Max Verstappen is van mening dat de Formule 1-bolides van het vorige reglement leuker waren om in te rijden. Volgens de Nederlander waren die auto's wat wendbaarder, wat vooral met het gewicht te maken heeft. In de bolides van het huidige reglement, met het grondeffect, is het moeilijker om een perfect rondje te rijden.
Aan het begin van het 2022-seizoen stapte de koningsklasse over op een ander technisch reglement. Door het grondeffect kregen de teams in het eerste jaar van het nieuwe reglement wat problemen met porpoising, maar naast de uitdagingen erkenden de coureurs ook dat het makkelijker was om anderen te volgen doordat het effect van vuile lucht minder was. 'Ik vond het leuker om in de oude auto's te rijden', stelt Verstappen bij Auto, Motor, und Sport. 'Die bolides waren wat wendbaarder, met name omdat ze wat lichter waren.'
Het gewicht van de auto is om meerdere redenen een discussiepunt, ook omdat het naar het idee van sommigen veel gevaarlijker is om een zwaardere auto te hebben. 'Met de vorige auto's waren de banden ook niet zo stijf. Tegenwoordig is het moeilijk om een klein momentje te controleren, je verliest dan direct veel tijd', legt de drievoudig wereldkampioen uit. 'Als je nu even dwars gaat, verlies je veel. Het gewicht is ook een nadeel in de langzame bochten, en het is dus moeilijker geworden om een perfect rondje te rijden.'
'Je past jezelf gewoon aan'
Dat Verstappen meer moeite had met een perfect rondje rijden, is voor de kijker wellicht helemaal niet opgevallen. De Limburger pakte twaalf keer een poleposition tijdens het 2023-seizoen en wist bij veel races op het laatste moment ook nog de snelste ronde te klokken. 'De auto's van nu zijn zwaarder en hebben minder downforce bij lagere snelheden', zegt de 26-jarige over het grondeffect. 'De banden zijn groter, wat het zicht beïnvloedt. Je kunt niet meer zo agressief zijn als eerst, maar goed, dat is voor iedereen hetzelfde, je past je gewoon aan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties