Volkswagen-bestuursvoorzitter Herbert Diess noemt de enorme groei die de Formule 1 wereldwijd doormaakt als hoofdreden achter het besluit om Porsche en Audi, twee merken van het Duitse autoconcern, toe te laten treden tot de koningsklasse van de autosport. Volgens de Volkswagen-topman telt in de autosport alleen de Formule 1.
'Als je de grote sportevenementen ter wereld bekijkt, telt alleen de Formule 1', zei Diess maandag in een vraaggesprek met de inwoners van thuisbasis Wolfsburg. 'Dus als je in de autosport iets wil doen, moet je in de Formule 1 zijn. Dat heeft de grootste impact.' De geruchten over de deelname van Audi en Porsche deden al langer de ronde en vorige maand werd bekend dat het bestuur van Volkswagen instemde met toetreding tot de Formule 1.
De Volkswagen-raad steggelt over F1-deelname
Ondanks de goedkeuring van de raad van bestuur van vorige maand, is niet iedereen binnen het bestuur het eens met de Formule 1-plannen van het bedrijf. 'Niet iedereen binnen de raad was het ermee eens', onthulde Diess. 'We staan voor allerlei uitdagingen, hebben nog andere prioriteiten die niets met autosport te maken hebben. We hebben genoeg te doen en hebben de Formule 1 ook niet per se nodig.'
Toch konden dochterbedrijven Audi en Porsche de raad overtuigen dat de Formule 1 momenteel de belangrijkste weg is om de marktwaarde van beide merken op te schroeven. 'Zo kunnen we iets hogere prijzen rekenen voor onze auto's en laten zien aan de concurrentie dat we superieure technologie in huis hebben', legde de Oostenrijker uit. Diess ziet verder dat de Formule 1 enorm populair is geworden, mede door Netflix-serie Drive to Survive. 'De marketing is geweldig. Je ziet de aandacht enorm groeien, zeker onder onze potentiële jonge kopers.'
F1-deelname Porsche een 'no brainer'
Terwijl Diess benadrukte dat Volkswagen als merk zelf niet betrokken zal zijn bij de Formule 1, was het een 'no-brainer' dat Audi en Porsche dat wel gaan doen. Beide merken kunnen profiteren van deelname, en zo de verkoop van auto's stimuleren. 'Porsche moet deelnemen aan autosport, want ze willen het sportiefste automerk in de wereld zijn', zei de bestuursvoorzitter. Volgens Diess is de Formule 1 de beste optie: 'Dat is de efficiëntste manier. Dus die kon je zo afvinken.'
Volgens de Oostenrijker heeft Audi veel te winnen met een Formule 1-deelname om zo het merk te versterken en de prijzen op te schroeven. 'Ze zijn nu nog een zwakker merk dan Porsche en kunnen dus minder hoge prijzen vragen. Maar ze willen in het hoogste segment komen en de strijd aangaan met Mercedes. Als het uiteindelijk meer geld oplevert, is er geen reden om Audi tegen te houden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties