George Russell onthult hoe het voor een coureur is om op het circuit Autódromo Hermanos Rodríguez te rijden. De verzwaarde omstandigheden, merendeel veroorzaakte door de ijle lucht op het circuit, zorgen ervoor dat de coureurs technieken moeten gebruiken, die niet natuurlijk aanvoelen, volgens de Mercedes-coureur.
De race in Mexico is elk jaar weer een buitenbeentje op de Formule 1-kalender. Het circuit in Mexico-Stad ligt namelijk op 2.285 meter boven zeeniveau, waardoor er een ijle lucht hangt. Deze lucht zorgt voor problemen met het koelen van de auto's, en de coureurs moeten daarom extra op de temperatuur van de banden, motor en remmen letten. 'Het is een heel moeilijk scenario om je in te bevinden, want als coureurs wil je elke ronde zo snel mogelijk rijden,' zegt Russell over de verzwaarde omstandigheden die de Grand Prix van Mexico met zich meebrengt, tijdens de persconferentie. 'Daarom is de kwalificatie vaak heel eenvoudig, omdat je daar niet over na hoeft te denken.'
GP Mexico voelt onnatuurlijk om te rijden
De race gaat echter een hele andere situatie zijn dan de kwalificatie, voorspelt de Britse coureur al. 'Bij het ingaan van de eerste bocht, als er een beetje verkeer is, kun je waarschijnlijk niet zo hard op de rem trappen als je zou willen, omdat de remmen dat niet aankunnen. Je kunt auto's waarschijnlijk ook niet een aantal ronden achter elkaar volgen, omdat de motor oververhit raakt, dus als je het gas misschien honderd meter voor elke remzone moet loslaten, voelt het heel onnatuurlijk om te rijden.'
Volgens Russell is er van de technieken die coureurs nodig hebben tijdens de Grand Prix in Mexico-Stad geen enkele die natuurlijk aan zal voelen. 'Als je als kind bent opgegroeid, acht jaar oud, rijdend in een kart, zijn dit technieken die je nooit zou gebruiken. Hetzelfde geldt in de Formule 3 en Formule 2. Je zou nooit zien dat je deze technieken toepast om de motor af te koelen, de banden af te koelen, de remmen af te koelen, omdat die raceauto's waarschijnlijk niet tot het uiterste worden gedreven zoals bij een Formule 1-auto. Het is dus zeker een beetje vreemd, maar het is wat je moet doen om het beste compromis te vinden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties