Bij de Italiaanse tak van Motorsport wordt bericht over een oplossing in de Honda-krachtbron die uniek is binnen de Formule 1. De Japanners hebben een aanpassing gemaakt aan de motor waarmee er continu een kleine hoeveelheid vermogen vrijgegeven wordt, ook tijdens het remmen. Hoewel aan de oplossing diverse nadelen vastzitten, lijkt de alternatieve instelling van Honda effectief te zijn en serieuze mogelijkheden vrij te geven voor het 2021-seizoen.
'De ingenieurs in Milton Keynes, onder leiding van Toyoharu Tanabe, hebben een oplossing bedacht die Max Verstappen en Alexander Albon kleine voordelen geboden hebben', stelt Franco Nugnes, die in samenwerking met Giorgio Piola technische analyses maakt. 'Met name op circuits waar de gemiddelde snelheid laag lag, kwamen deze voordelen er goed uit.'
Honda heeft namelijk het benzineverbruik in het 2020-seizoen verhoogd in een poging de prestaties van het hybridesysteem te verbeteren. 'In de fase na het remmen, waarin doorgaans het hybridesysteem vermogen vrijgeeft, bleef de V6-motor, zelfs als de coureur zijn voet van het pedaal haalde, vermogen leveren', vervolgt Nugnes. Nadat Verstappen en Albon remden, kwam er dus een kleine hoeveelheid vermogen vrij terwijl de coureurs de bochten namen.
Zo was er dus geen elektrisch vermogen nodig om de exits van bochten effectief te nemen, terwijl het ERS-systeem (Energy Reduction System, red.) in deze korte perioden in werking kon treden en het overschot aan hitte en kinetische energie om kon zetten in elektrisch vermogen. Zo kon er ook na het remmen kortstondig energie van de motor hersteld worden die later in de ronde weer gebruikt kon worden.
Onderaan de streep heeft dit AlphaTauri en Red Bull Racing dus een voordeel opgeleverd aan twee kanten. De bolide verbruikte immers in de bochten geen elektrisch vermogen meer, wat dit vermogen uitspaarde voor andere momenten in de ronde, terwijl er ook nog eens extra vermogen opgewekt werd uit de hitte (via de MGU-H, red.) en de kinetische energie (via de MGU-K, red.) die de motor na het remmen vrijgaf.
Honda ontwijkt nadelen
Logischerwijs brengt een verhoogde mate van brandstofverbruik ook nadelen met zich mee. In theorie zijn die er ook, maar Honda heeft ervaren dat deze in de praktijk niet groter zijn dan de voordelen. Het eerste theoretische nadeel is dat de oplossing zou moeten leiden tot een lastiger te controleren bolide tijdens het remmen (omdat er immers nog steeds een klein beetje vermogen vrijkomt, ook tijdens het remmen, red.). In de praktijk ervoeren de coureurs dit echter niet.
Daarnaast zou de motor meer brandstof nodig moeten hebben om hetzelfde werk te leveren. Een motor die op efficiëntie dus gelijk presteert met de concurrenten, heeft zodoende per race aanzienlijk meer brandstof nodig. Het meenemen van deze brandstof verhoogt het gewicht van de bolide.
De Honda-motor is volgens het Italiaanse medium echter efficiënter dan de andere motoren die gebruikt worden in de sport. De verhoogde mate van benzineverbruik is dus een luxe die Honda zich kan veroorloven. 'Daarnaast gebruikt Honda de extra benzine ook om de motor te koelen en de betrouwbaarheid van de motor te verhogen', weet Nugnes.
Honda gebruikt oplossing voor 2021
Kortom, de Honda-motor verbruikt ongeveer dezelfde hoeveelheid benzine die de tegenstanders gebruiken. Door een efficiëntere motor te creëren dan de concurrenten hebben ze voor zichzelf echter de optie opengehouden om te experimenteren met een vergroot verbruik van brandstof.
De afname qua rondetijden door de grotere hoeveelheid elektrische energie die verbruikt kan worden per ronde is aanzienlijk, terwijl Red Bull en AlphaTauri geen extra benzine mee hoeven te nemen wegens de manier waarop de Honda-motor met haar brandstof omgaat. In 2021 zal dit volgens Nugnes en Piola dan ook een van de steunpilaren zijn waarop Honda de ontwikkeling van de verbeterde krachtbron gaat baseren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties