Max Verstappen heeft in de nieuwe documentaire van Viaplay, Verstappen - Lion Unleashed, inzicht geboden in de seizoensfinale in Abu Dhabi. Hij neemt ons mee in wat hij dacht toen hij Nicholas Latifi zag crashen. Ook horen we Jos' perspectief op die laatste ronden. Het was voor de vader van de Red Bull Racing-coureur minstens zo zenuwslopend als voor de rijder zelf.
Verstappen ging de laatste fase van de Grand Prix van Abu Dhabi met weinig hoop in. Hij kijkt naar de beelden van voordat Latifi in de derde sector de muur raakte. 'Destijds probeerde ik het gat nog te dichten', herinnert hij zich. 'Ik zag dat het gat elf seconden was, dat ging ik nooit dichtrijden in vijf ronden. Het maakte niet uit, ik nam me voor om te blijven pushen en niet op te geven. Ik wilde alles geven.'
'Natuurlijk was ik niet blij en keek ik niet uit naar de finishvlag. Gelukkig veranderden er toen zaken', voegt hij daaraan toe. Latifi, rijdend voor Williams, verloor zijn bolide in de laatste sector, waar het circuit omringd is door muren. De bolide moest weggetakeld worden, en dat hield in dat er een safety car op het circuit moest komen.
Verstappen twijfelt aan herstart
Verstappen: 'Ik kreeg niet meteen te horen wat er gebeurd was. Er was sprake van een safety car, en toen reed ik langs het incident. Het eerste wat ik dacht was: ik hoop dat ze de race herstarten.' Met nog een handjevol ronden te gaan was het de vraag of de bolides die op een ronde achterstand stonden deze ronde goed konden maken, en dat het veld nog aan racen toekwam.
Verstappen geeft aan dat hij vanuit de cockpit de Williams zag staan en twijfelde: 'De auto stond in een vervelende hoek. Het was lastig om hem van het circuit te halen', merkte hij op. Dat betekende dat de werkzaamheden van de marshals lang zouden duren, wat de kans op de wereldtitel voor de Nederlander logischerwijs verkleinde.
Jos Verstappen: 'Ik sprong op en wist: nu hebben we een kans'
Ook Jos was uiteraard aanwezig in Abu Dhabi. Vanuit kantoor volgde hij de race en zag hij hoe de slotfase zich ontplooide. 'Toen ik zijn (Latifi's, red.) auto in die bocht op het circuit zag staan, wist ik meteen dat er een safety car zou komen, en dat het veld weer in elkaar zou schuiven. Dat bood hoop.' Die safety car neutraliseerde immers het gat van meer dan tien seconden dat Lewis Hamilton had getrokken naar zijn titelconcurrent.
'Ik sprong op en wist: nu hebben we een kans. Als ze de race herstarten, kan hij in de laatste ronde een poging wagen', wist Jos. Die poging plaatste Verstappen in de bocht vóór het lange rechte stuk, naar eigen zeggen omdat hij wist dat Hamilton daar de aanval niet aan zag komen. 'Wij reden dat weekend met relatief weinig downforce. Omdat ik wist dat wij op topsnelheid beter waren, wist ik dat ik er gewoon langs moest. Daarna was het enkel nog een kwestie van verdedigen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties