Ralf Schumacher houdt er sterk rekening mee dat Lewis Hamilton het wel eens enorm zwaar zou kunnen krijgen bij zijn nieuwe werkgever Ferrari. Er wordt in Italië veel verwacht van de zevenvoudig wereldkampioen, al vraagt Schumacher zich af of de ervaren Brit de hoge verwachtingen waar zal maken. Om te slagen zal Hamilton mogelijk het aanpassingsvermogen van Max Verstappen nodig hebben en dat is volgens de voormalig F1-coureur niet heel realistisch.
In Abu Dhabi kwam er na twaalf seizoenen een einde aan de samenwerking tussen Hamilton en Mercedes. Vanaf 1 januari zal de Brit, die dan al bijna veertig jaar oud is, aan een nieuw avontuur beginnen bij Ferrari. En daar staan hem een aantal grote uitdagingen te wachten, zo stelt Schumacher. 'Twee legendarische namen komen elkaar nu tegen, dat is zeker. We hebben al kunnen zien hoe de aandelen van Ferrari stegen toen de komst van Lewis werd aangekondigd, maar de deal brengt ook risico's met zich mee als het allemaal niet lukt', begint de Duitser in een interview met Sport1.
Maar hoe groot is dat risico dan daadwerkelijk volgens Schumacher? 'Naar mijn mening is dit heel groot als Lewis (Hamilton, red.) niet dezelfde rijstijl heeft als zijn nieuwe teamgenoot Leclerc. Welke gevolgen dat heeft, hebben we al bij Mercedes kunnen zien', doelt Schumacher op het feit dat George Russell in het afgelopen seizoen over het algemeen beter overweg kon met de W15. 'Eén ding is duidelijk: Ferrari zal niet twee verschillende bolides kunnen bouwen, geen enkel team kan dat.'
Hamilton heeft kwaliteit Verstappen nodig
Indien de bolide die Ferrari voor 2025 bouwt niet goed aansluit bij de wensen van Hamilton, dan zal de meervoudig wereldkampioen zijn rijstijl dus moeten aanpassen. En dat is op zijn leeftijd een stuk moeilijker dan voor de jongere generatie, zo stelt Schumacher. 'Een jongere coureur kan zich beter aanpassen aan een auto. Hij begrijpt beter welke grenzen een auto heeft. Je moet het zo zien: een auto geeft feedback over waar de grens ligt en een jonge coureur kan er met zijn ingenieur beter mee werken. Terwijl een ervaren coureur als Lewis vooral succesvol was in auto's die gebouwd waren op basis van andere reglementen, die toevallig bij zijn rijstijl pasten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'En tegenwoordig zijn de auto's zwaarder en moeilijker om mee te rijden, er is minder mechanische grip', vervolgt Schumacher. 'Dat betekent dus dat je je rijstijl aan moet passen, vooral in de remzones. En daar verloor Lewis juist tijd op Russell. Vooral in de kwalificatie werd namelijk duidelijk dat Hamilton vaak niet meer precies weet waar hij moet remmen. Daarom had hij vaak problemen met het halen van de apex', heeft Schumacher de verklaring voor de kwalificatieproblemen van Hamilton in 2024. 'Hij is gewend om later te remmen, maar dat was met de Mercedes niet mogelijk.'
Hamilton heeft volgens de broer van Michael Schumacher een stabiele vooras nodig en daar is de Brit echter niet de enige in. 'Ook Verstappen wil dat, maar hij is ook in staat om met een mindere stabiele achterkant te werken', wijst Schumacher op het grote verschil tussen de beide titelrivalen van 2021.
Hamilton vs Leclerc
In 2025 krijgt Hamilton in de persoon van Leclerc opnieuw een veel jongere teamgenoot. Schumacher denkt dat de zevenvoudig wereldkampioen een zware kluif zal hebben aan de 27-jarige Monegask. 'Hij (Hamilton, red.) kan een race heel goed lezen, maar ik ben wel bang dat hij een paar tienden zal verliezen ten opzichte van zijn nieuwe teamgenoot Leclerc. Zijn enige hoop is dat hij een soortgelijke rijstijl heeft, want volgens Leclerc wordt de nieuwe Ferrari-bolide nu al ontwikkeld.'
'Daarnaast denk ik ook dat Leclerc een stuk slimmer is dan mensen denken, in ieder geval als het op het afstellen van de auto aankomt', is Schumacher van mening dat de achtvoudig racewinnaar door velen onderschat wordt. 'Hij is altijd al ontzettend snel geweest, maar dit seizoen heeft hij weer een stap gezet wat consistentie betreft. Hij deed het vooral goed qua bandenmanagement, dus het is wel duidelijk dat Leclerc de messen al heeft geslepen', aldus de voormalig Williams-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties