Voor het eerst zijn we getuige van een titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Het verschil tussen de twee topcoureurs is na de eerste zes Grands Prix minimaal, maar hoe groot is het gat vergeleken met andere, spannende titelgevechten? F1Maximaal dook de geschiedenisboeken in en zet nu op een rijtje wat de meest bloedstollende titelgevechten van de afgelopen jaren zijn.
Voor dit overzicht hebben we de vijf spannendste titelgevechten qua puntenverschil op een rijtje gezet. Voor de consistentie houden we de puntentelling aan vanaf 2010, het jaar dat het volledige puntensysteem van de Formule 1 op de schop ging. Daarin zien we dat er genoeg spannende duels waren tussen de twee beste coureurs van een jaar waarin zij na zes races bovenaan stonden. Hieronder zie je een overzicht op volgorde van kleinste naar grootste puntenverschil sinds 2010 tussen de top twee van een kampioenschap.
Jaar | Coureur op P1 | Coureur op P2 | Team(s) | Puntenverschil na zes races |
2010 | Mark Webber | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 0 |
2012 | Fernando Alonso | Sebastian Vettel | Ferrari en Red Bull Racing | 3 |
2021 | Max Verstappen | Lewis Hamilton | Red Bull Racing en Mercedes | 4 |
2014 | Nico Rosberg | Lewis Hamilton | Mercedes | 4 |
2015 | Lewis Hamilton | Nico Rosberg | Mercedes | 10 |
Vettel, Webber en Alonso gaan nek-aan-nek
We beginnen in 2010, het jaar dat Red Bull Racing voor het eerst serieus meedeed om de wereldtitel. Mark Webber en Sebastian Vettel gingen hun tweede jaar in als teamgenoten bij de Oostenrijkse renstal. Het werd een jaar om van te watertanden, gezien het kampioenschap pas werd bepaald in de laatste race. Na de eerste zes wedstrijden zat het dan ook al enorm dichtbij tussen de twee kemphanen. Sterker nog, het zat zo dichtbij elkaar, dat er helemaal geen verschil was. Na de Grand Prix van Monaco dat jaar gingen de Australiër en Duitser gelijk op met elkaar. Webber won de race voor Vettel en Robert Kubica, waardoor een verschil van zeven punten teniet werd gedaan.
In 2012 was Vettel wederom de tweede man na zes Grands Prix, maar was het nu Fernando Alonso die voor hem lag in de titelstrijd. Net als in 2010 ging hun duel door tot het einde van het jaar, maar was er nu wel een verschil in punten. Minimaal, weliswaar, gezien het slechts een luttele drie punten waren in het voordeel van de toenmalig Ferrari-coureur. Webber won wederom in Monaco, wat de zesde race was, en Alonso werd derde, vlak voor Vettel in zijn Red Bull RB8. Daardoor liep de Spanjaard drie punten uit op de Heppenheimer, maar dat hielp hem niet op weg naar een mogelijke derde wereldtitel.
Fernando Alonso mocht dan wel uitlopen op titelrivaal Sebastian Vettel na de zesde race van 2012 in Monaco, aan de titel hielp het hem niet (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).
Mercedes komt aan de macht, maar Red Bull slaat terug in 2021
Zowel in 2021 als 2014 was de top twee verspreid over vier punten. Voor nu kijken we naar het heden, waarin Verstappen en Hamilton het uitvechten voor de prijzen. Tot de zesde race in Baku waren zij de enigen met overwinningen in 2021. In de hoofdstad van Azerbeidzjan scoorden beide mannen echter geen punten, waardoor het gat tussen de Red Bull- en Mercedes-coureurs gelijk bleef zoals dat ook zo was na het vijfde treffen in Monaco. Vooralsnog staat Hamilton op drie zeges en Verstappen op twee, maar tot op de nulscores in Baku was het slechtste resultaat van de Nederlander een tweede plek. De Engelsman kwam als zevende over de lijn in Monte Carlo, wat het verschil in het voordeel van Verstappen verklaart.
2014 was het eerste jaar van het hybridetijdperk van de Formule 1 en wat betreft de titelstrijd werd deze op bloedstollende wijze ingeluid. Aan de dominante Mercedes W05 kon niemand tippen en waren het dan ook teamgenoten Hamilton en Nico Rosberg die het moesten uitvechten voor de titel. Dit deden ze tot Abu Dhabi aan toe, het laatste evenement van het jaar op de kalender. Na de zesde Grand Prix in Monaco dat jaar wist Rosberg de strijd naar zijn hand te zetten. Na eerst drie punten achter Hamilton te staan, stond de Duitser na de race in zijn woonplaats vier punten voor op de Engelsman na zijn overwinning. Hamilton eindigde toen namelijk als tweede. Toch ging de titel uiteindelijk naar de toen nog enkelvoudig wereldkampioen.
Het jaar daarop vochten Hamilton en Rosberg het weer met elkaar uit, gezien de dominantie van Mercedes alles behalve werd doorbroken. Wederom was Monaco de zesde race van het jaar en ging Rosberg er opnieuw met de zege vandoor. Hamilton werd ditmaal derde, achter Vettel in zijn Ferrari. Door de overwinning liep de latere wereldkampioen van 2016 tien punten in op zijn teamgenoot, waardoor het gat eveneens tien punten werd. Het zou Rosberg echter niet helpen om de titel alsnog te winnen, want Hamilton won het kampioenschap van 2015 in de Verenigde Staten met nog maar drie races te gaan.
Nico Rosberg aan de leiding achter de safety car tijdens de Grand Prix van Monaco in 2015. Een zege op het stratencircuit hielp hem niet op weg naar de titel (Foto: Mercedes AMG F1).
Slecht voorteken voor Verstappen?
Sinds het begin van vorig decennium zijn er dus enkele prachtige titelgevechten geweest en waren de verschillen in de openingsfases van deze seizoenen net zo spannend. Toch zijn de puntenverschillen niet de meest opvallende statistieken uit het overzicht. Hoewel het niet meteen zichtbaar is, valt het wel uit het schema op te maken dat de geschiedenis niet per se goedgezind is voor Verstappen.
Uit drie van de vijf jaren, waarvan 2021 uiteraard nog onbepaald is, heeft de man die na zes races op de tweede plek in de tussenstand staat de titelstrijd gewonnen. In 2010, 2012 én 2014 wonnen respectievelijk Vettel en Hamilton allebei het kampioenschap terwijl ze lange tijd achter hun directe titelrivaal zaten in de coureursstand. Nu is het wederom Hamilton die in de achtervolging moet en is dat deze keer op Verstappen.
Wat dat betreft lijkt het verleden niet te wijzen naar een eerste titel van Verstappen. Desondanks won de kopman van de eerste races uit 2015 vervolgens ook de titel. Voor Nederlands succes moet dat jaar eerder gezien worden als potentiële graadmeter, maar de kans is theoretisch gezien 1 op de 4 als je enkel en alleen van één jaar uit kan gaan. We gaan het meemaken of Verstappen deze opvallende statistiek kan doorbreken.
Door: Terrence Riepma
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties