Red Bull Racing is optimaal aan het profiteren van de lessen die de Oostenrijkse renstal heeft geleerd tijdens de dominante periode van Mercedes. In de afgelopen twaalf maanden heeft het team slechts één race niet gewonnen en stevent de renstal van Max Verstappen en Sergio Pérez af op een ongekend succesvolle reeks in de koningsklasse. De vorige F1-reglementen hebben een steentje bijgedragen aan het huidige succes van Red Bull. De Nederlandse tak van Motorsport.com legt uit hoe dat precies zit.
In het huidige Formule 1-seizoen zijn Mercedes, Ferrari, McLaren en Aston Martin actief bezig om hun auto's te verbeteren en Red Bull Racing in te halen. Hoewel er verschuivingen zijn opgetreden in de onderlinge prestaties, heeft de WK-leider nog steeds een voorsprong op de concurrentie. Deze situatie wordt deels veroorzaakt door het budgetplafond en de strengere beperkingen in het huidige technische reglement, waardoor grote sprongen in prestaties beperkt zijn. Daarnaast zijn de huidige F1-auto's complex in hun afstelling, vooral wat betreft de rijhoogte en stijfheid van de wielophanging, waardoor het moeilijk is om het optimale operationele venster te bepalen.
Red Bull heeft daarentegen een auto ontwikkeld die perfect past bij de vereisten van het ground effect-tijdperk. Haar RB19 beschikt over een groot operationeel venster, goede wegligging, aerodynamische efficiëntie, een solide achterkant en uitstekende rij-eigenschappen. Dit zijn gebieden waar Red Bull altijd sterk in is geweest en haar succes is daarom niet verrassend. In de vorige technische reglementen van de Formule 1 zorgde het toevoegen van extra downforce meestal voor een snellere auto. Dit betekende dat teams zich minder zorgen hoefden te maken over de rij-eigenschappen, operationele vensters qua rijhoogte, kleine onbalans in prestaties of een instabiele achterkant. Het verband tussen extra downforce en betere rondetijden was bijna lineair, wat betekende dat meer downforce automatisch leidde tot snellere rondetijden.
Dat leverde Mercedes, één van de teams dat uitblonk in het constant vinden van extra downforce, veel op. Als de wegligging of de balans dan niet optimaal waren maakte dat niet uit, want de extra grip compenseerde dat. Dat de Duitse renstal zich volledig kon richten op downforce kwam mede doordat de krachtbron van de bolides uitstekend waren. Daardoor hoefden de Zilverpijlen geen rekening te houden met de extra drag die gepaard gaat met extra downforce. Dat was heel anders bij Red Bull, dat het grootste deel van de turbo-hybridetijdperk kampte met een achterstand betreffende motorvermogen. Daardoor kon de Oostenrijkse renstal niet zomaar extra downforce toevoegen. Op haar beurt was Red Bull daarom bezig met het perfectioneren van efficiëntie, rij-eigenschappen, en de dynamiek van de bolide.
Red Bulls geperfectioneerde vlakken sloten perfect aan bij nieuwe reglementen
De veranderingen in het competitieve landschap onder de nieuwe grondeffect-regels van 2022 hebben ervoor gezorgd dat de sterke punten van de grote F1-teams zijn verschoven. Mercedes had moeite om haar succesformule onder de vorige regels te herhalen, terwijl Red Bull juist profiteerde van de gebieden waar ze eerder in uitblonk. Met de RB18 van 2022, die nog te zwaar was, werden de sterke punten niet meteen duidelijk, maar na het verminderen van het gewicht werd het volledige potentieel zichtbaar en werd ze bijna onverslaanbaar. Aangezien Red Bull in het Mercedes-tijdperk de auto op alle andere vlakken had geperfectioneerd, hoefde er alleen nog maar een uitstekende krachtbron te komen om de Red Bull-bolide om te toveren tot een kampioenschapswinnende auto.
Daardoor is het in de afgelopen twaalf maanden maar één keer voorgekomen dat Red Bull een race niet won. De rivalen van de Oostenrijkse renstal jagen efficiëntie na en proberen alles om de dynamiek van de auto te snappen. Het inhalen van Red Bull zal niet van de ene op de andere dag gebeuren, maar er is optimisme in de paddock dat rivalen in de aankomende wintermaanden kunnen terugknokken, nu ze meer inzicht hebben gekregen in de gebieden waar Red Bull het meeste voordeel heeft behaald. Teams richten zich nu op efficiëntie en het begrijpen van de dynamiek van de auto om Red Bull te kunnen evenaren. Op die wijze heeft McLaren ook een inhaalslag kunnen maken en hoopt Mercedes ook een opmars te kunnen starten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties