Eén van de meest spraakmakende talenten in het voorprogramma van de Formule 1 is Victor Martins. De Franse Formule 3-coureur scoorde in de eerste drie raceweekends van zijn debuutjaar al drie podiumplaatsen. De eerste zege én promotie naar de Formule 2 lonkt.
Door: René Oudman
Met een leeftijd van twintig jaar is Martins uiteraard nog piepjong, al wordt hij binnen de F3-paddock als een van de ‘oudjes’ beschouwd. Het gros van zijn concurrenten is immers nog tiener. Het leeftijdsverschil is veroorzaakt door de hindernisbaan die Martins in de afgelopen jaren heeft afgelegd. Desondanks is de coureur van het Nederlandse team MP Motorsport heden ten dage (wederom) lid van de Alpine-academie, wat hem één van de beoogde kandidaten voor een toekomstig Formule 1-zitje maakt. F1Maximaal sprak exclusief met de rijzende ster.
'Ik heb geen eenvoudige route afgelegd'
In de karting en de Formule 4 was Martins een van de uitblinkers, waardoor hij zijn geluk mocht beproeven in de Formule Renault 2.0. Waar de meeste jongelingen slechts één, hooguit twee seizoenen in die klasse rijden, daar was Martins liefst drie seizoenen actief in de genoemde serie. 'Ik heb geen eenvoudige route afgelegd', lacht de Fransman met gevoel voor understatement. 'Als je mij op mijn zestiende had verteld dat ik drie jaar lang Formule Renault zou racen, dan had ik me waarschijnlijk uit pure teleurstelling op een carrière in iets anders gestort.'
Voor het eerste Formule Renault-jaar (2018), waarin Martins enkele races wint, biedt Renault een plaats in het juniorteam aan. Na het succesvolle eerste jaar opteert men voor een tweede seizoen in de Formule Renaults, waarin de titel moet worden gewonnen. In 2019 maakt Martins naar eigen zeggen echter veel fouten. 'Toentertijd wist ik niet goed om te gaan met mijn emoties. Ik deed een paar domme dingen, maakte onnodige foutjes, en dan gaat het van kwaad tot erger. Ik verloor de titel op een paar schamele puntjes. Tot overmaat van ramp besloot Renault niet met mij verder te gaan.'
Martins, die in tegenstelling tot veel van zijn F3-concurrenten niet is opgegroeid in weelde, had slechts één optie om zijn racecarrière voort te zetten: een derde seizoen in de relatief goedkope Formule Renault. Door de tering naar de nering te zetten veroverde Martins in 2020 op dominante wijze alsnog de felbegeerde titel, waardoor hij en passant weer op de radar van Renault kwam – men vroeg Martins terug. Zodoende is hij tegenwoordig, na de naamswijziging van het team, een heuse Alpine-juniorcoureur.
'Weet zeker dat ik in kampioenschap rijd waarin ik hoor'
Na de uitdagende start in de autosport gaat het Martins nu voor de wind. 'Op dit moment vliegen we. MP Motorsport heeft haar zaakjes goed voor elkaar en we strijden constant mee voor topresultaten in de Formule 3. Ik ben tweemaal als tweede gefinisht, een keertje derde geworden en heb daarnaast nog drie topvijfklasseringen gescoord. Dat alles in negen wedstrijden tijd. Die eerste zege komt eraan', klinkt het strijdvaardig.
Als Martins zijn sterke positie in het tussenklassement (vijfde) handhaaft of verbetert, dan lonkt promotie naar de Formule 2. De toegestoken hand van Alpine kan ver reiken – momenteel rijden er liefst drie Alpine-talenten in de laatste klasse voor de F1. 'Natuurlijk wil ik promoveren, maar op dit moment richt ik al mijn aandacht op het huidige seizoen. Wat hierna komt, zien we dan wel. Formule 2 is een logische vervolgstap voor iemand die de F1 wil bereiken. Een tweede F3-seizoen is echter niet ondenkbaar. Onder de streep weet ik zeker dat ik volgend jaar in het kampioenschap rijd waarin ik hoor te rijden', spreekt hij cryptisch.
Voor Alpine staat meer dan alleen Martins in de coulissen. Het Franse merk heeft liefst vijf coureurs ondergebracht in de Formule 2 en de Formule 3. Hoe kan Martins een indruk achterlaten die zijn zeer getalenteerde concullega’s doet verbleken? 'Ik ga niet hardop praten over de andere jongens, ik moet naar mijzelf kijken. Ik weet dat Alpine het totaalplaatje observeert. Natuurlijk willen ze dat je óp het circuit scoort, maar het gaat evengoed om je gedrag, je houding naast de baan. Hoe ik werk met mijn team, mijn engineers en monteurs, de onderlinge relaties, et cetera. Dat is van groot belang. Ben ik volledig gefocust? Geef ik alles voor je sport, zowel fysiek als mentaal? Het is uiteindelijk veel meer dan alleen het besturen van racewagen op een circuit.'
'Op zo'n moment kan ik lachen vanwege de onkunde'
Martins is niet alleen welbespraakt, hij is ook bijzonder intelligent. Zodoende heeft hij goed in de smiezen hoe het spelletje gespeeld dient te worden, ook in verhouding tot de media. Tegenwoordig wordt nieuws op dusdanige snelheid verspreid dat aanhoorders van zogenaamde bronnen sneller geneigd zijn bepaalde strekkingen zonder check over te nemen. Martins heeft een voorbeeld uit de praktijk.
'Tijdens het meest recente F3-weekend in Oostenrijk viel ik uit vanwege een technisch probleem. Een bijzonder technisch probleem – zelfs de andere teams hadden zoiets nog niet eerder gezien. Op Twitter had iemand opgeschreven dat het kwam vanwege de manier waarop ik over de kerbstones reed, dat er daarom iets was afgebroken. Dat was onzin. Op zo’n moment kan ik lachen vanwege de onkunde, maar ik snap dat dit soort zaken vervelende gevolgen kunnen hebben.'
'Gelukkig ben ik in de afgelopen jaren wat harder geworden. Ik ben niet meer gevoelig voor wat er over mij wordt gezegd, of wat er wordt geschreven. Ik juich het alleen maar toe als mensen de waarheid vertellen.'
De verstandige Martins is klaar om te oogsten. 'Ik begon dit jaar, als debutant, vanaf nul. Inmiddels heb ik al een paar mooie resultaten gescoord. MP Motorsport is een geweldig team en we worden alleen maar sterker. Op één of andere manier voelt het alsof het komend weekend allemaal op zijn plaats valt. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat we zeer binnenkort voor overwinningen zullen strijden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties