Toyoharu Tanabe laat weten dat Honda in de winterstop elk onderdeel van de motor herziet. Honda zal vanaf 2021 aan haar laatste Formule 1-seizoen met partners Red Bull Racing en AlphaTauri beginnen. De Japanner benadrukt dat ze dit laatste jaar succesvol af willen sluiten en dat er daarom op elk gebied aanpassingen plaats gaan vinden.
'We liggen nog steeds achter. Het is nu spannender dan voorheen, maar dat er nog een gat tussen ons zit, is maar al te duidelijk', laat de Honda-topman weten in een interview met The Race wanneer hem gevraagd wordt naar de achterstand ten opzichte van Mercedes. 'Elk onderdeel moet verbeteringen ondergaan. Op de gebieden van de ICE (interne verbrandingsmotor, red.) en ERS (energy recovery system, red.) lopen we achter ten opzichte van de rest.'
En dus gebruik Honda haar tijd om op onder meer deze twee plekken een verbetering in prestaties te boeken die significant is. 'Maar significant is heel moeilijk te definiëren', benadrukt Tanabe. 'We werken aan vermogen, betrouwbaarheid en onderhoud. Het wordt volgend jaar dus ook makkelijker om de motor te onderhouden. Elk onderdeel wordt sterker.'
Honda's vrees voor betrouwbaarheidsproblemen
Honda wil haar laatste jaar in de Formule 1 blijven presteren. Dat betekent ook dat betrouwbaarheidsproblemen zo veel mogelijk voorkomen moeten worden. Halverwege vorig decennium verpestten motormankementen de relatie met McLaren en diverse uitvalbeurten in 2020 deden de al lastige titelstrijd van Verstappen de das om, hoewel Verstappen dit zelf nooit toe zal geven uit respect voor Honda.
Wanneer Honda aankomend seizoen met meer vermogen komt, durven ze niet te beloven dat er geen enkele uitvalbeurt plaats zal vinden. Tanabe: 'We kunnen niet garanderen dat het honderd procent veilig is. De motor kan op de testbank immers de test succesvol afleggen maar op het circuit is de situatie anders. Daar kunnen acute problemen ontstaan waardoor de krachtbron niet werkt zoals gewenst.'
'De vibratie of versnelling van een Formule 1-bolide kunnen wij bijvoorbeeld niet simuleren op de testbank, dat kan zo'n testbank niet aan', weet de technisch directeur. 'Om de betrouwbaarheid van de krachtbron maken wij ons dus altijd zorgen. Tijdens de testdagen zullen we alles evalueren.'
Testdagen aan de korte kant
Dit jaar wordt er getest in Bahrein en krijgen de Formule 1-teams een volledig weekend toegewezen. In drie dagen moeten de renstallen weten hoe de bolide presteert, waarna ze de laatste aanpassingen kunnen doen. Het daadwerkelijke seizoen begint twee weken na de testweek al, dus geen tijd te verliezen voor de deelnemers.
Mocht Red Bull gedurende de testdagen op motorgebied in de problemen komen, dan voorspelt Tanabe een loodzwaar seizoen: 'Als we daar tegen problemen aanlopen, is het al te laat. Ik zou liever twee keer drie dagen testen, zodat we tussendoor nog aanpassingen kunnen maken. Naar mijn idee is drie dagen testen wat te weinig.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties