Russell over afschaffen bandenwarmers: 'Er gaan crashes komen, daar twijfel ik niet aan' Formule 1
Formule 1

Russell over afschaffen bandenwarmers: 'Er gaan crashes komen, daar twijfel ik niet aan'

Russell over afschaffen bandenwarmers: 'Er gaan crashes komen, daar twijfel ik niet aan'

George Russell is geen voorstander van het afschaffen van de bandenwarmers in de Formule 1. De Brit voorspelt dat er crashes gaan komen en vreest naast de veiligheid van de coureurs ook voor die van de monteurs tijdens een pitstop. Ook Charles Leclerc denkt dat het lastig gaat worden om te racen zonder bandenwarmers.

Bandenwarmers zijn al jaren een begrip in de koningsklasse van de autosport. Echter vanuit duurzaamheidsoverwegingen wil de FIA daar mee stoppen. In eerste instantie leek er een verbod in 2024 te gaan komen, maar dat is voorlopig van de baan. De FIA kan het verbod besluiten te herinvoeren als het voor eind juli een definitieve beslissing maakt.

Bandenleverancier Pirelli test voorlopig prototype banden voor 2024 zonder bandenwarmers. Na de Grand Prix van Spanje waren Mercedes en Ferrari aan de beurt om nog twee dagen te testen in Barcelona. Russell denkt dat de Formule 1 nog niet klaar is voor een verbod in 2024. Ook Leclerc was sceptisch en denkt dat racen een lastig verhaal gaat worden.

'Er gaan crashes komen, daar twijfel ik niet aan'

Russell laat weten tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com dat hij vreest voor de veiligheid van coureurs en monteurs. 'We zijn niet in de positie om deze banden in een racesituatie in te zetten. Ik maak me dan ook enorm zorgen om alle monteurs in de pits tijdens een pitstop, maar ook voor de outlap tijdens een race in koele omstandigheden. Er gaan crashes komen, daar twijfel ik niet aan. Ik denk dat er veel werk, uitgaven en ontwikkeling in deze banden worden gestopt. Ik vind dat het ook ergens anders aan besteed kan worden', stelt de Mercedes-coureur.

Ferrari-coureur Leclerc kan zich vinden in de woorden van de Engelsman. 'De eerste vier, vijf bochten is het heel lastig, doordat de banden op temperatuur moeten komen. Als je alleen op de baan bent, is dat niet echt een probleem. Maar als je tegen andere auto's racet, dan wordt het natuurlijk heel moeilijk om te managen', aldus de 25-jarige. 'Als het zelfs bij lage temperaturen zo'n vier of vijf bochten blijft, dan is het iets wat we kunnen overwegen. Maar met hele lage temperaturen verwacht ik een veel langere opwarmfase en dan kan het een lastig verhaal worden.' Voordat er een besluit wordt genomen over het afschaffen van de bandenwarmers voor 2024, zijn Red Bull Racing en Haas aan de beurt om na de Grand Prix van Silverstone te testen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws