Analisten van The Race verwachten dat de dominantie van Red Bull Racing minimaal tot en met 2025 aanhoudt. De introductie van het nieuwe motorreglement in 2026 is volgens Ben Anderson het eerstvolgende struikelblok voor het team van Max Verstappen. Tot die tijd loopt de concurrentie achter de feiten aan, denkt men bij de podcast van The Race.
Er wordt door verschillende media steeds vaker geklaagd over de dominantie van Red Bull, maar journalist Glenn Freeman vindt het belangrijk om aan te geven dat de fout nu juist niet bij Red Bull zelf ligt. 'De cijfers zijn ongelofelijk, ze zijn zo dominant dit jaar. De mensen praten niet genoeg over hoe bijzonder Red Bull bezig is, maar dat is wat we elke keer doen als een team de Formule 1 domineert, omdat de meeste mensen altijd maar spannende competitie willen zien', meent Freeman. 'Daardoor wordt het team dat domineert vaak als de slechterik gezien. Als we puur naar de prestaties kijken, zijn zij niet de slechteriken, maar dat zijn dat Ferrari en Mercedes, aangezien zij nu gewoon geen goed werk leveren. Dat is hetzelfde als toen Mercedes domineerde; toen waren Red Bull en Ferrari de slechteriken, of Renault vanwege het produceren van een belabberde motor.'
Dat mensen de budgetlimietoverschrijding gebruiken om de dominantie van Red Bull te verklaren, kan op weinig begrip rekenen bij de mannen van The Race. 'Ze hebben 1,8 miljoen dollar te veel uitgegeven, maar dat kwam doordat ze een aantal dingen hadden gedeclareerd die niet gedeclareerd hoefden te worden', zegt Edd Straw. 'De FIA heeft aangegeven dat ze effectief zo'n vier ton te veel hebben uitgegeven. Dat had natuurlijk niet zo moeten zijn, maar het verklaart absoluut dit voordeel niet. Ze hebben dit voordeel omdat ze een fenomenaal team zijn en omdat ze altijd maar beter willen worden. Ze rusten nooit op hun lauweren, en worden nooit gemakzuchtig.'
Red Bull blijft nog wel even buiten bereik
'Het is al een tijdje zo dat je eigenlijk een enorme regelwijziging nodig hebt om een team van de troon te kunnen stoten', meent Anderson. Verstappen gaf juist afgelopen week in Spanje nog aan dat de regels juist niet veranderd moeten worden, zodat de competitie dichter bij elkaar komt, terwijl een regelverandering altijd een dominant team oplevert. 'Mercedes heeft pas nog nieuwe onderdelen en een nieuwe ontwikkelingsrichting geïntroduceerd, maar dan hopen we al dat ze volgend seizoen met de nieuwe auto misschien nog een stap kunnen zetten. Zelfs dan zou ik verbaasd zijn als dat genoeg is om het niveau van Red Bull te evenaren, want je probeert zo hard om hen in te halen, terwijl Red Bull ondertussen gewoon verder ontwikkelt. Red Bull is al dusdanig ver met het begrijpen van hun concept en hoe ze dat verder willen ontwikkelen, dat ik niet zie hoe iemand hen kan inhalen totdat de regels weer drastisch veranderen in 2026', aldus Anderson.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties