Drie jaar lang werkte Bradley Scanes als personal trainer samen met Max Verstappen, en dat leverde drie keer een wereldtitel op. Na het 2023-seizoen kondigde Scanes aan dat hij de focus naar zijn bedrijf en familieleven gaat verleggen, en in de Red Flag Podcast blikte Scanes terug op zijn samenwerking met de Nederlander, waarbij hij ook bepaalde trainingsprestaties van de wereldkampioen deelde.
Tijdens de podcast komt onder meer de loodzware Grand Prix van Qatar ter sprake. Verstappen werd een dag eerder wereldkampioen, en wist na het overwinningsfeestje toch de Grand Prix op zondag onder loodzware omstandigheden door te komen, waar verschillende andere coureurs het nog een stuk zwaarder hadden. 'Hij heeft gewoon geluk gehad dat hij een geweldige trainer had, die ervoor zorgt dat hij in topvorm is', lacht Scanes.
Formule 1 draait niet om een sixpack
Verschillende coureurs laten op sociale media regelmatig met ontbloot bovenlijf zien hoe goed ze in vorm zijn. Verstappen lijkt op het oog soms minder afgetraind dan bepaalde collega's, wordt opgemerkt, maar Scanes geeft al snel aan dat dit beeld vertekent. 'Je moet wel fysiek sterk zijn, maar het is vooral een sport van uithoudingsvermogen', maakt de Brit duidelijk. 'Je rijdt anderhalf tot twee uur in die auto, dus je hebt een goede cardiovasculaire basis nodig.'
'Ik kan weinig zeggen over de trainingsroutine van andere coureurs, maar wij stopten veel aandacht in die cardiovasculaire basis', vertelt de voormalige trainer van Verstappen over de oefeningen om uithoudingsvermogen mee te trainen. 'We doen ook hitte-training. In de Europese zomer, met 35 tot 39 graden Celsius, gingen we buiten rennen. Het is belangrijk dat je die hitte aankan', weet Scanes, die ook nog kort reageerde op wat er nu in die Red Bull-fles van Verstappen zit. 'Het is een mix van elektrolyten en koolhydraten.'
Januari en februari zware trainingsmaanden
Vervolgens gaat Scanes meer in op de voorbereiding van het seizoen, doorgaans de zwaarste periode qua training. 'Na vier weken training in de voorbereiding op het seizoen, gingen we elk jaar naar Oostenrijk, naar het Performance Centre, en dan deden we een hele dag allerlei testen, puur om te kijken hoe we ervoor staan. Het was vooral een meetpunt om te weten hoe je ervoor staat. Ideaal gezien zou je dit voor het seizoen doen, in de zomerstop, en aan het einde van het jaar, maar daar hebben we de tijd gewoon niet voor. Daarom doen we het na vier weken in het voorseizoen, zodat je al enigszins in vorm bent.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daarbij is de nek een belangrijk onderdeel van de training van de coureurs. 'Je moet ongeveer 40 kilogram achterwaarts aankunnen, qua nektraining. Dat is de piek, en die 35 tot 40 kilogram moet je zo'n tien seconden kunnen vasthouden. Zijwaarts is het iets minder, dan moet je zo'n 35 kilogram aankunnen', geeft Scanes vrij.
'De onderrug is hetgeen waar coureurs het snelste blessures bij oplopen', voegt Scanes toe. 'Veel mensen denken dat ze hun nek blesseren, maar dat is vaak niet zo. De onderrug is ook afhankelijk van het circuit, en de ondergrond. Het ligt eraan of het een normaal circuit is of een stratencircuit, en hoe stijf de auto afgesteld is. Daar loopt een coureur het makkelijkste een blessure op. Je traint de onderrug onder meer met deadlifts. Je wil sterke bilspieren, sterke hamstrings, en een sterke rug hebben. Je wil ook je core trainen, zodat je de klappen beter kan opvangen.'
Verstappen klaagt niet tijdens trainingen
'Je hebt bepaalde punten die je wil bereiken, KPI's, en hoe je daar komt, maakt niet echt uit. Wij probeerden dat zo efficiënt mogelijk te doen qua tijd, en op een manier die voor Max ook aangenaam was. Dat was voor ons een belangrijk doel', zegt de voormalige trainer van Verstappen over de onderlinge samenwerking. 'Hij vindt workouts helemaal niet leuk, dat weet iedereen. Als hij aan het trainen is, doet hij wel gewoon zijn werk.'
'Hij doet het misschien niet graag, maar hij had tijdens sessies nooit al te veel aanmoediging nodig. Dat was ook fijn om mee te werken', aldus Scanes, die vervolgens prijsgeeft welke trainingen Verstappen kreeg als hij een vervelende opmerking maakte. 'Het vervelendste vond hij wel de single leg squats, of planks. Hij kan wel best lang planken, in het voorseizoen hebben we het dan over vier tot vijf minuten, en tijdens de zomerstop is dat nog wat langer.' Vanaf 2024 werkt Verstappen samen met Rupert Manwaring, de voormalige trainer van Carlos Sainz.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties