Max Verstappen uitte halverwege het seizoen al zijn zorgen over de nieuwe motorreglementen van 2026 en heeft zijn mening na het einde van het 2023-seizoen niet veranderd. De Nederlander denkt ook niet dat de reglementen nog gewijzigd gaan worden, want daarvoor is de sport te politiek. Volgens de drievoudig wereldkampioen is dat altijd al zo geweest, en moeten ze ermee kunnen leven.
Terwijl er in 2022 nog een uitgebreide regelrevolutie werd doorgevoerd, staat de volgende radicale verandering ook al bijna voor de deur. De basis hiervoor is het nieuwe motorreglement voor het F1-seizoen 2026, dat in augustus 2022 is goedgekeurd en ook ingrijpende veranderingen aan het chassis met zich meebrengt. Het aandeel elektriciteit in de power unit zal in dit kader stijgen van ongeveer twintig procent naar net onder de vijftig procent. Hoewel merken als Audi, Ford en in het kader van het nieuwe motorreglement naar de Formule 1 zijn gelokt, hebben sommigen moeite met de nieuwe regels. Zo sprak Red Bull Racing-teambaas over het voorkomen van 'Frankenstein'-auto's. Mercedes-teambaas Toto Wolff zag dit weer anders, hij had geen problemen met de nieuwe reglementen.
Wolff beschuldigde Red Bull ervan zich meer zorgen te maken over haar eigen concurrentiepositie. Op haar beurt wees Red Bull dit weer af. Verstappen deelde de zorgen van Horner en is er inmiddels niet anders over gaan denken. 'Ik denk niet dat we dom zijn. We zullen wel ontdekken hoe goed het zal zijn', zegt Verstappen in gesprek met Motorsport Magazine. 'Op dit moment is het nog steeds niet bijzonder opwindend.' Is er nog een kans dat de reglementen gewijzigd worden? 'Niemand zal instemmen. Deze sport is zo politiek', legt de drievoudig wereldkampioen uit. 'Als we ergens voor pushen, denken de anderen misschien dat we iets hebben gevonden dat een voordeel zou kunnen zijn. Dus zeggen ze nee.'
Tekst gaat verder onder de foto.
'Dat maakt deel uit van deze sport'
Volgens de 26-jarige heeft de Formule 1 altijd al zo gewerkt, en kijkt hij er dan ook niet raar van op. 'Het is altijd zo geweest, dat maakt deel uit van deze sport. Soms moet je ermee leven, want je kunt er sowieso niets aan veranderen', zegt de Limburger. De laatste grote regelrevolutie pakte goed uit voor Red Bull, die in de jaren van de Mercedes-dominantie haar perfecte auto heeft weten te bouwen. Of ze dat in 2026 weer kan doen, is nog maar net de vraag.
Als het racen echt zo slecht wordt als Red Bull vreest, kan dit ook significante gevolgen hebben voor de toekomst van de drievoudig wereldkampioen. Verstappen heeft al vaker openlijk gesproken over de mogelijkheid dat zijn huidige contract tot eind 2028 zijn laatste in de Formule 1 zou kunnen zijn, maar sommigen om hem heen spreken dat idee tegen. Zou een drastische daling van racekwaliteit een factor kunnen zijn waardoor Verstappen de sport verlaat? 'Ja, mogelijk', aldus de Nederlander.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties