Aan de voorbereiding lag het niet, want McLaren had in VT2 en VT3 een enorme voorsprong op de concurrentie. Alles leek in kannen en kruiken te zitten voor de kwalificatie, maar Lando Norris crashte hard en zal de race daarom als tiende aanvangen. Niet ideaal voor de leider in het kampioenschap, weet F1-analist Mark Hughes. Hij vindt het jammer dat Norris die fout maakte.
Norris leek in Jeddah met meer zelfvertrouwen te rijden dan in Bahrein, waar hij het in de kwalificatie ook niet voor elkaar kreeg. Dat terwijl het circuit van Saoedi-Arabië veel onvergeeflijker is dan dat van Bahrein. Norris kwam daar op een pijnlijke manier achter en zag zijn teamgenoot naar P2 rijden, en zijn grootste concurrent, de poleposition pakken. De Brit kan dit weekend zijn leiding in het kampioenschap kwijtraken.
'Norris reed zichtbaar op een golf van zelfvertrouwen. Iets dat zo ontbrak in Bahrein een week eerder', begint Hughes in zijn analyse voor The Race. 'Vanaf het begin was het duidelijk dat hij sneller was dan teamgenoot Piastri. Alles liep soepel, de wagen deed wat hij wilde. Wat voor anderen hard werk en veel adrenaline betekende, leek voor hem kinderspel. Alsof hij in trance zat.'
McLaren hanteerde een andere aanpak in de kwalificatie dan Red Bull Racing. 'Verstappen ging laat in Q1 nog een keer naar buiten en reed op een gebruikte set banden zelfs nog sneller, wat aangaf dat de grip op het circuit toenam naarmate de temperatuur daalde, en dat de Red Bull een steeds grotere bedreiging zou worden', wijst Hughes aan. 'In Q2 stond Norris opnieuw bovenaan en bleef na de eerste runs wederom binnenstaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Plotseling overstuur
Verstappen ging in Q2 opnieuw de baan op met een gebruikte set, maar kon niet verbeteren. Piastri was 0,15 seconden langzamer tijdens de eerste Q2-runs en leek een beetje vertrouwen te missen. 'Alles lag open voor Norris in Q3. Hij hoefde alleen maar die golf van zelfvertrouwen te voelen en kijken wat de Red Bull zou doen', vervolgt Hughes. 'Piastri was als eerste op de baan en voltooide net zijn ronde toen Norris crashte.'
In bocht 5 belandde de McLaren-coureur in de muur. 'Misschien was zijn zelfvertrouwen overgeslagen naar overmoed. Hij stuurde iets te wijd in bocht 4, raakte net niet de muur, en probeerde door te accelereren alsof hij onoverwinnelijk was', klinkt Hughes kritisch. 'Toen sloeg de realiteit toe: plotseling overstuur toen de voorbanden grip kregen, waardoor hij tegen de kerb stuiterde en hard in de muur crashte.'
Dat deed hij zonder een tijd te noteren, waardoor hij op P10 mag starten. 'In kampioenschapscontext was het een rampzalige fout. Maar als er al druk was, kwam die eerder van Verstappen dan van zijn veronderstelde titelrivaal Piastri. Op deze dag leek Norris zijn teamgenoot volledig onder controle te hebben', denkt de Brit. 'Achteraf was het misschien geen goed idee om die runs in Q1 en Q2 over te slaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Betere marges bij Verstappen
George Russell wees ook al naar het plan van Red Bull. Naar zijn idee had hij ook kans gemaakt op de poleposition als ze hetzelfde runplan hadden gebruikt. 'Daardoor kreeg Verstappen wellicht een beter gevoel bij de veranderende grip op de baan, en kon hij zijn marges beter afstellen. Maar Norris nam die beslissing uit vertrouwen, hij was immers het hele weekend al de snelste', zegt Hughes.
De opruimwerkzaamheden van de auto van Norris zorgden ervoor dat de baan verder afkoelde. 'Dat was goed nieuws voor Verstappen en voor Russell. Verstappen was als laatste naar buiten gegaan en was amper aan zijn snelle ronde begonnen toen de rode vlag kwam. Hij had nog een nieuwe set en gescrubde set softs over, en er was tijd genoeg om beide te gebruiken.'
Lambiase stelde dan ook voor om twee runs te rijden. 'De timing zou krap worden, maar Max ging akkoord. Hij was nipt sneller dan Piastri's eerste poging. Wat een spanning!' schrijft Hughes enthousiast. 'Norris maakte de cruciale fout die je simpelweg niet kunt maken zodra Max in de Red Bull ook maar enigszins competitief is. Deze prestaties in een lastige wagen geven Verstappen duidelijk een enorme kick.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties