start grid race qatar perez verstappen Formule 1
Formule 1

Tsunoda vreest voor chaos: 'Dit circuit is een vloerenverslinder'

start grid race qatar perez verstappen

Slechts eenmaal eerder vormde het Losail International Circuit het decor voor een Formule 1-Grand Prix. In 2021 zorgden Lewis Hamilton, Max Verstappen, en Fernando Alonso voor een podium vol grote namen, en na een seizoen afwezigheid, vindt dit weekend de tweede Grand Prix van Qatar plaats. AlphaTauri-coureur Yuki Tsunoda vermoedt dat het belangrijk wordt om binnen de lijntjes te kleuren.

In 2021 had het Pirelli-rubber het vooral erg zwaar, met verschillende klapbanden tot gevolg. Hoewel de Italiaanse bandenfabrikant voor de hardste rubbervarianten koos, en de coureurs meerdere malen van nieuwe bandjes voorzien werden, ging het toch een paar keer verkeerd: Valtteri Bottas, destijds nog Mercedes-coureur, en Williams-coureurs George Russell en Nicolas Latifi, kregen allemaal te maken met klapbanden, waarbij de agressieve kerbstones een grote rol speelden.

Wijzigingen zorgen voor nieuw probleem

Inmiddels is het circuit flink op de schop genomen. Het hele circuit is helemaal opnieuw geasfalteerd, de kerbstones zijn vernieuwd, en achter de kerbstones liggen betonplaten met een grindlaagje erop, om te zorgen dat coureur niet bewust het randje opzoeken. Dat moet ervoor zorgen dat een track limits-fiasco zoals in Oostenrijk vermeden wordt, maar áls een coureur toch achter de kerbstones eindigt, is de kans op schade meteen groot, vreest Tsunoda. 'Dit is zeker weten een vloerenverslinder', zegt de Japanner tegen RaceFans.

De AlphaTauri-coureur denkt dat fouten genadeloos afgestraft zullen worden, en vreest ervoor dat de situatie alleen maar verder verslechterd is. 'Hier zijn de track limits altijd een punt, maar ze hebben het nog erger gemaakt, want als je over de witte lijn gaat, krijg je meteen een zware straf, omdat het erop lijkt dat je dan veel risico loopt om de auto te beschadigen. Het gaat om de stap tussen de kerbs en het stuk erachter. Het rijden op de kerbstones is geen probleem, maar daarachter zal je meteen gaan glijden.'

Daarbij speelt het nieuwe asfalt ook een rol. De baan zal behoorlijk vlak zijn, en dat zorgt ervoor dat de auto's laag kunnen worden afgesteld, maar juist dat levert dus een probleem op als je een bocht mist, en achter de kerbstones eindigt. 'Het is helemaal niet effen, en vooral in de hogesnelheidsbochten, waar de auto heel laag afgesteld is, wordt het lastig. Zelfs één keer kan heel kostbaar worden. Alle ingenieurs maken zich hier zorgen over.'

Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws