Helmut Marko denkt dat het overlijden van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz voor zijn F1-team weinig hoeft te veranderen. Dat heeft vooral te maken met de manier waarop de Oostenrijker zijn renstal zijn eigen weg liet gaan - iets wat andere onderdelen van het energiedrankjesmerk niet mochten.
Voor het bedrijf verandert volgens Marko daarom veel. 'Maar Red Bull Racing is het sterkste en meest efficiënte marketinginstrument van de groep. We hebben in het verleden heel zelfstandig gewerkt. Wij waren de enigen die zich niet aan bepaalde bedrijfsregels hoefden te houden. Deze autonomie bestond met toestemming van Mateschitz. Maar er is al uitgelekt dat de nieuwe directie de Formule 1-activiteiten wil voortzetten. Zoals nu, met een relatief sterke zelfstandigheid.'
Dat geldt voor het A-team van Red Bull. Rondom het B-team AlphaTauri is wat meer onzekerheid. Marko vermoedt echter wel dat ook zij niet al te veel hoeven te voelen van de veranderingen binnen Red Bull. 'Die groep doet het goed', vertelt hij Auto, Motor und Sport. 'Er is geen financiële noodzaak om het team te verkopen. Er is meer behoefte om het team sportief weer op een hoger niveau te brengen.'
Red Bull Ring staat los van energiedrankjesmerk
Ook over de Red Bull Ring, een beetje het persoonlijke project van Mateschitz, is ook onduidelijkheid. Marko kan dat dan ook niet helemaal wegnemen, want: 'Het is eigendom van de Mateschitz Foundation. Het is gescheiden van de groep. Er is een sponsorovereenkomst tussen Red Bull en Projekt Spielberg. Je zult moeten zien hoe het gaat met de particuliere stichting. Maar dat staat los van Red Bull.'
En hoe zit het met de rol van Marko zelf nu zijn goede vriend Mateschitz er niet meer is? 'Er zullen binnenkort zakelijke onderhandelingen plaatsvinden in Thailand. Ik ben onafhankelijk. Het hangt af van de algehele structuur. Maar we hebben nog veel te doen. Het gaat goed. Wij werken zeer efficiënt', aldus de Oostenrijkse adviseur en topman.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties