Als Red Bull Racing een keer moet worden verslagen in 2023, dan moet het gebeuren in Monaco. Dat schrijft gerenommeerd Formule 1-journalist Mark Hughes voor Motor Sport Magazine. De Engelsman ziet de beste kans weggelegd voor Aston Martin, dat beschikt over een kwaliteit die goed van pas kan komen op het krappe stratencircuit.
Hughes beschreef eerder al eens een unieke kwaliteit van de RB19, waardoor Sergio Pérez in Australië een remfout beging. Dat heeft alles te maken met anti-dive-wielophanging van Red Bull, waardoor de auto een stuk lager op de weg kan liggen. Het nadeel daarvan is wel dat de voorbanden minder snel op temperatuur komen en je daardoor makkelijker de voorremmen kunt blokkeren.
Met de vele remzones in Monaco is dat niet heel handig. Vorig jaar zagen we bijvoorbeeld ook dat Pérez en Max Verstappen meerdere ronden nodig hadden tijdens de kwalificatie om de banden te laten werken. De RB19 is nog gevoeliger geworden op dit gebied vergeleken met zijn voorganger. Daar liggen kansen voor Aston Martin, meent Hughes, want de AMR23 heeft juist veel downforce, uitstekende remkracht en een balans waarmee een coureur de potentie van de auto volledig kan benutten.
Nadeel Aston Martin vervaagt; wat kan thuisrijder Leclerc met behendige Ferrari?
Het nadeel is wel dat de AMR23 bij het generen van downforce veel meer drag genereert dan de RB19, maar gezien topsnelheid in Monaco nagenoeg onbelangrijk is, vervaagt dat nadeel ook weer. Hughes ziet ook kansen weggelegd voor thuisrijder Charles Leclerc. De Ferrari-coureur beschikt met de SF-23 over een auto die zeer behendig is in de bochten, nog beter de voorbanden opwarmt dan de AMR23 en Leclerc is zelf een kwalificatiespecialist, wat alleen maar van pas komt in Monaco.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties