Elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een flink prijskaartje. Van een bandensetje tot aan de peperdure krachtbron, op deze pagina vind je een overzicht van de kosten per component. Ook staat hier uitleg over het brokkenpiloten-kampioenschap, waar we elk seizoen de gereden schade per coureur en per team bijhouden.
De meeste onderdelen hebben een vergelijkbaar kostenplaatje, denk aan een voorvleugel of een remschijf. Toch is er één onderdeel wat miljoenen euro's per team kan verschillen en verreweg het duurste component is, namelijk de motor. Naar verluidt kost één enkele motor tussen de vier en tien miljoen euro, en dan hebben we het nog niet eens over de research- en ontwikkelingskosten van de motormaker. Zo investeerde Honda sinds 2015 maar liefst een miljard euro in haar Formule 1-project. Omdat het niet mogelijk is om van een F1-motor van diverse fabrikanten de exacte prijs te bepalen, wordt deze uitgesloten in de Brokkenpiloten-analyse.
In de onderstaande lijst zien we de kosten per onderdeel van een Formule 1-bolide. De echte bedragen kunnen per team wat verschillen, maar gemiddeld genomen is dit wat een onderdeel ongeveer waard is. Overigens kost een complete F1-bolide ergens tussen de vijftien en twintig miljoen, inclusief motorpakket.
Onderdeel | Kosten |
Voorvleugel (incl. neus) | € 200.000 |
Bargeboards (sinds 2022 deel van vloer) | € 80.000 |
Monocoque | € 620.000 |
Halo | € 14.000 |
Stuur | € 40.000 |
Voorwielophanging | € 110.000 |
Wiel | € 4.600 |
Band | € 2.400 |
Sidepods | € 87.000 |
Achterwielophanging | € 92.000 |
Achtervleugel | € 98.000 |
Extra chassis | € 250.000 |
Vloer / diffusor incl. bargeboarrds | € 210.000 |
Versnellingsbak | € 460.000 |
Control Electronics | € 46.000 |
Remmen | € 63.000 |
Remtrommeldeflector | € 9.200 |
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €200.000 en een versnellingsbak maar liefst €460.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties. F1's brokkenpiloten telt de gemaakte schade per coureur en per team op, waaruit een ranglijst resulteert.
De coureur met de meest gemaakte schade 'wint' het kampioenschap en mag zichzelf brokkenpiloot van het jaar noemen. Het slopen van de krachtbron wordt hier niet bij meegenomen, gezien dit kostenplaatje niet gemiddeld te berekenen is. De regerend brokkenpiloot van het jaar is Logan Sargeant, terwijl Mick Schumacher de prijs in 2021 en 2022 twee keer achter elkaar won. Daarvoor waren Romain Grosjean (2020) en Alexander Albon (2019) de brokkenpiloten van het jaar.