De Grand Prix van Spanje zal vanaf het 2026-seizoen naar alle waarschijnlijkheid gehouden worden in Madrid, meldt Joe Saward via X (voorheen Twitter). In de Spaanse hoofdstad zal er geracet worden op een semi-stratencircuit, wat vergelijkbaar is met Albert Park in Australië. De Grand Prix in Madrid heeft een deal getekend van tien jaar, waardoor het Circuit de Barcelona-Catalunya waarschijnlijk voor een lange tijd van de Formule 1-kalender verdwijnt.
Het Circuit de Barcelona-Catalunya staat al jaren op de kalender van de Formule 1. De testdagen werden vaak gehouden op het Spaanse circuit en sinds 1991 stond er steevast een race gepland op het circuit. Eerdere Spaanse Grands Prix werden gehouden op Jerez en ook Madrid stond al eerder op de kalender van de koningsklasse van de autosport. De laatste race in hoofdstad van Spanje werd gehouden in 1981 op het Circuito del Jarama.
Het nieuwe circuit in Madrid betreft een semi-stratencircuit en dit circuit zal vanaf 2026 tien jaar op de kalender te vinden zijn. De race zal plaatsvinden rondom het IFEMA-beurscentrum, dicht bij de luchthaven Barajas. Ook zullen de auto's langs het voormalige trainingscomplex van voetbalclub Real Madrid rijden. Het circuit zal ook goed bereikbaar moeten zijn. Ondanks dat de baan buiten het centrum van Madrid ligt, zal het volledig bereikbaar zijn via openbaar vervoer, wat past binnen het duurzaamheidsplaatje van de Formule 1.
Stratencircuits met tienjarige verbintenis niets nieuws
Dat de Formule 1 een stratencircuit vastlegt voor tien jaar is niet nieuw. De deal met het circuit in Madrid past zelfs in de trend van de koningsklasse van de autosport. In de afgelopen jaren reisde het Formule 1-circus steeds vaker af naar stratencircuits. Denk aan het Jeddah Corniche Circuit, Miami International Autodrome en Las Vegas Strip Circuit. Deze banen hebben allemaal een lange verbintenis lopen met de sport. Als de race in Madrid volgend jaar al op de planning had gestaan, verreden de coureurs acht races op stratencircuits.
De veranderingen aan het Circuit de Barcelona-Catalunya in de afgelopen jaren waren dus niet voldoende. Er werd veel geklaagd over het racen op de baan en dat vooral de chicane in de derde sector het racen niet bevorderde. Deze chicane is voor het 2022-seizoen weggehaald, nadat eerder al bocht 10 werd aangepast. Het is nog onduidelijk of het circuit alsnog gebruikt zal worden door de Formule 1 als testbaan. Aankomend seizoen worden de testdagen gehouden in Bahrein.
Lees ook
Nieuw reglement heeft nog wat mazen in de wet: 'Geen intenties om dit voor 2025 te veranderen'
Stella vestigt hoopt op 2026: 'Zwaar onder de indruk van wat Mercedes nu al klaar heeft staan'
Heeft Red Bull wel het achterste van de tong laten zien? 'Beangstigend voor Wolff en Vasseur'
Update 12:36u (11/12) | FIA spreekt berichtgeving rondom Grand Prix in Madrid tegen
De FIA heeft aangegeven dat een Grand Prix van Madrid momenteel nog ver weg is. Carmelo Sanz de Barros, FIA-president van de Senaat, heeft aangegeven dat de organisatoren nog niet elk proces hebben doorlopen. Ondanks dat veel mensen wensen dat er een race wordt gehouden in de Spaanse hoofdstad, maar de eerste officiële stappen moeten nog doorlopen worden.
Vorige week werd naar buiten gebracht dat er vanaf 2026 geracet zal worden in Madrid op een semi-stratencircuit. Dit wordt tegenover Motorsport.com echter ontkend door Sanz de Barros. 'Het is een duidelijk proces wat doorlopen moet worden om een Grand Prix te huisvesten. En ik denk niet dat dat proces gevolgd is en alle stappen zijn doorlopen, in tegenstelling tot wat er allemaal geschreven is. Heeft de Spaanse federatie dit project geanalyseerd? Nee, ze hebben het nog niet gezien. Dus deze eerste stap is nog niet gezet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties