De Formule E gaat op 13 januari beginnen aan haar tiende seizoen en zal flink wat moeten doen om het zeer competitieve 2023-seizoen te overtreffen. De GEN3-bolides, die vanaf het voorgaande seizoen werden ingezet, bewezen een uitermate spannend jaar te leveren. Voor het 2024-seizoen liggen er dus hoge verwachtingen klaar, en de wintertest in Valencia lichtte alvast het tipje van de sluier. Voor de Nederlandse kijker keert een bekende naam terug naar de FE: Nyck de Vries. F1Maximaal gaat voorbeschouwen op het 2024-seizoen.
In het negende seizoen van de elektrische klasse werd een nieuwe wereldkampioen gekroond tijdens de seizoensfinale in Londen. Red Bull Racing-simulatorcoureur Jake Dennis won de titel, wat een episch hoogtepunt bleek te zijn van een lange strijd met rivalen Pascal Wehrlein, Mitch Evans en Nick Cassidy. Zeven verschillende coureurs van zes verschillende teams wonnen races, en veel van de grootste namen in de autosportwereld verschenen op de grid: Maserati keerde voor het eerst in meer dan 75 jaar terug naar een single seater-kampioenschap, samen met McLaren, Porsche, Jaguar, Nissan en Mahindra. Mercedes besloot de Formule E voorafgaand aan het 2023-seizoen te verlaten.
Seizoen negen markeerde de derde grote sprong van de Formule E en het begin van het GEN3-tijdperk, dat zich voort zal zetten in 2024. De coureurs hebben dus een jaar lang kunnen wennen aan de GEN3, die lichter, kleiner, sneller, en duurzamer is dan zijn voorgangers. Deze bolide is ook de meest efficiënte raceauto van de wereld, waarbij ongeveer veertig procent van de energie die het verbruikt wordt teruggewonnen via het achterste en voorste aandrijfsysteem, met een totale regeneratiecapaciteit van zeshonderd kW. Naast het hoge niveau van de rijders droeg ook deze zeer complexe, hightech bolide bij aan de spannende races tijdens het 2023-seizoen. Met een titelstrijd die tot de laatste race gevoerd werd, lijkt het 2024-seizoen de kijker opnieuw te gaan trakteren op een potje competitief elektrisch racen. Vanaf dit jaar zijn ook de pitstops tijdens de races verplicht.
Tekst gaat verder onder de foto.
De Vries stapt in bij Mahindra, Frijns keert terug bij Envision
Terwijl de Formule E vorig jaar vooral in de ban was van de komst van de GEN3-bolide, is er voor het komende seizoen meer gaande op het rijdersgebied dan op het technische gebied. Nyck de Vries keert na een half seizoen in de Formule 1 terug naar de Formule E, waarin hij zich in het seizoen 2020/21 tot de eerste wereldkampioen kroonde. Hij stapt in bij Mahindra Racing, de Indiase renstal die het moeilijk had met de GEN3. Mahindra begon in 2023 nog optimistisch aan het nieuwe seizoen, want haar coureur Lucas di Grassi pakte de poleposition en wist derde te worden in de eerste race van het jaar. Daarna ging het echter bergafwaarts en werd het team tiende in het kampioenschap. Alleen ABT Cupra stond onder hen.
Voor 2024 wilde Mahindra een andere weg inslaan met haar rijdersduo en haalde De Vries binnen. De Vries zal de garage gaan delen met Edoardo Mortara, die aan zijn zevende Formule E-seizoen zal gaan beginnen. In gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com was De Vries in ieder geval positief gestemd over het aankomende seizoen. 'De Formule E voelt als een heel vertrouwde omgeving en ik zie veel bekende gezichten', zei de 28-jarige. 'Het is geen geheim dat Mahindra het lastig had met de GEN3, maar er was een goed teken van vooruitgang. Het plan is om hogerop te komen. Met het nieuwe plan en alle veranderingen denk ik dat het een uniek project is', aldus de Nederlander.
Tekst gaat verder onder de foto.
Met de terugkeer van De Vries naar de Formule E is Robin Frijns niet meer de enige Nederlander op de grid. De Limburger staat in de startblokken om aan zijn achtste seizoen in de elektrische klasse te gaan beginnen. Frijns begon zijn carrière in de Formule E bij Andretti, waarna hij gelukkig leek te zijn in het huwelijk met Envision Racing. Hij verliet Envision echter voor het 2022/23-seizoen om aan een nieuw avontuur te beginnen bij ABT Cupra, maar dat team kende net als Mahindra een moeizame start en een zeer lastig seizoen. Frijns keert in 2024 echter weer terug bij Envision, dat in het afgelopen seizoen het constructeurskampioenschap op haar naam mocht zetten.
Silly season bleef uit bij de Formule 1 en vond bij de Formule E plaats
Waar in de Formule 1 helemaal niets veranderde op het gebied van de rijders, leek het silly season wel plaats te vinden voor het 2024-seizoen van de Formule E. Naast de terugkeer van De Vries en de overstap van Frijns gaat Sam Bird Jaguar verlaten om in te stappen bij Neom McLaren. Dit kan een opvallende keuze genoemd worden, aangezien Jaguar tweede werd in het kampioenschap en McLaren achtste. Formule 2-coureur Jehan Deruvala zal plaatsnemen achter het stuur van één van de Maserati's. Di Grassi, ook één van de meest ervaren Formule E-coureurs, verlaat Mahindra na een lastig seizoen om samen met ABT Cupra op de titel te azen, dat echter laatste werd in het 2023-seizoen.
Norman Nato had het na 2023 wel gezien bij Nissan en stapt in bij Andretti, waar hij samen met regerend wereldkampioen Dennis de garage zal gaan delen. René Rast en McLaren hebben besloten om de wegen te scheiden. De Duitser keert in 2024 niet terug naar de Formule E. Tot slot keert een oude bekende wel terug, Oliver Rowland gaat opnieuw in zee met Nissan, waar hij tussen 2018 en 2021 ook al reed. Hij zal het zitje van Nato opvullen. De eerste helft van het 2023-seizoen reed hij voor Mahindra. Evans, die al sinds het derde seizoen bij Jaguar rijdt, zal ook in 2024 voor Jaguar rijden. Naast de voormalig Formule 2-coureur zijn voormalig Formule 1-coureurs Jean-Éric Vergne, Sébastien Buemi, Stoffel Vandoorne, en Wehrlein ook nog steeds actief.
Team | Coureur + racenummer | Coureur + racenummer |
---|---|---|
ABT CUPRA Formula E Team | 11 - Lucas di Grassi | 51 - Nico Müller |
Andretti Formula E | 1 - Jake Dennis | 17 - Norman Nato |
DS Penske | 25 - Jean-Éric Vergne | 2 - Stoffel Vandoorne |
ERT Formula E Team* | 33 - Dan Ticktum | 3 - Sérgio Sette Câmara |
Envision Racing | 4 - Robin Frijns | 16 - Sébastien Buemi |
Jaguar TCS Racing | 9 - Mitch Evans | 37 - Nick Cassidy |
Mahindra Racing | 21 - Nyck de Vries | 48 - Edoardo Mortara |
Maserati MSG Racing | 18 - Jehan Daruvala | 7 - Maximilian Guenther |
Neom McLaren Formula E Team | 8 - Sam Bird | 5 - Jake Hughes |
Nissan Formula E Team | 22 - Oliver Rowland | 23 - Sacha Fenestraz |
TAG Heuer Porsche Formula E Team | 94 - Pascal Wehrlein | 13 - António Félix da Costa |
* Heette voorheen NIO 333 Racing
Dit seizoen kent maar één rookie, Jehan Daruvala. Jake Hughes was vorig jaar de nieuwkomer en De Vries heeft al aardig wat Formule E-ervaring op zijn cv staan. Vandoorne rijdt in 2024 een dubbelseizoen, naast de FE heeft hij namelijk ook een fulltime-zitje in het World Endurance Championship. Beide kampioenschappen zal hij moeten combineren met zijn rol bij het Formule 1-team van Aston Martin.
Wintertest kan spannend 2024-seizoen beloven
Eind oktober 2023 werd er een enerverende pre-season test afgerond op het Spaanse Ricardo Tormo circuit in Valencia met de belofte van opnieuw een zeer competitief seizoen. In de laatste sessie hebben negentien coureurs binnen zeven tienden van elkaar de snelste rondetijden geklokt. Gezamenlijk werden er 4960 ronden verreden, wat overeenkomt met een afstand van 16.475 kilometer. Evans was erg rap in de eerste sessie en zette de snelste tijd van de week neer, waarbij de Jaguar-coureur het record van Guenther uit 2022 met een halve seconde verbeterde. Cassidy zorgde ervoor dat zijn teamgenoot niet in alle sessies het snelst kon zijn, en dus hebben beide heren van Jaguar alvast een toneel gezet voor een epische strijd.
Tekst gaat verder onder de foto.
Da Costa klokte dezelfde tijd als Cassidy, maar sloot aan op P3. Van het algehele klassement van de wintertest stond De Vries op de achttiende plek, die voor het eerst sinds het 2020/21-seizoen weer in een Formule E-bolide zat. Frijns werd zevende, al was hij minder dan een tiende langzamer dan teamgenoot Buemi. Uit de momentopname werd duidelijk dat Jaguar erg snel was en dat TAG Heuer Porsche ook vooraan mee kon doen. Envision zit er ook duidelijk erg dichtbij. De twee teams die het moeilijk hadden in 2023, ABT en Mahindra, haalden de top vijftien niet. Regerend wereldkampioen Dennis eindige als twaalfde met zijn Andretti-bolide, hij was vijf honderdsten sneller dan Vandoorne. Rookie Daruvala pakte de vijftiende plek, maar was zo'n drie tienden langzamer dan teamgenoot Guenther op P5. De test liet in ieder geval zien dat het allemaal erg close is.
Kalender van zestien races trapt af in Mexico
Het tiende seizoen van de Formule E moest een recordbrekende kalender kennen van zeventien races, maar vanwege de annulering van de ePrix van Hyderabad staan er net als in 2023 zestien races op de planning. Het seizoen gaat beginnen op 13 januari in Mexico City. Voor de tweede en derde ronde reizen de coureurs door naar het Saoedi-Arabische Diriyah (26 en 27 januari). Ook betreffende de kalender is het een en het ander veranderd, er is namelijk een race in Tokyo toegevoegd (30 maart), daar zullen de coureurs racen na de ePrix in Brazilië. Naast Tokyo is ook Shanghai nieuw op de kalender.
De ePrix van Kaapstad is verdwenen, net als de ePrix van Rome, die namelijk vervangen is door de ePrix van Misano. Het stratencircuit in de Italiaanse hoofdstad voldeed namelijk niet aan de eisen van de huidige Formule E-bolides. De ePrix van Jakarta ontbreekt ook op de kalender, en dat komt doordat de presidentiële verkiezingen van Indonesië worden gehouden op de geplande datum (8 juni), waardoor het logistieke moeilijkheden met zich mee brengt om daar een race te houden.
Voor het eerst zal de ePrix van Portland over twee races gehouden worden, aangezien er dus wat races wegvallen. Het seizoen wordt afgesloten in Londen, ook over twee races, dat eerder wordt gehouden dan normaal vanwege de Olympische zomerspelen van 2024.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties