De analisten bij de NOS-nabeschouwing zijn het met elkaar eens: de wereldkampioen van 2024 is al bekend, en zijn naam is Max Verstappen. Ondanks de voorspelling dat Verstappen al voor het einde van het jaar zeker zal zijn van zijn vierde wereldtitel, denkt Jan Lammers wel dat de andere teams dichterbij de Red Bulls zullen komen. De oud-coureur denkt dat er bij de andere teams nog veel te halen valt op het gebied van finetuning.
De analisten van de nabeschouwing van de NOS Formule 1 winden er geen doekjes om. 'Kampioen bekend van 2024?' vraagt presentator Jeroen Stomphorst gelijk na de openingsrace in Bahrein. 'Ik denk het wel', antwoordt Jeroen Bleekemolen, die ook gelijk uitlegt waarom hij denkt dat Verstappen in de RB20 zijn vierde wereldtitel gaat pakken in 2024. 'Het gat is wel heel groot, als je ziet hoe goed de auto is, met name in de wedstrijd. Hoe makkelijk hij de tijden rijdt, hoe constant hij is. Hij zal ze (de races, red.) niet allemaal winnen, maar dat hij (Verstappen, red.) voor het einde van het jaar kampioen wordt, durf ik wel te zeggen.'
Lammers is het met zijn collega eens, maar waarschuwt wel alvast: 'Het is nog wel heel vroeg in het jaar.' Vooral de dreiging vanuit McLaren mag volgens de oud-coureur niet onderschat worden. 'Je hebt een heel stabiel team met een hele goede rijderscombinatie bij McLaren, en ze lijken ook heel duidelijk een goede correlatie (tussen de simulator en de races zelf, red.) te hebben.' Lammers denkt wel dat Ferrari en Mercedes misschien niet de strijd kunnen aangaan met Red Bull, want beide teams verliezen een coureur, Hamilton verlaat Mercedes en Sainz gaat weg bij Ferrari, aan het einde van het jaar, 'en je weet niet wat dat met een team gaat doen.'
Het viel Stomphorst verder op dat Verstappen, na de openingsronde, eigenlijk helemaal geen andere coureur meer is tegengekomen tijdens de rest van de race. Lammers weet wel waarom. 'Ze (Red Bull, red.) hebben het perfect voor elkaar', aldus de oud-F1-coureur, maar Lammers heeft wel gelijk ook een tweede waarschuwing voor de huidig wereldkampioenen. 'We moeten niet vergeten dat de anderen (teams, red.) qua potentie nog wel wat in huis hebben. Ferrari heeft met twee auto's veel informatie kunnen verzamelen. De anderen hebben nog wel even wat finetunen nodig op het circuit. Ze (Red Bull, red.) zijn eerder verder dan beter, dus het komt allemaal nog wel wat dichter bij elkaar.' Lammers denkt echter niet dat de andere teams al in Saoedi-Arabië dichter bij de RB20 zullen rijden. 'Daar zou je wel al een kleine verdichting kunnen krijgen van het veld', aldus Lammers.
Rijdt Sainz harder tijdens zijn laatste Ferrari-jaar?
Ook Carlos Sainz komt nog uitgebreid aan bod in de nabeschouwing, en de mannen vinden dat de Spanjaard veel meer zoals het spreekwoord 'de dood of de gladiolen' rijdt. 'Hij gaat wat harder racen, en minder luisteren', denkt Bleekemolen. Toch denkt de analist niet dat Sainz elke race het zoveel beter zal gaan doen dan Leclerc. 'Leclerc had echt een remprobleem, dat moeten we niet vergeten, er zat honderd graden verschil tussen links en rechts. Dat zorgt dat de ene rem beter werkt dan de ander, waardoor de auto gek gaat doen.'
Stomphorst vraagt zich wel af of je 'als teambaas met de billen tegen elkaar zit' tijdens een gevecht zoals tussen Sainz en Leclerc tijdens de Grand Prix van Bahrein. De twee Ferrari-coureurs raakten elkaar bijna toen Sainz probeerde om een inhaalactie te plaatsen op zijn teamgenoot. 'Ik denk dat je wel heel trots bent', is Lammers het niet helemaal eens met Stomphorst. 'Dat je denkt: Mooi, we hebben twee professionals, die het beste ervan maken, ondanks de problemen van Leclerc.' Lammers denkt wel dat Sainz 'vaker de overhand gaat krijgen' bij Ferrari in zijn laatste jaar bij de Scuderia. 'Hij heeft wat te bewijzen', is Bleekemolen het met zijn NOS-collega eens.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties