Tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Azerbeidzjan waren sommige heren weer luidkeels te horen via de boordradio. De sessie begon met Pierre Gasly die iets vreemds rook in de cockpit, gevolgd door Mick Schumacher die aan het unieke Baku City Circuit moest wennen. Ook hoorden we Christian Horner Max Verstappen toespreken, waarna de Nederlander tweemaal geblokkeerd werd in een snelle ronde.
'Het ruikt alsof er hier iets heel erg warm is', hoorden we vanuit de AlphaTauri aan het begin van de sessie. De Fransman reed vervolgens gewoon door, er was verder weinig aan de hand. Later die sessie zagen we Gasly eenmaal de uitloopstroom gebruiken, zijn teamgenoot deed dat ook eens. 'Ik weet niet hoe, maar hij wil niet in zijn achteruit', sprak Yuki Tsunoda terwijl hij zijn AT02 probeerde om te draaien in de nauwe straten van Azerbeidzjan.
Het was de andere teams niet ontgaan dat de Japanner niet van zijn plek leek te komen. Middels een gele vlag gaf de wedstrijdleiding aan dat de coureurs vaart moesten minderen en vervolgens kreeg George Russell van zijn Williams-ingenieur te horen waarom: 'Yuki doet nu een Austin Powers, geef hem even.' Hiermee refereerde de Brit naar de iconische scène van Austin Powers waarin hij een wagentje middels twaalf steken om weet te draaien in een nauw gangetje.
Schumachers ervaring op lastig circuit
Het circuit in Baku is ingewikkeld en daar kwam Schumacher al snel in de sessie achter. De Haas-coureur, die bezig is aan zijn eerste seizoen in de Formule 1, merkte op dat het asfalt op sommige plekken wat glad was: 'Er gebeur iets.. Ik kan mij niet herinneren dat de lijnen zo glad zijn', meldde de Duitser, refererend naar de witte lijnen op de baan die onderdeel uitmaken van de 'normale' straten van Azerbeidzjan.
Aan boord bij Verstappen
Tenslotte was er ook bij Verstappen veel te horen. Red Bull trapte de eerste vrije training af met een stint op de mediumbanden, waarop de Limburger op circa twee tienden van Lewis Hamilton bleef haken. Horner: 'Over je sectoren: je laat twee tienden liggen in de eerste sector, in sector 2 loop je weer twee tienden in, die was paars. In sector 3 wisselen de tijden, afhankelijk van de tow-levels.' Als iemand een slipstream krijgt, scheelt dit flink wat tijd.
Tweemaal gedurende de sessie werd Verstappen vervolgens voor de voeten gereden. Eerst waren het Esteban Ocon en Russell. Laatstgenoemde wist op de valreep de snelle Red Bull nog te laten passeren, Ocon kon echter niet meer uit de weg gaan, wat Verstappen zijn snelle ronde kostte. 'Wow maat, ongelooflijk, deze twee auto's. Super gevaarlijk dit', klaagde hij toen hij eenmaal vaart geminderd had.
Later ging het wederom mis, maar nu was het Nikita Mazepin die in de weg reed. Verstappen slingerde wat achter de Haas in een poging de Rus op de hoogte te brengen dat hij eraan kwam. Het mocht niet baten: Mazepin bleef op de racelijn rijden en voor de tweede keer die ochtendsessie moest Verstappen een ronde afbreken. Vol ergernis bracht hij ingenieur Gianpiero Lambiase op de hoogte: 'Ongelooflijk, ongelooflijk dit. Hij blijft gewoon voor mij rijden en ik slingerde zelfs..'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties