Veel te jong en te weinig ervaring, zo werd het nieuws ontvangen dat Max Verstappen met 17 jaar en 166 dagen oud zou debuteren in de Formule 1. Bij Toro Rosso (inmiddels AlphaTauri) was het doel om samen met teamgenoot Carlos Sainz te vechten om de punten. Verstappen, de jongste debutant ooit, jonger dan Lance Stroll (18 jaar en 148 dagen) en Lando Norris (19 jaar en 124 dagen) waren tijdens hun debuut, overtuigde vriend en vijand en rechtvaardigde zijn zitje in de Toro Rosso. F1Maximaal zet de cijfers van 2015 van Max Verstappen uiteen.
Het seizoen begon voor Verstappen niet vlekkeloos. Zo viel hij in de eerste vijf wedstrijden drie keer uit met technische problemen. Teamgenoot Sainz kon drie van vijf races wel de punten binnenhalen en deed goede zaken in het onderlinge duel met de Nederlander. Ook moet gezegd worden dat de Spanjaard minder pech had dan Verstappen en maar één keer in de eerste vijf races zijn bolide voortijdig moest parkeren. Verstappen liep inmiddels twee punten achter op zijn teamgenoot. Op dit moment stond hij elfde in het klassement. Sainz stond één plekje hoger op plek tien.
Race | Startpositie Verstappen | Finishplek | Startpositie Sainz | Finishplek |
Grand Prix van Australië | 12 | DNF (motor) | 8 | 9 (2 punten) |
Grand Prix van Maleisië | 6 | 7 (6 punten) | 15 | 8 (4 punten) |
Grand Prix van China | 13 | DNF (motor) | 14 | 13 |
Grand Prix van Bahrein | 15 | DNF (elektrisch) | 9 | DNF (motor) |
Grand Prix van Spanje | 6 | 11 | 5 | 9 (2 punten) |
De volgende vijf races had de Nederlander minder pech. Wel maakte de jonge Toro Rosso-rijder in Monaco zijn allereerste crash mee. Een inhaalmanoeuvre, die schaars zijn in Monaco, op Romain Grosjean betekende voor Verstappen zijn Waterloo. Hij crashte frontaal in de bandenstapels en moest de wedstrijd vroegtijdig staken.
Verstappen vindt zijn vorm
De laatste uitvalbeurt voor Verstappen was op het circuit van Silverstone, waarbij hij de controle over de auto verloor na de herstart achter de safety car. Het resultaat was een spin en hij kon zijn weg niet meer vervolgen. In Hongarije mocht Verstappen bijna ruiken aan het podium. Een sterke plek vier betekende het beste resultaat voor de Nederlander. Voor zijn Spaanse collega was er na het puntje in Monaco een periode van vijf races geen eer te behalen. De Spanjaard finishte slechts twee van de vijf races.
Race | Startpositie Max Verstappen | Finishplek | Startpositie Carlos Sainz | Finishplek |
Grand Prix van Monaco | 9 | DNF (crash) | 20 | 10 (1 punt) |
Grand Prix van Canada | 15 | 15 | 13 | 12 |
Grand Prix van Oostenrijk | 7 | 8 (4 punten) | 12 | DNF (motor) |
Grand Prix van Groot-Brittannië | 13 | DNF (spin) | 8 | DNF (motor) |
Grand Prix van Hongarije | 9 | 4 (12 punten) | 12 | DNF (motor) |
Tijdens de Grand Prix van België maakte Verstappen een magistrale inhaalmanoeuvre, die later nog door de FIA werd bekroond met een prijs; in Blanchimont ging hij buitenom Sauber-coureur Felipe Nasr voorbij. De Nederlander scoorde verder in deze fase van het seizoen aardig wat punten voor het Italiaanse Toro Rosso, behalve op Monza, daar bleef de Limburger droog staan. Carlos Sainz kende een stroevere tijd met twee uitvalbeurten. Inmiddels stond de Spanjaard na de Grand Prix van Rusland dan ook op plek vijftien in het klassement met achttien punten. Verstappen stond na Rusland op plek twaalf met 33 punten.
Race | Startpositie Max Verstappen | Finishplek | Startpositie Carlos Sainz | Finishplek |
Grand Prix van België | 18 | 8 (4 punten) | 10 | DNF (technisch) |
Grand Prix van Italië | 20 | 12 | 17 | 11 |
Grand Prix van Singapore | 8 | 8 (4 punten) | 14 | 9 (2 punten) |
Grand Prix van Japan | 17 | 9 (2 punten) | 10 | 10 (1 punt) |
Grand Prix van Rusland | 9 | 10 (1 punt) | 20 | DNF (remmen) |
Max Verstappen sleepte in Amerika de tweede P4 binnen van het seizoen. De beste finishplek van Sainz was ook in Amerika met een zevende positie. Het Toro Rosso-duo wist dus gedurende het hele seizoen op meerdere momenten aardig wat punten binnen te halen, hoewel Sainz ook in de slotfase van 2015 niet kon ontkomen aan problemen. De Grand Prix van Brazilië reed de man die in 2021 voor Ferrari rijdt niet uit wegens een elektrisch probleem.
Race | Startpositie Max Verstappen | Finishplek | Startpositie Carlos Sainz | Finishplek |
Grand Prix van Amerika | 8 | 4 (12 punten) | 20 | 7 (6 punten) |
Grand Prix van Mexico | 8 | 9 (2 punten) | 11 | 13 |
Grand Prix van Brazilië | 9 | 9 (2 punten) | 10 | DNF (elektrisch) |
Grand Prix van Abu Dhabi | 11 | 16 | 10 | 11 |
Verstappen haalde gemiddeld 2,5 punt per race binnen. Dat lijkt wellicht niet veel, maar het resulteert in een twaalfde plek in het eindklassement met 49 punten in totaal. Teamgenoot Sainz haalde ter vergelijking 0,9 punt per race op. Met een totaliteit van 18 punten staat de Spanjaard op plek vijftien in het eindklassement.
Gemiddeld finishte Verstappen op plek negen, teamgenoot Sainz eindigde gemiddeld op de tiende plek. Het onderlinge duel tussen de Nederlander en de Spanjaard pakte ook in het voordeel van Verstappen uit. De Limburger is in 2015 tien keer sneller geweest in de kwalificatie dan Sainz. In de race, los van de uitvalbeurten van beide heren, is Verstappen vijf keer boven zijn teamgenoot geëindigd.
Van de negentien races in 2015 reed Max Verstappen er veertien uit. In de eerste negen races van het seizoen kende de Limburger dus maar liefst vijf uitvalbeurten. Tijdens de openingsrace in Melbourne kende hij motorproblemen, in China viel de Toro Rosso van Verstappen twee rondes voor het einde stil op start-finish. De race erna in Bahrein had de auto elektrische problemen, waardoor Verstappen weer niet de finishvlag haalde. In Monaco eindigde de race van Verstappen in de bandenstapels met een crash. Zijn laatste uitvalbeurt was op het circuit van Silverstone.
Verstappen toont zich een harde racer
We kennen Max Verstappen inmiddels als een coureur die niet schroomt om in te halen en hard verdedigt om zijn positie te behouden. Felipe Massa, destijds in dienst van Williams, bestempelde hem dat seizoen zelfs als ‘gevaarlijk’. Verstappen ontkwam deels door onervarenheid in 2015 ook niet aan een enkele domper. De grootste fout van het jaar kende hij in Monaco, toen hij in de bandenstapel schoot. Let wel, Verstappen reed tot dat moment een prima race en deed wat velen op Monaco niet konden, inhalen op het smalle stratencircuit. Een inhaalpoging op Grosjean eindigde echter in tranen, want Verstappens Toro Rosso moest uiteindelijk van het straatcircuit getakeld worden.
Het hoogtepunt van de Nederlander in 2015 is de race in Amerika. Op een nat circuit in Austin liet Verstappen zien uit welk racehout hij is gesneden. Hij kwalificeerde als achtste en in een race met verraderlijke weersomstandigheden, waarbij gestart werd op de intermediate banden, finishte de jonge Limburger op de vierde plek, nog voor de beide Red Bulls van Ricciardo en Kvyat. Een unieke prestatie waarmee hij zichzelf vrijwel direct in de schijnwerpers zette.
Aan het einde van het seizoen haalde Verstappen op het FIA-gala drie prijzen binnen: Rookie of the Year, Personality of the Year en Action of the Year. Vooral door de inhaalmanoeuvres die Verstappen in 2015 maakte, die er strak uitzagen en bijna altijd lukten, snoerde de Nederlander de criticasters de mond. Als jongste debutant ooit was hij inmiddels een gevestigde naam geworden.
Benieuwd hoe Verstappens 2016-seizoen eruit zag in cijfers? Volgende week kijken we naar het jaar 2016, waarin hij zijn Formule 1-debuut maakte bij Red Bull Racing!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties