Jolyon Palmer is bijzonder kritisch op het rijgedrag van Max Verstappen in Mexico. De voormalig Formule 1-coureur is met name niet te spreken over de tweede actie van de Red Bull Racing-coureur in bocht zeven en de Brit beticht de regerend wereldkampioen zelfs van onsportief gedrag. Wat Palmer betreft had de straf zelfs nog hoger uit kunnen vallen.
Na Austin was het in Mexico opnieuw raak tussen Verstappen en Lando Norris. Ditmaal was het echter niet Norris, maar Verstappen die werd bestraft. Voor twee verschillende acties in dezelfde ronde ontving de Nederlander zelfs een tijdstraf van tien seconden, waardoor zijn team tijdens zijn eerste en enige pitstop maar liefst twintig seconden moest wachten voordat ze de banden konden wisselen. Over beide straffen ontstond na de race veel discussie, maar de actie in bocht zeven vond men doorgaans wel de ergste, zo ook Palmer, die het rijgedrag van Verstappen zelfs zwaar bekritiseert.
'Dit is een krankzinnig actie van Verstappen', begint Palmer in zijn analyse voor F1TV. 'Deze is niet te verdedigen. Vanuit die positie had je nooit een nette passeeractie kunnen maken op een competitieve Formule 1-coureur. Het is echt een onzinnige actie. Ik denk niet dat Max de Sauber van Zhou Guanyu bijvoorbeeld in deze bocht zou passeren vanaf deze positie. Het is niet sportief van Verstappen, want hij zet de actie in, terwijl hij waarschijnlijk weet dat hij de bocht niet gaat halen. Hij wil hoe dan ook de positie terug', legt Palmer uit. 'Hij had de positie daarna weer terug kunnen geven maar dat wilde hij niet, omdat hij de race van zijn titelrivaal wilde saboteren. Het is een kwestie van sportiviteit en dit was een duidelijke overtreding', aldus Palmer, die vindt dat dit soort gedrag moet stoppen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Zo willen we niet de strijd om de wereldtitel wordt uitgevochten. We willen gewoon dat de strijd op een eerlijke manier wordt gestreden. De race wordt namelijk echt beïnvloed door oneerlijk rijgedrag en dat is niet hoe het zou moeten zijn in de F1. Als elke coureur zo zou racen als Verstappen, dan zou het een chaos worden', aldus Palmer, die stelt dat er misschien nog wel een zwaardere straf uitgedeeld had mogen worden aan de Nederlander. 'Het is niet sportief en het is gewoon Max die koste wat het kost probeert om Lando voor te blijven. Dus ik denk dat een tijdstraf van tien seconden wel het minste was dat Verstappen had moeten krijgen. En dus is een straf voor die actie absoluut terecht.'
Niet eens met Horner
Ook over de eerste actie van Verstappen in bocht vier werd na afloop lang gesproken. Red Bull-teambaas Christian Horner had zelfs een A4-tje met de telemetrie meegenomen om aan te tonen dat Norris de bocht sowieso niet zou halen, maar daar is Palmer het niet mee eens. 'Ik denk echt dat Norris de bocht hier had kunnen halen. En als je naar zijn traject kijkt, dan lijkt het erop dat hij ten minste twee wielen op de baan kan houden. Er is een licht contact, waardoor hij het gras op moest', gaat Verstappen volgens Palmer allerminst vrijuit.
Wel is Palmer het ermee eens dat er wellicht een wat lichtere straf voor Verstappen had kunnen volgen. 'De eerste actie is wel beter te verdedigen. Je hebt namelijk een slow motion nodig om te zien wie er daadwerkelijk voorligt bij de apex', erkent Palmer, die wel duidelijk stelt dat Norris aan een belangrijke randvoorwaarde had voldaan. De McLaren-coureur lag namelijk voor bij de apex en had dus recht op ruimte. 'Verstappen probeert Norris geen ruimte te geven, ook al is hij verslagen bij de apex. Lando wordt gedwongen om van de baan te gaan en dit is dus duidelijk een kwestie van iemand buiten de baan duwen. Maar het feit dat Norris eigenlijk de plaats wint door van de baan te gaan, zou kunnen betekenen dat tien seconden wel eens een wat te zware straf zou kunnen zijn. Misschien hadden het er vijf kunnen zijn', aldus Palmer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties