kennen namelijk drie races. Hoe zit dat?

Er vinden in totaal vijf sessies plaats gedurende het weekend. De vrijdag wordt afgetrapt met een vrije training van 45 minuten, gevolgd door een half uur durende kwalificatie. Op de zaterdag worden vervolgens twee sprintraces verreden en op zondag vindt de hoofdrace plaats.

De kwalificatie bepaalt de startopstelling van de hoofdrace én de eerste sprintrace. De uitslag van de kwalificatie wordt de startopstelling van de hoofdrace, net zoals dat in de Formule 1 zo is, maar gaat net even anders voor wat betreft de eerste sprintrace. De top tien kwalificeerders worden namelijk omgedraaid. Degene die pole pakt voor de hoofdrace, vangt de eerste sprintrace dus aan vanaf P10. Dat wordt bepaald middels één en dezelfde kwalificatiesessie op de vrijdag. De grid van sprintrace 2 is de top 10 van sprintrace 1, maar dan in omgekeerde volgorde. Wie de eerste wedstrijd als tiende finisht, pakt pole voor sprintrace 1.

Puntenverdeling

Hoewel het weekendformat dus compleet omgegooid wordt, verandert er niets aan de puntenverdeling. In de beide sprintraces wordt alleen de top 8 beloond. De racewinnaar krijgt vijftien punten, de nummer 2 krijgt er twaalf, de nummer 3 tien en vanaf dan wordt er in stappen van twee toegewerkt naar de achtste finishpositie (15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1).

De hoofdrace hanteert hetzelfde format als de Formule 1. De overwinnaar pakt dus 25 punten, de coureur die tweede wordt krijgt er 18 en de nummer 3 mag 15 punten aan zijn totaal bijschrijven. Vervolgens wordt toegewerkt naar de tiende finishpositie. (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1). Daarnaast krijgt de coureur die de snelste ronde rijdt twee extra punten. Dit geldt in alle drie de races.

Wie rijdt er?

De Formule 2-grid bestaat komend jaar uit 22 coureurs, waarvan er maar liefst tien debuteren in de raceklasse. Naast de twee debuterende Nederlanders rijdt er ook een goed vertegenwoordigde Red Bull Racing-poule in de Formule 2. Jehan Daravula, Juri Vips en Liam Lawson rijden onder het bewind van de Oostenrijkse renstal, waarvan laatstgenoemde aan zijn eerste seizoen in deze raceklasse begint.

Onder de F2-coureurs bevinden zich ook twee Nederlanders, Bent Viscaal en Richard Verschoor. Hoewel het voor beide coureurs een debuut is te noemen, rijden ze tot vooralsnog voor één race mee in het kampioenschap. MP Motorsport en Trident hebben hun line-up voor de rest van het jaar nog niet bevestigd, waardoor er nog onzekerheid heerst over de toekomst van de Nederlanders in de Formule 2.

Team Coureurs Coureurs
Prema Racing Robert Schwartzman Oscar Piastri*
Uni-Virtuosi Racing Guanyu Zhou Felipe Drugovich
Carlin Dan Ticktum Jehan Daravula
Hitech Grand Prix Liam Lawson* Juri Vips
ART Grand Prix Christian Lundgaard Theo Pourchaire*
MP Motorsport Richard Verschoor* Lirim Zendeli*
Charouz Racing System David Beckmann* Guilherme Samaia
DAMS Roy Nissani Marcus Armstrong
Campos Racing Gianluca Petecof* Ralph Boschung
HWA Racelab Matteo Nannini* Alessio Deledda*
Trident Bent Viscaal* Marina Sato

De Formule 2-grid van 2021, debutanten gemarkeerd met een *.

Nederlands talent in de Formule 2

In 2021 worden de Nederlandse racefans, in ieder geval voor het eerste raceweekend, getrakteerd op maar liefst twee Nederlandse deelnemers. Het is aan Bent Viscaal en Richard Verschoor om de Nederlandse kleuren te verdedigen in de opstapklasse. Zeker omdat er geen Nederlanders meededen in de Formule 2 in 2020 is de aanwezigheid van de twee coureurs zeer welkom. De vraag is echter hoelang we dit jaar van de twee Nederlandse talenten mogen genieten.

Viscaal werd relatief laat toegevoegd aan de line-up van Trident. Het Italiaanse team is al jaren aan het klungelen in de klasse, want sinds 2015 scoorde het nooit een podiumplek. Het is dus aan de 'Turbo Tukker' om de negatieve reeks van zijn team te doorbreken. Het is de vraag of hij bijstand zal krijgen van teamgenoot Marino Sato, want de Japanner eindigde vorig jaar bij hetzelfde team slechts eenmalig in de punten. Viscaal moet het dus vooral hebben van zijn zelfvertrouwen en racetalent, iets wat hij al heeft kunnen laten zien in de wintertests. De coureur reed in Bahrein namelijk naar de tweede tijd, een knappe prestatie.

Het laatste Formule 2-stoeltje van 2021 werd slechts enkele dagen voor de start van het 2021-seizoen toebedeeld aan Verschoor. De Benschopper had de nodige moeite om het juiste sponsorbedrag bij elkaar te sprokkelen en dus duurde het lang voordat hij aangekondigd kon worden bij het team uit Westmaas. Verschoor kende een rommelig Formule 3-seizoen in 2020, mede door een flinke dosis pech. 2021 moet dus het jaar worden waarin hij zijn vorm van 2019 kan laten zien. Het voormalig Red Bull-talent pakte toen namelijk de winst bij de prestigieuze stratenrace van Macau.

Zoals gezegd is het de vraag hoelang we precies van Viscaal en Verschoor kunnen gaan genieten komend jaar. Beide heren hebben 'maar' voor een eenmalig raceweekend getekend, vooral omdat ze de juist financiering nog niet voor elkaar hadden. Over de rest van het seizoen heerst vooralsnog dus onzekerheid. Wel hebben beide coureurs hoop op een langer verblijf bij hun renstallen. Omdat de tweede race van het seizoen pas eind mei zal plaatsvinden, hebben ze genoeg tijd om hun budget rond te kunnen krijgen. In Bahrein vechten de twee dus niet alleen voor een plekje in het kampioenschap, maar ook rijden ze hun sponsorbudget voor de rest van het jaar bij elkaar. Voor de Nederlanders zijn goede resultaten in Bahrein dus van levensbelang.

De topteams

In sommige opzichten verschillen de Formule 1 en de Formule 2 helemaal niet zo van elkaar. Zo is het in beide klassen bijvoorbeeld cruciaal voor een succesvol seizoen om het juiste materiaal toegewezen te krijgen. Hoewel veel sterke teams niet consistent op de eerste startrij staan, valt al wel op te maken van welke renstallen we wat mogen verwachten in 2021. Als we bijvoorbeeld kijken naar de resultatenlijst van 2018 zien we op de eerste plek Carlin staan, een team dat een jaar later vierde werd en in 2020 derde. Dit team, waar Yuki Tsunoda vorig jaar voor uitkwam, kan gezien worden als een van de sterkere teams van de subklasse, ondanks dat de resultaten niet elk jaar even sterk zijn.

Een ander goed voorbeeld van deze inconsistentie is het Franse DAMS. Derde in 2018, gevolgd door een eerste plek in 2019, om afgelopen seizoen terug te vallen naar de achtste plek. De vorm lijkt er bij DAMS momenteel niet echt in te zitten, maar ook dit team valt niet uit te vlakken als we kijken naar het recente verleden.

Uni-Virtuosi gooit al twee jaar op rij, overigens de eerste twee jaar dat het team te vinden is in de F2, hoge ogen en is onder meer de reden dat Callum Ilott vorig jaar zo uit wist te blinken in de sport. Nog zo'n team dat niet mag ontbreken in het lijstje der uitblinkers van de Formule 2 is ART Grand Prix. Met de Britse renstal werd George Russell in 2018 Formule 2-kampioen, terwijl ook Nyck de Vries de titel op zijn naam wist te schrijven voor deze werkgever. Vorig jaar werd een magere P5 behaald, maar over het algemeen doet ART aardig mee. Hitech Grand Prix, dat vorig jaar haar eerste F2-seizoen kende, scoorde een knappe vierde eindklassering, maar met slechts één jaar aan data valt er niet te zeggen of dit incidenteel een sterk jaar was of dat zij ook in 2021 voor punten vechten.

Tenslotte halen we nog even het Ferrari van de Formule 2 aan. Prema Powerteam, beter bekend als Prema Racing in de F2 (of gewoon Prema, red.) scoorde in 2019 een dramatische negende plek in het kampioenschap, maar kwam vorig jaar sterk terug. Met Mick Schumacher achter het stuur werd het Italiaanse autosportteam eerste in de Formule 2 én Piastri deed dit voor Prema's F3-team. Die misser van twee jaar geleden is dus meer uitzondering dan regel voor het Italiaanse team, dat zeer nauw samenwerkt met Ferrari. Onder meer Charles Leclerc werd kampioen voor Prema en ook aankomend seizoen stalt Ferrari er een talent in de vorm van Robert Shwartzman. Zijn teamgenoot, afkomstig van de Alpine Academy, is Piastri. Een veelbelovend rijdersduo dus voor een team dat aankomend seizoen ongetwijfeld gaat presteren.

Het middenveld en de hekkensluiters

Een brede top van het Formule 2-veld wordt opgevolgd door een vrijwel net zo breed middenveld. Het Nederlandse MP Motorsport, Charouz, Campos en HWA Racelab zijn de voornaamste kandidaten om dit middenveld te vullen. Voor deze teams zijn puntenfinishes mogelijk, maar podia zitten er eigenlijk nauwelijks in. Natuurlijk zijn er veel meer variabelen verbonden aan het consistent scoren van punten, zoals de coureurs, circuits en weersomstandigheden, maar in principe hinken bovengenoemde kandidaten tegen de top van het veld aan. Onderaan vinden we eigenlijk consequent Trident. Met twee jaar op rij een tiende plaats en, na intrede van Hitech in de F2, in 2020 zelfs een elfde plaats kunnen we helaas weinig verwachten van het team waar Viscaal in het openingsweekend van 2021 voor uitkomt.

Op wie moet je letten?

Gino: Mijn speciale aandacht gaat dit seizoen uit naar Théo Pourchaire. Ik volgde hem vorig seizoen in de Formule 3 en toen liet hij zich al gelden. Als zestienjarige streed de Fransman al om de wereldtitel, die overigens ging naar Piastri, maar dat deed hij niet op een berekende manier. Pourchaire vocht voor iedere positie en liet zien over een uitstekende racecraft te beschikken. Probeer dat maar eens als zestienjarige jongeling te combineren, dat racen met het mes tussen de tanden zonder (al te veel) over de scheef. Je zou haast vergeten dat hij zestien is.

Een titel verwacht ik voor Pourchaire niet, maar ik verwacht wel dat hij veel van zijn rauwe talent gaat laten zien. Dat gaat met vallen en opstaan, maar de momenten dat hij schittert, zullen op iedereen indruk maken. Dit jaar zaaien, volgend jaar oogsten. Dat hij uitkomt voor ART, een team dat jaarlijks aardig meedoet om punten, kan hierbij alleen maar helpen.

Marnik: Ik verwacht erg veel van Oscar Piastri. Bij Prema maakt hij niet alleen kans om de titel binnen te slepen, maar het ligt ook nog eens in de lijn der verwachtingen. Piastri heeft een gouden loopbaan: de afgelopen twee jaar won hij de Formule Renault én het Formule 3-kampioenschap. Beide in zijn eerste jaar, dat laat zien dat het een serieuze jongen is. In 2021 staat hij naast de wat meer ervaren Robert Schwartzman, wat een ontzettend interessante krachtmeting gaat vormen. Als het hem in één jaar F2 lukt om Schwartzman te verslaan, zet hij zichzelf goed op de kaart voor een stoeltje in de Formule 1.

Christian: Ik zou mijn geld dit jaar zetten op een van de Red Bull-junioren. Liam Lawson maakt al jaren furore in de internationale racerij. Zonder ook maar enige ervaring stapte hij in bij Van Amersfoort Racing in 2018 en werd hij tweede in de Duitse Formule 4. Een jaar later mocht hij het, onder toeziend oog van Helmut Marko, proberen in de Formule 3. Bij MP Motorsport had hij totaal het materiaal niet waarmee hij geregeld punten kon scoren, toch kwam hij tot een elfde plek en twee podiumplaatsen.

Als een vliegende speer schiet de Kiwi door de juniorenklassen heen en het kan dan ook bijna niet anders dan dat hij binnen enkele races gewend is aan het geavanceerdere materiaal - in de andere subklassen heeft hij immers al getoond dat hij makkelijk went. De titel is voor Hitech, dat volgend jaar racet met Lawson en zijn Red Bull-collega Juri Vips, misschien wat te hoog gegrepen, maar dat het Nieuw-Zeelandse volkslied bij de Formule 2-aangelegenheden van aankomend seizoen gedraaid gaat worden, valt beslist niet uit te sluiten.

Maurits: Ik ben benieuwd wat Viscaal kan laten zien bij Trident. In de Formule 3 is dat team vorig jaar heel erg goed geworden en ik heb me laten vertellen dat ze goede en veelbelovende plannen hebben om in 2021 nu eindelijk weer eens een podiumplek te pakken. Bent kan dat, want wat hij vorig jaar in de Formule 3 bij vlagen liet zien was adembenemend. Zijn galavoorstellingen in Hongarije en Groot-Brittannië vorig jaar lieten zien dat hij het echt in de vingers heeft. Helaas was er niet veel succes mogelijk, omdat MP Motorsport gewoon veel steken liet vallen.

Het is dan ook bemoedigend om hem bovenaan de tijdenlijst te zien tijdens de wintertest. Persoonlijk denk ik dat de rondetijden in de Bahreinse wintertest een stuk veelzeggender zijn dan in de Formule 1. De talenten willen namelijk allemaal op de limiet kunnen rijden voordat ze hun eerste raceweekend ingaan. Dit is het jaar waarin veel talenten er alles uit moeten halen, dus het zou onlogisch zijn als ze daar in de wintertest niet al meteen mee beginnen. Dit is vooral zo omdat het persoonlijke sponsorbudget heel erg bepalend is. De tweede testtijd van Viscaal zegt dus zeker wat en ik verwacht dat hij thuishoort in de top tien aankomend weekend.

Een praatje met de F2-coureurs van 2021

Naar wie kijk jij uit het aankomende Formule 2-seizoen? Laat het ons weten in de comments!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws